Terug naar alle algoritmes

Scanauto kentekenherkenning

Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving en handhaving milieuzones.

Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 14:47 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

  • Verkeer
  • Natuur en milieu

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

datashop@denhaag.nl

Link naar publiekspagina

Privacyverklaring parkeercontrole met scanvoertuigen - Den Haag

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel van het algoritme is de herkenning van kentekens van voertuigen die in overtreding zijn voor respectievelijk naheffing parkeerbelasting en Boete Milieuzone (Wet Mulder). Een burger komt in aanraking met de uitkomst van het algoritme bij een overtreding.

Afwegingen

Dit is in een aanvulling op de handmatige handhaving. Met het algoritme wordt het proces ondersteund om te bepalen of een auto fout geparkeerd is (Fiscale Parkeerhandhaving) en om te bepalen of een auto/vrachtauto ten onrechte in een bepaald gebied rijdt (Handhaving Milieuzones). Er is een DPIA uitgevoerd om de impact op de privacy te bepalen.

Menselijke tussenkomst

Er is tussenkomst van een BOA (wel/geen naheffing/boete of. Wel/niet ontvankelijk / gegrond bezwaar). Dit proces en de informatiestroom lopen via de dienstdoende BOA (opsporingsambtenaar). De BOA checkt of het kentekenbord goed gescand is voordat een boete wordt uitgekeerd.

Risicobeheer

Inkoop van dienstverlening van leveranciers die ISO gecertificeerd zijn. Algoritmes blijven berusten bij de leveranciers. Er is sprake van een verwerkersovereenkomst en een DPIA om de risico's voor de gemeente en de burgers zo klein mogelijk te houden.

Wettelijke basis

Gemeentelijke verordeningen voor fiscale parkeerhandhaving en handhaving Milieuzones.

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

RDW, Vergunningen/ontheffingen, GBA, Nationaal Parkeer Register

Technische werking

Een camera scant kentekens. Het algoritme combineert data van de RDW/ vergunningen, GBA en Nationaal Parkeer register op basis van vooraf gestelde regels (parameters) om te bepalen of er sprake is van fout parkeren of onterecht rijden in een Milieuzone. Het eigendomsrecht van het algoritme berust bij de leveranciers. De gemeente neemt dienstverlening af en heeft geen directe bemoeienis bij of inhoudelijke kennis van de werking van de algoritmes.

Leverancier

ja

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving

    Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 7:11 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving 

    Laatst gewijzigd op 28 november 2024 om 14:51 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In ontwikkeling
  • De gemeente voert parkeercontroles uit met scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te herkennen en te controleren of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:15 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik