iBurgerzaken e-diensten
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel van de e-diensten met het onderliggende algoritme is inwoners en ondernemers maximaal ondersteunen/begeleiden bij een digitale aanvraag. Daardoor kan deze aanvraag juist en volledig worden ingediend. Het algoritme controleert verschillende gegevens van de inwoner. Als er geen aanvullende gegevens nodig zijn van de inwoner en er geen handmatige acties of controles van de gemeente zijn vereist (zoals bijvoorbeeld ondertekening) om de aanvraag te verwerken, dan kan deze verwerkt worden zonder tussenkomst van een burgerzakenmedewerker. Zijn er wel aanvullende gegevens, controles of acties nodig, dan komt de aanvraag/aangifte altijd terecht in een werklijst. Daar wordt deze gecontroleerd door een burgerzakenmedewerker. Het algoritme kan alleen automatisch een aanvraag/aangifte goedkeuren. Een aanvraag/aangifte afkeuren kan alleen de burgerzakenmedewerker.
De impact is dat een dergelijke aanvraag efficiënt kan worden afgehandeld door de gemeente; een inwoner/bedrijf heeft namelijk diverse stappen (werkzaamheden) al uitgevoerd, waardoor de ambtenaar meer tijd overhoudt voor de bijzondere en/of ingewikkelde aangiften/aanvragen die de gemeente ontvangt. In een aantal gevallen kan deze aanvraag zelfs volledig automatisch worden verwerkt. De kwaliteit van de dienstverlening gaat door deze diensten omhoog, net als de kwaliteit van de gegevens in de BRP.
Afwegingen
Alle aanvragen via de balie afhandelen is voor gemeenten geen optie meer. Dat komt door de aantallen en de tijdsdruk. Een algoritme biedt inwoners en ondernemers begeleiding bij (digitale) aanvragen. Een gemeente kan ervoor kiezen om elke digitale aanvraag nog ter beoordeling aan de burgerzakenmedewerker aan te bieden voordat deze wordt afgehandeld. Voor mensen die niet of minder digivaardig zijn, bestaat er altijd nog de mogelijkheid om via de balie van de gemeente de aanvraag te doen.
Menselijke tussenkomst
Het algoritme gaat uit van een positief scenario. Daardoor worden alleen eenvoudige aangiften en aanvragen automatisch verwerkt. Wanneer een of meerdere bijzonderheden optreden, dan wordt de aanvraag/aangifte altijd door een burgerzakenmedewerker beoordeeld. De burgerzakenmedewerker controleert deze dan zelf; verwerken of afwijzen. Bij afwijzing is het altijd de burgerzakenmedewerker die dit doet en nooit het algoritme.
Risicobeheer
Wettelijke basis
Links naar wettelijke basis
- Wet basisregistratie personen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0033715
- Wet rechten burgerlijke stand: https://wetten.overheid.nl/BWBR0001851
Werking
Gegevens
Links naar gegevensbronnen
- BRP: https://www.rvig.nl/basisregistratie-personen
- LV BAG: https://www.kadaster.nl/zakelijk/registraties/basisregistraties/bag
- CRB: https://www.rdw.nl/
Technische werking
De digitale aangiften en aanvragen komen automatisch aan in de BRP registratie van de gemeente. De gemeente bepaalt per
e-dienst de methode van verwerken: volledig automatisch of na een beoordeling van een medewerker.
De gemeente kan ook een combinatie kiezen. In dat geval beoordeelt een medewerker alleen aanvragen die (bijvoorbeeld) een geüploade bijlage hebben, of waarbij de automatische controles hiertoe aanleiding geven.
Ook kan de gemeente kiezen voor een automatische verwerking van een binnengemeentelijke verhuizingen maar
hervestigingen (een inschrijving van buiten de gemeente) eerst te beoordelen.
De automatische controles op personen en/of adressen leiden, als dat nodig is, tot een waarschuwing voor de medewerker.