Geautomatiseerde handhaving milieuzone centrum ring Arnhem
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
- Economie
- Ruimte en infrastructuur
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Een milieuzone is een gebied in een stad waar bepaalde vervoersmiddelen niet mogen rijden. Bewoners en bezoekers van de gemeente Arnhem hebben recht op schone lucht en een leefbaar klimaat. De lucht die bezoekers en bewoners nu inademen is niet schoon genoeg en dit komt grotendeels door het stadsverkeer. De gemeente Arnhem wil hiermee de luchtkwaliteit in de stad verbeteren en daarmee haar beleid op dit gebied nastreven.
De milieuzone centrum ring is voor personenauto’s, vrachtauto’s, bestelauto’s, taxi’s, autobussen en brom- en snorfietsen in de gemeente Arnhem ingesteld met als doel om de meest vervuilende voertuigen te weren. Ieder voertuig met Nederlands kenteken die ongeoorloofd binnen de milieuzone rijdt krijgt een boete. Overige voertuigen merken niets van deze controle.
Afwegingen
De impact voor het gebruik van het algoritme staat in verhouding tot de doelen die de gemeente Arnhem nastreeft: het recht van Arnhemmers en bezoekers op een schone lucht, een leefbaar klimaat, verkeersveiligheid, een bereikbare stad en een aangename leefomgeving. Door middel van de ingestelde milieuzone worden de meest vervuilende voertuigen uit de stad geweerd. Daarmee verbetert de luchtkwaliteit in de stad.
Menselijke tussenkomst
De kentekens die door het algoritme worden aangemerkt als onrechtmatig aanwezig in de milieuzone, worden altijd handmatig door een BOA gecontroleerd voordat een boetebeschikking wordt uitgevaardigd.
Risicobeheer
In het kader van de milieuzone centrum ring Arnhem zijn er twee soorten risico's.
Risico 1: Het ten onrechte vaststellen van overtredingen
Wanneer een kenteken verkeerd wordt gelezen en het onjuist gelezen kenteken blijkt te bestaan en gekoppeld is aan een voertuig dat geen toegang heeft tot de milieuzone, dan krijgt de verkeerde persoon een boete opgelegd. Het risico op een foutieve boete wordt geminimaliseerd vanwege een handmatige controle die een BOA uitvoert. Daarnaast bestaat altijd de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen tegen de opgelegde boete. Om bovengenoemde redenen bevat het kentekenherkenningsalgoritme een minimaal risico.
Risico 2: Overtredingen worden niet opgemerkt
Wanneer een kenteken van een voertuig - dat geen toegang heeft tot de milieuzone - door het kentekenherkenningsalgoritme onjuist wordt gelezen, krijgt de eigenaar van het voertuig ten onrechte geen boete opgelegd. Dit gebeurt zelden. Anders dan de maatregelen die worden getroffen bij het eerst genoemde risico, valt dit risico niet te mitigeren. Het betrouwbaarheidsinschattingsalgoritme verlaagt in dit kader het eerder genoemde risico, het opleggen van een boete aan een verkeerd persoon.
Wettelijke basis
Beleidsregels ontheffingen milieuzone Arnhem 2022
Een overtreding kan “op geautomatiseerde wijze” worden vastgesteld op basis van artikel 3 lid 2 van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (“Wet Mulder”).
Links naar wettelijke basis
Werking
Gegevens
Beeldmateriaal, voertuiggegevens.
Bronnen: RDW, RVO
Technische werking
Binnen de milieuzone centrum ring van de gemeente Arnhem worden ANPR-camera's (automatic number plate recognition) met algoritmen gebruikt om kentekens van voorbijrijdende voertuigen te kunnen lezen. Het kenteken wordt vervolgens gekoppeld aan informatie, zoals aan voertuiginformatie van de RDW (Rijkdienst voor het wegverkeer), aan een datum, tijdstip en locatie.
De handhaving van de milieuzone wordt ondersteund door diverse andere op regels gebaseerde algoritmes. Al deze algoritmes dragen bij aan een besluit met rechtsgevolg wanneer een overtreding wordt begaan in de milieuzone (boetebeschikking).
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- De milieuzones voor personenauto’s, vrachtauto's, bestelauto's, taxi's, autobussen en brom- en snorfietsen in de gemeente Amsterdam zijn ingesteld om de meest vervuilende voertuigen te weren.Laatst gewijzigd op 29 april 2024 om 8:54 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Om de binnenstad van Groningen aantrekkelijk en goed bereikbaar te houden wordt verkeer door vracht- en bestelauto's aan banden gelegd. De gemeente maakt gebruik van camera's die kentekens kunnen lezen om dit beleid te handhaven.Laatst gewijzigd op 9 april 2024 om 8:37 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- We willen graag borgen dat de geluidsnormen in Utrecht niet worden overtreden. Daarmee dragen we bij aan Gezond Stedelijk Leven in Utrecht.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
- We willen graag borgen dat de luchtkwaliteitsnormen in Utrecht niet worden overtreden. Daarmee dragen we bij aan Gezond Stedelijk Leven in Utrecht.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:25 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
- Om de stad veiliger te maken coördineert de gemeente, samen met haar maatschappelijke partners, vanuit het Actiecentrum Veiligheid en Zorg (AcVZ) verschillende aanpakken op het snijvlak van veiligheid, zorg en het sociaal domein.Laatst gewijzigd op 26 september 2024 om 12:15 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik