Burgerzaken: eDiensten

Inwoners van Nederlandse gemeenten kunnen digitaal verschillende burgerzaken-processen digitaal regelen met de gemeente. Om eenvoudige aangiften automatisch te verwerken voert het systeem verschillende controles uit op de persoonslijst, het adres en aangehaakte gegevens.

Laatst gewijzigd op 27 maart 2025 om 9:21 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Organisatie en bedrijfsvoering

Begindatum

10-2020

Contactgegevens

gemeente@landgraaf.nl

Link naar publiekspagina

https://www.landgraaf.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het belang van een correct geregistreerd adres gaat verder dan het op orde houden van de Basisregistratie Personen (BRP). Vindt er bijvoorbeeld een ramp plaats, dan wil je iedereen in de omgeving tijdig kunnen waarschuwen. Ook verstrek je als gemeente voorzieningen, uitkeringen of subsidies aan inwoners, op basis van het in de BRP geregistreerde adres. Dat maakt een correcte adresregistratie belangrijk voor zowel inwoners als overheid. Het algoritme controleert verschillende gegevens van de burger. Indien er geen bijzonderheden geconstateerd worden in de aanvraag of aangifte kan deze verwerkt worden zonder tussenkomst van een medewerker. Indien er wel een bijzonderheid geconstateerd wordt valt de aanvraag/aangifte in een wachtkamer waar deze gecontroleerd wordt door een medewerker. Het algoritme kan alleen automatisch een aanvraag/aangifte goedkeuren. Een aanvraag/aangifte afkeuren kan alleen de ambtenaar.

Afwegingen

Doordat veel eenvoudige aanvragen/aangiften automatisch verwerkt worden houdt de ambtenaar meer tijd over voor de bijzondere en/of ingewikkelde aangiften/aanvragen die de gemeente ontvangt. Hierdoor kunnen deze beter en nauwkeuriger beoordeeld worden. Hierdoor wordt de aangever/aanvrager beter geholpen en worden er minder fouten gemaakt. Dit zorgt voor een betere kwaliteit van de BRP.

Menselijke tussenkomst

Het algoritme gaat uit van een positief scenario. Dit betekent dat eenvoudige aangiften en aanvragen automatisch verwerkt worden. Wanneer een bijzonderheid optreedt wordt de aanvraag/aangifte altijd door een ambtenaar beoordeeld. De ambtenaar controleert dan zelf de aanvraag/aangifte en kan deze verwerken of afwijzen. Bij afwijzing is het altijd de ambtenaar die dit doet en nooit het algoritme.

Risicobeheer

Er zijn geen voorziene risico's bij het gebruik van de in de beslisboom vastgelegde algoritmes. Het enige

benoembare risico is dat een aanvrager ten onrechte een aanvraag niet indient vanwege een door het systeem

gewekte verwachting over de uitkomst. Dit wordt gemitigeerd door de applicatie zo gebruiksvriendelijk mogelijk

te maken en de uitleg op de schermen zo helder als mogelijk weer te geven.

Wettelijke basis

Wet basisregistratie personen
Wet rechten burgerlijke stand

Links naar wettelijke basis

  • Wet basisregistratie personen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0033715/2023-01-01
  • Wet rechten burgerlijke stand: https://wetten.overheid.nl/BWBR0001851/2019-02-16

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA): Ja

Werking

Gegevens

eDienst Doorgeven verhuizing

eDienst Doorgeven emigratie

eDienst Aanvragen uittreksel BRP

eDienst Aanvragen afschrift BS

eDienst Aanvragen VOG

eDienst Wijzigen aanschrijfnaam

eDienst Wijzigen geheimhouding persoonsgegevens

eDienst Aanvragen kiezerspas / vervangende stempas

eDienst Aanvragen volmacht stempas

eDienst Doorgeven vermissing reisdoument

Technische werking

Beslisbomen

Leverancier

Centric Netherlands BV

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Inwoners van Nederlandse gemeenten kunnen digitaal verschillende burgerzaken-processen digitaal regelen met de gemeente. Om eenvoudige aangiften automatisch te verwerken voert het systeem verschillende controles uit op de persoonslijst, het adres en aangehaakte gegevens.

    Laatst gewijzigd op 5 juni 2024 om 12:36 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Inwoners van Nederlandse gemeenten kunnen digitaal verschillende burgerzaken-processen digitaal regelen met de gemeente. Om eenvoudige aangiften automatisch te verwerken voert het systeem verschillende controles uit op de persoonslijst, het adres en aangehaakte gegevens.

    Laatst gewijzigd op 22 juli 2024 om 8:01 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Inwoners van Nederlandse gemeenten kunnen digitaal verschillende burgerzaken-processen digitaal regelen met de gemeente. Om eenvoudige aangiften automatisch te verwerken voert het systeem verschillende controles uit op de persoonslijst, het adres en aangehaakte gegevens.

    Laatst gewijzigd op 19 september 2024 om 8:15 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Inwoners van Nederlandse gemeenten kunnen digitaal verschillende burgerzaken-processen digitaal regelen met de gemeente. Om eenvoudige aangiften automatisch te verwerken voert het systeem verschillende controles uit op de persoonslijst, het adres en aangehaakte gegevens.

    Laatst gewijzigd op 10 februari 2025 om 14:49 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Inwoners van Nederlandse gemeenten kunnen digitaal verschillende burgerzaken-processen digitaal regelen met de gemeente. Om eenvoudige aangiften automatisch te verwerken voert het systeem verschillende controles uit op de persoonslijst, het adres en aangehaakte gegevens.

    Laatst gewijzigd op 5 juni 2024 om 12:38 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik