Scanauto kentekenherkenning

Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving.

Laatst gewijzigd op 30 juni 2025 om 9:29 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

2021-06

Contactgegevens

datashop@denhaag.nl

Link naar publiekspagina

https://www.denhaag.nl/nl/parkeren/privacyverklaring-parkeercontrole-met-scanvoertuigen/

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Parkeerhandhaving door het scannen van kentekens waarna wordt bepaald of het voertuig een parkeerrecht had. De voertuigen die geen geldig parkeerrecht hebben, krijgen een naheffing.

Afwegingen

Een handmatige controle van alle kentekens is minder accuraat en kost veel meer tijd en dus belastinggeld.

Menselijke tussenkomst

Alle kentekens die door het algoritme zijn gelezen worden handmatig gecontroleerd voordat een naheffing wordt opgelegd. Dit gebeurt door twee personen onafhankelijk van elkaar. Het blurring-algoritme wordt pas geactiveerd nadat een menselijke beoordeling heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld bij het behandelen van een bezwaar. De uitkomst van het algoritme – het geblurde beeld – wordt vervolgens gecontroleerd door een medewerker voordat het naar de burger wordt gestuurd. Indien nodig kan de afbeelding handmatig worden aangepast of alsnog ongeschikt worden verklaard voor inzage.

Risicobeheer

Bij de inkoop is gekozen voor een leverancier die voldoet aan alle wet- en regelgeving en het gewenste niveau van beveiliging en informatieveiligheid kon leveren die de gemeente nodig had. Bij de inzet van het blurring-algoritme is het belangrijkste risico dat het algoritme gezichten onjuist detecteert of onvoldoende anonimiseert. Om dit te beperken is het gebruik van het algoritme beperkt tot specifieke situaties waarin een burger bezwaar maakt of inzage vraagt. Daarnaast is het algoritme getest op betrouwbaarheid bij verschillende licht- en beeldomstandigheden. Eventuele updates of wijzigingen aan de software worden vooraf geëvalueerd. Er is gekozen voor een oplossing die technisch losstaat van het primaire kentekenalgoritme, om functievermenging te voorkomen.

Wettelijke basis

Belastingwetgeving in combinatie met verkeersbesluiten door het college van Burgemeester en Wethouders waarin wordt bepaald in welke straten van de gemeente betaald parkeren wordt ingevoerd.

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

Kentekens van geparkeerde voertuigen op plekken waar betaald parkeren geldt.

Technische werking

Het primaire algoritme verwerkt beelden van scanauto’s om kentekens te detecteren en te vergelijken met gegevens in het Nationale Parkeer Register (NPR). Dit gebeurt via Optical Character Recognition (OCR), een techniek waarbij de letters en cijfers van een kentekenplaat automatisch uit een foto worden geëxtraheerd. Het algoritme identificeert relevante regio’s in het beeld, herkent de karakters en vertaalt deze naar een tekstformaat. Vervolgens vindt een databasevergelijking plaats met geregistreerde parkeervergunningen. Het OCR-algoritme is niet zelflerend, maar gebruikt vooraf getrainde modellen voor karakterherkenning.


In sommige gevallen wordt een tweede algoritme gebruikt, specifiek voor privacybescherming. Dit algoritme detecteert gezichten en maakt deze onherkenbaar door middel van automatische blurring. Dit proces wordt alleen geactiveerd indien een burger bezwaar maakt tegen een naheffing en/of inzage vraagt in de beeldopname. De blurring-functionaliteit is een aparte softwaretoepassing en staat zowel procesmatig als technisch los van het kentekenherkenningsalgoritme. De gezichtsherkenning en blurring maken mogelijk gebruik van neurale netwerken, en extra documentatie kan indien nodig worden toegevoegd.

Leverancier

ARS Traffic & Transport

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving

    Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 7:11 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving 

    Laatst gewijzigd op 10 december 2024 om 14:16 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • De gemeente voert parkeercontroles uit met scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te herkennen en te controleren of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:15 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik