Inzet scanauto t.b.v. parkeercontroles

Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving 

Laatst gewijzigd op 10 december 2024 om 14:16 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

09 2021

Einddatum

Nvt

Contactgegevens

Handhaving gemeente Almere

Link naar publiekspagina

Privacyverklaring | Almere

Link naar bronregistratie

Verwerkingsregister Gemeente Almere

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel van het algoritme is de herkenning van kentekens van voertuigen die in overtreding zijn voor respectievelijk naheffing parkeerbelasting. Een burger komt in aanraking met de uitkomst van het algoritme bij een overtreding.

Afwegingen

Dit is in een aanvulling op de handmatige handhaving. Met het algoritme wordt het proces ondersteund om te bepalen of een auto fout geparkeerd is (Fiscale Parkeerhandhaving). Er is een DPIA uitgevoerd om de impact op de privacy te bepalen.

Menselijke tussenkomst

Er is tussenkomst van een BOA (wel/geen naheffing/boete). De BOA checkt of het kentekenbord goed en terecht gescand is voordat een boete wordt uitgeschreven.

Risicobeheer

Inkoop van dienstverlening van leveranciers die ISO gecertificeerd zijn. Algoritmes blijven berusten bij de leveranciers. Er is sprake van een verwerkersovereenkomst en een DPIA om de risico's voor de gemeente en de burgers zo klein mogelijk te houden.

Wettelijke basis

Gemeentelijke verordening parkeerhandhaving 2023.

Links naar wettelijke basis

AVG: Algemeen belang

Link naar verwerkingsregister

Verwerkingsregister Gemeente Almere

Toelichting op impacttoetsen

De DPIA heeft een een aantal risico's naar voren gebracht die met aanvullende maatregelen zijn beperkt.

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

RDW, Vergunningen/ontheffingen, GBA, Nationaal Parkeer Register

Technische werking

Een camera scant kentekens. Het algoritme combineert data van de RDW/ vergunningen, GBA en Nationaal Parkeer register op basis van vooraf gestelde regels (parameters) om te bepalen of er sprake is van fout parkeren. Het eigendomsrecht van het algoritme berust bij de leveranciers. De gemeente neemt dienstverlening af en heeft geen directe bemoeienis bij of inhoudelijke kennis van de werking van de algoritmes.

Leverancier

ScanGo- Globe Solutions

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving

    Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 7:11 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving en handhaving milieuzones.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 14:47 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:15 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • De gemeente voert parkeercontroles uit met scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te herkennen en te controleren of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik