Prioritering Invorderingswerkzaamheden
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Link naar bronregistratie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
De Belastingdienst maakt gebruik van een algoritme om de openstaande schulden en gemaakte afspraken actief te volgen (monitoren). Dat algoritme noemen we ‘Dynamisch Monitoren’ (DM). DM werkt met gegevens uit diverse gegevensbronnen en met signalen uit de algoritmen ‘Willen Kunnen Kwadrant-GG’ (WKK-GG) en ‘Bellen na Aanmaning’ (BNA).
De algoritmen WKK-GG en BNA kunnen een signaal geven aan een medewerker van de Belastingdienst als het bellen van een belastingschuldige:
- er aan bijdraagt dat de openstaande vordering wordt betaald, of
- dat er afspraken worden gemaakt over de invordering.
De algoritmen WKK-GG en BNA geven alleen signalen na de aanmaning en vóór het dwangbevel. WKK-GG doet dit in het geval dat iemand voor het eerst sinds lange tijd een aanmaning heeft gehad.
Na het dwangbevel gaat het algoritme DM na of iemand met een belastingschuld over voldoende (nieuwe) inkomsten of eigendommen beschikt waar de Belastingdienst beslag op kan leggen.
Dat gebeurt bij alle openstaande vorderingen waar:
- een dwangbevel geen resultaat heeft opgeleverd en
- waar nog geen beslag is gelegd en geen afspraken (zoals een betalingsregeling) zijn gemaakt.
Signalen worden in de meest efficiënte volgorde gezet. Zo kan de Belastingdienst met de minste kosten het grootste deel van de openstaande schuld innen. Beschikt een persoon met een belastingschuld naar verwachting over voldoende (nieuwe) inkomsten of eigendommen? Dan wordt er een signaal gestuurd naar een medewerker van de Belastingdienst die de situatie beoordeelt. Het algoritme DM bewaakt de voortgang van de beslaglegging en de gemaakte afspraken wanneer er uitstel van betaling of een betalingsregeling is afgesproken.
Afwegingen
Met deze algoritmen kan de Belastingdienst zo efficiënt mogelijk gebruikmaken van gegevens die bij ons bekend zijn. Hierdoor gaat het innen van te lang openstaande schulden beter en succesvoller dan toen dit volledig handmatig werd gedaan. Bij de verhaalsmogelijkheden wordt er op gelet dat het bestaansminimum van een belastingplichtige niet wordt aangetast.
Menselijke tussenkomst
De beslissing om een signaal wel of niet te volgen, wordt altijd door een medewerker van de Belastingdienst genomen. Dus niet door de algoritmen.
Risicobeheer
Voor de ontwikkeling van algoritmen heeft de Belastingdienst voorwaarden opgesteld, een kwaliteitsframework. Hierin staan regels en afspraken die zijn gevolgd bij het ontwikkelen van het algoritme. De voorwaarden van de Auditdienst Rijk (ADR) zijn hierbij leidend. Bij wijzigingen in een van de algoritmen controleert de Belastingdienst of ‘Dynamisch Monitoren’ en ‘Bellen na Aanmaning’ nog steeds aan de kwaliteitseisen voldoen. Het gebruik van de betreffende gegevens is getoetst aan de relevante wetgeving. De AVG schrijft voor dat we niet meer gegevens mogen gebruiken dan noodzakelijk is. Dat heet dataminimalisatie. De Belastingdienst onderzoekt regelmatig of de gebruikte gegevens nog nodig zijn en dus gebruikt mogen worden. Is dit niet het geval, dan wordt het algoritme aangepast en worden deze gegevens ook niet meer gebruikt. BNA en WKK-GG verdelen belastingschuldigen over groepen. Dit gebeurt om de kans zo groot mogelijk te maken dat alleen gebeld wordt met belastingschuldigen waar de kans groot is dat de openstaande vordering daardoor (eerder) wordt betaald. De algoritmen gebruiken daarvoor alleen de gegevens die worden genoemd in bovenstaande tabel. Het gebruik van gegevens wordt getoetst om te voorkomen dat er profilering plaatsvindt die niet is toegestaan.
Wettelijke basis
Het verzamelen en het gebruik van de hierna beschreven gegevens is geregeld in de:
- Invorderingswet 1990
- Algemene wet inzake rijksbelastingen
- Uitvoeringsregeling algemene wet inzake rijksbelastingen
- Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (en bijbehorende regelingen)
- Algemene wet bestuursrecht
- Algemene verordening gegevensbescherming
- Uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming
- Europees verdrag voor de bescherming van de rechten van de mens
- Handvest van de grondrechten van de Europese Unie
- Grondwet
- Wet algemene bepalingen Burgerservicenummer
- Leidraad Invordering 2008
- Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering
- Archiefwet 1995
- Selectielijsten Belastingdienst
Werking
Gegevens
- Status openstaande vorderingen | bron: Belastingdienst | gebruikt in: BNA, WKK-GG en DM
- Betaalgegevens | bron: Belastingdienst | gebruikt in: BNA, WKK-GG en DM
- Identificerende gegevens (BSN) | bron: Basisregistratie Personen (BRP) | gebruikt in: BNA, WKK-GG en DM
- Financiële producten | bron: Banken | gebruikt in: BNA, WKK-GG en DM
- Voertuiggegevens | bron: RDW | gebruikt in: DM
- Vastgoedgegevens | bron: Kadaster | gebruikt in: DM
- Loongegevens | bron: UWV | gebruikt in: BNA, WKK-GG en DM
- Bezwaargegevens | bron: Belastingdienst | gebruikt in: BNA, WKK-GG en DM
- Aangiftegegevens Omzetbelasting | bron: Belastingdienst | gebruikt in: BNA, WKK-GG en DM
- Aangiftegegevens Vennootschapsbelasting | bron: Belastingdienst | gebruikt in: DMA
- Aangiftegegevens Loonheffing | bron: Belastingdienst | gebruikt in: DM
- Aangiftegegevens Inkomstenbelasting | bron: Belastingdienst | gebruikt in: DM
- Bedrijfsgegevens | bron: Kamer van Koophandel | gebruikt in: BNA, WKK-GG en DM
- Resultaat eerder behandelde signalen van Dynamisch Monitoren | bron: Belastingdienst | gebruikt in: WKK-GG en BNA
- Resultaat eerder telefonisch contact | bron: Belastingdienst | gebruikt in: WKK-GG en BNA
Technische werking
Alle drie de algoritmen bestaan uit beslisregels die zijn opgesteld in samenwerking met inhoudsdeskundigen en juristen. Deze beslisregels zorgen voor:
- inschatten in welke gevallen telefonisch contact effectief zal zijn
- het monitoren van mogelijke (nieuwe) inkomsten en eigendommen van schuldenaren
- het bewaken van de gemaakte afspraken.
De algoritmen zijn niet zelflerend. Dat betekent dat ze zich niet ontwikkelen tijdens het gebruik ervan.
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Het algoritme wordt gebruikt om voor alle aanvragen Tegemoetkoming Vaste Lasten geautomatiseerd een risicoinschatting te maken, voorafgaand aan een geautomatiseerde of handmatige verlening en uitbetaling van het voorschot.Laatst gewijzigd op 30 mei 2024 om 12:57 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Hoog-risico AI-systeem
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme helpt medewerkers van de Belastingdienst bij het beoordelen van verzoeken tot uitstel van betaling.Laatst gewijzigd op 25 juni 2024 om 18:32 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Algoritme dat helpt bij het beoordelen of een aangifte vennootschapsbelasting geautomatiseerd of handmatig behandeld moet worden.Laatst gewijzigd op 13 november 2024 om 12:11 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme helpt de Douane om op basis van risico's goederen te selecteren voor controle. Het gebruikt aangiftegegevens van bedrijven en kijkt of er wel of juist geen risico's zijn op onjuistheden in de aangiften ten behoeve van vaststelling van juiste financiële maatregelen en heffingen (onder andere invoerrechten en BTW).Laatst gewijzigd op 9 december 2024 om 15:34 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Ter ondersteuning van het uitvoeren van administratieve handelingen t.a.v. debiteuren- en crediteurenbeheer worden rule-based algoritmes gebruikt.Laatst gewijzigd op 30 april 2024 om 10:09 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik