Inzet scanauto t.b.v. parkeercontroles
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Einddatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Link naar bronregistratie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel van het algoritme is de herkenning van kentekens van voertuigen die in overtreding zijn voor respectievelijk naheffing parkeerbelasting. Een burger komt in aanraking met de uitkomst van het algoritme bij een overtreding.
Afwegingen
Dit is in een aanvulling op de handmatige handhaving. Met het algoritme wordt het proces ondersteund om te bepalen of een auto fout geparkeerd is (Fiscale Parkeerhandhaving). Er is een DPIA uitgevoerd om de impact op de privacy te bepalen.
Menselijke tussenkomst
Er is tussenkomst van een BOA (wel/geen naheffing/boete). De BOA checkt of het kentekenbord goed en terecht gescand is voordat een boete wordt uitgeschreven.
Risicobeheer
Inkoop van dienstverlening van leveranciers die ISO gecertificeerd zijn. Algoritmes blijven berusten bij de leveranciers. Er is sprake van een verwerkersovereenkomst en een DPIA om de risico's voor de gemeente en de burgers zo klein mogelijk te houden.
Wettelijke basis
Gemeentelijke verordening parkeerhandhaving 2023.
Links naar wettelijke basis
Link naar verwerkingsregister
Toelichting op impacttoetsen
De DPIA heeft een een aantal risico's naar voren gebracht die met aanvullende maatregelen zijn beperkt.
Impacttoetsen
Werking
Gegevens
RDW, Vergunningen/ontheffingen, GBA, Nationaal Parkeer Register
Technische werking
Een camera scant kentekens. Het algoritme combineert data van de RDW/ vergunningen, GBA en Nationaal Parkeer register op basis van vooraf gestelde regels (parameters) om te bepalen of er sprake is van fout parkeren. Het eigendomsrecht van het algoritme berust bij de leveranciers. De gemeente neemt dienstverlening af en heeft geen directe bemoeienis bij of inhoudelijke kennis van de werking van de algoritmes.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhavingLaatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 7:11 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving en handhaving milieuzones.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 14:47 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:15 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- De gemeente voert parkeercontroles uit met scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te herkennen en te controleren of het voertuig daar mag parkeren.Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik