Terug naar alle algoritmes

Burgerzaken eDiensten

Gemeente Rucphen

Inwoners van Nederlandse gemeenten kunnen verschillende burgerzaken-processen digitaal regelen. Om eenvoudige aangiften automatisch te verwerken voert het systeem verschillende controles uit op uw vastgelegde gegevens in deze Basisregistratie.

Laatst gewijzigd op 28 augustus 2024 om 7:14 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Wonen

Begindatum

2022-06

Contactgegevens

gemeente@rucphen.nl

Link naar publiekspagina

https://rucphen.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het rekenmodel controleert uw persoonsgegevens. Er zijn dan twee mogelijkheden:
1. er is niets bijzonders aan de hand;
2. er is wel iets bijzonders aan de hand.
Indien er wel iets bijzonders aan de hand is. komt de aanvraag in een wachtkamer. 
Vanuit deze wachtkamer controleert een medewerker de aanvraag. 
 
Het rekenmodel kan nooit een aanvraag afkeuren. Afkeuren doet een medewerker. 
Bijzondere omstandigheden zijn per aanvraag verschillend. Maar als u, bijvoorbeeld, gisteren een wijziging heeft doorgegeven en vandaag opnieuw een wijziging indient, is dat reden voor een controle.

Afwegingen

In praktijk blijkt dat veel aanvragen eenvoudig en zonder bijzonderheden zijn. Zodra die aanvragen/aangiften automatisch verwerkt worden, reduceert de wachttijd hiervoor. Voor de bijzondere en/of ingewikkelde aangiften/aanvragen die de gemeente ontvangt blijft dan meer tijd over. Ook ingewikkelde situaties zullen sneller en nauwkeuriger beoordeeld worden. 
In beide situaties wordt u als klant beter geholpen.
Dit alles heeft een positief effect op de kwaliteit van de BasisRegistratie Personen (BRP). De BRP wordt namelijk door veel organisaties gebruikt als bron voor hun eigen registratie.

Menselijke tussenkomst

Het algoritme gaat uit van een positief scenario. Dit betekent dat eenvoudige aangiften en aanvragen
automatisch verwerkt worden. Wanneer een bijzonderheid optreedt wordt de aanvraag/aangifte altijd door een 
medewerker gecontroleerd. De medewerker controleert dan zelf de aanvraag/aangifte en kan deze verwerken of
afwijzen. Afwijzen is een actie van de medewerker, nooit van het algoritme.

Risicobeheer

Van de aanvragen die ter controle worden aangeboden zal regelmatig nagegaan worden of de regels kunnen worden aangepast. 

Wettelijke basis

Basisregistratie Personen (BRP)

Links naar wettelijke basis

  • BRP: https://wetten.overheid.nl/BWBR0033715/2023-01-01
  • BRP: https://wetten.overheid.nl/BWBR0001851

Werking

Gegevens

Na uw inlog met DigiD bevraagt het systeem uw persoonsgegevens en vergelijkt deze met gestelde voorwaarde.

Technische werking

De digitale aangiften en aanvragen komen automatisch aan in de BRP registratie van de gemeente. De gemeente bepaalt per 
eDienst de methode van verwerken: volledig automatisch of na een beoordeling van een medewerker.
De gemeente kan ook een combinatie kiezen. In dat geval beoordeelt een medewerker alleen aanvragen die (bijvoorbeeld) een geüploade bijlage hebben, of waarbij de automatische controles hiertoe aanleiding geven.
Ook kan de gemeente kiezen voor een automatische verwerking van een binnengemeentelijke verhuizingen maar 
hervestigingen (een inschrijving van buiten de gemeente) eerst te beoordelen. 
De automatische controles op personen en/of adressen leiden, als dat nodig is, tot een waarschuwing voor de medewerker.

Leverancier

Centric Netherlands b.v.