Kentekenplaatherkenning autoluwe binnenstad

De camera's detecteren en lezen d.m.v. Optical Character Recognizing-techniek kentekenplaten van voertuigen die de binnenstad van Amersfoort inrijden.

Laatst gewijzigd op 20 juni 2024 om 13:38 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

algoritmeregister@amersfoort.nl

Link naar publiekspagina

https://www.amersfoort.nl/informatie-van-de-gemeente-inzien-opvragen-woo-verzoek#algoritmeregister-12686

Verantwoord gebruik

Doel en impact

De camera's, en daarmee het algoritme, worden ingezet t.b.v. het handhaven van de geslotenverklaring van de binnenstad voor voertuigen (doel). De impact van het algoritme op de burger is laag. Enkel het lezen van de kentekenplaat wordt door het algoritme uitgevoerd. Vermeende overtreders worden door een BOA handmatig gecheckt of er is sprake is van een strafbare gedraging waarbij de BOA ook de kentekenplaat zelf nog controleert op camerabeelden. 

Afwegingen

Het 24 uur per dag gebruik maken van mensen en analoge middelen is vanuit capaciteit gezien niet haalbaar, en een foto van een overtreding vormt een sluitend bewijs. Vermeende overtreders worden door een BOA handmatig gecheckt of er sprake is van een strafbare gedraging.

Menselijke tussenkomst

Een BOA constateert of een vermeende overtreder een strafbare gedraging heeft begaan.

Risicobeheer

Veld niet ingevuld.

Wettelijke basis

Wegenverkeerswet, Verkeersbesluit gemeenteraad, Beleidskader Geslotenverklaringen en Voetgangersgebieden

Links naar wettelijke basis

  • Wegenverkeerswet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2024-01-01/0
  • Beleidskader Geslotenverklaringen en Voetgangersgebieden: https://www.om.nl/documenten/publicaties/verkeer/verkeer/map/beleidskader-geslotenverklaringen-en-voetgangersgebieden
  • Verkeersbesluit: https://amersfoort.notubiz.nl/bijeenkomst/568843/De_Raad_03-12-2019

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

Kentekenplaten van voertuigen

Technische werking

Neuraal netwerk

Leverancier

Brickyard B.V.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • De gemeente voert parkeercontroles uit met scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te herkennen en te controleren of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:15 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving en handhaving milieuzones.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 14:47 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving 

    Laatst gewijzigd op 10 december 2024 om 14:16 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik