Parkeercontrole

Met behulp van een beeldherkenningsalgoritme snel en eenvoudig controleren of geparkeerde auto's het recht hebben om geparkeerd te staan in zones waar betaald of vergunning-parkeren geldt.

Laatst gewijzigd op 25 juni 2024 om 7:20 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

03-2021

Contactgegevens

https://www.eindhoven.nl/bestuur-en-beleid/contact/contact-met-de-gemeente

Link naar publiekspagina

https://www.eindhoven.nl/stad-en-wonen/veiligheid/cameratoezicht-in-eindhoven

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel is dat iedereen netjes voor het parkeren betaalt en dat er genoeg vrije parkeerplekken zijn om zo de stad toegankelijk en bereikbaar te houden. De impact is dat er meer auto's gecontroleerd kunnen worden op het huidige parkeerbeleid. Dit geeft een extra prikkel om te voldoen aan de parkeernormen en vergroot de pakkans bij overtredingen.

Afwegingen

Het beeldherkenningsalgoritme maakt de controle snel en eenvoudig. Het algoritme verzamelt alleen de kentekens en geanonimiseerde beelden van de situatie ter plekke voor bezwaarzaken. Het verzamelen van deze gegevens is in verhouding tot het doel. De verzamelde kentekens en beelden worden niet gebruikt voor andere doeleinden zoals andere verkeersaangelegenheden of opsporing.

Menselijke tussenkomst

Een handhaver controleert ter plaatse of er echt niet is betaald en beoordeelt de situatie. Als er geen sprake is van een bijzondere situatie, dan volgt een parkeerboete.

Risicobeheer

Het belangrijkste risico is dat het systeem een kenteken verkeerd herkent en dat iemand die het niet verdient een boete krijgt. Dit kan gebeuren als een karakter op het kenteken foutief wordt herkend. Door de controle van de handhaver moet dit voorkomen worden.

Wettelijke basis

Het parkeerbeleid (betaald parkeren en parkeervergunningen) regelt het parkeergedrag van bewoners en bezoekers in de aangewezen zones van de stad. In de praktijk zijn er 2 vormen:
  1. Betaald parkeren op daarvoor aangewezen plaatsen.
  2. Een afgegeven/betaalde vergunning om te parkeren op daarvoor aangewezen plaatsen.
Dat is vastgelegd in artikel 225, 234 en 235 van de Gemeentewet en het Besluit gemeentelijke parkeerbelastingen.

Werking

Gegevens

De scanauto verzamelt alleen gegevens die nodig zijn voor de controle op het recht op parkeren: kentekens en foto’s van de directe omgeving van geparkeerde auto’s. 
 
Als je betaald hebt voor parkeren of een vergunning hebt, worden de gegevens (kenteken en foto’s) direct gewist. Als dat niet zo is, bewaren we de gegevens voor het versturen van de boete en het afhandelen van een eventueel bezwaar. De gegevens worden nergens anders voor gebruikt en na afloop van de bezwaartermijn verwijderd. Het  toegepaste algoritme detecteert niet-relevante kentekens en personen in de foto's en maakt deze onherkenbaar. 

Technische werking

Onderstaande betreft een functionele uitleg van de werking van het algoritme en het proces waarin het wordt gebruikt:
 
  1. De scanauto rijdt door de straat op de openbare weg in gebieden waar alleen geparkeerd mag worden als er betaald wordt of men een parkeervergunning heeft
  2. Verschillende typen camera's op de scanauto (infrarood-, kleuren- en panoramacamera’s) scannen automatisch de kentekens van alle auto's die zich in het te handhaven gebied bevinden
  3. Aan elk kenteken wordt een GEO-positie gekoppeld
  4. De gescande gegevens worden beveiligd doorgestuurd naar de backoffice van Brickyard
  5. Het algoritme controleert aan de hand van een door de gemeente aangeleverd geografische kaart met daarin alle relevante parkeerinformatie of de geo-positie van het kenteken zich in een bepaald parkeervlak bevindt
  6. De gegevens worden door het systeem gefilterd en vervolgens wordt de parkeerrechten database (Nationaal Parkeer Register) bevraagd
  7. Als het kenteken daar niet in staat, gaat een parkeercontroleur naar de geparkeerde auto toe en beoordeelt de situatie ter plekke. Als er geen bijzonderheden zijn, dan bevestigt de handhaver dat er een boete (dit heet officieel naheffingsaanslag parkeerbelasting) naar de eigenaar van de auto wordt gestuurd.

Leverancier

Brickyard BV

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving 

    Laatst gewijzigd op 10 december 2024 om 14:16 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving

    Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 7:11 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving en handhaving milieuzones.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 14:47 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:15 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik