Terug naar alle algoritmes

Geautomatiseerde handhaving milieuzone centrum ring Arnhem

In het centrum van Arnhem geldt een milieuzone voor sterk vervuilende voertuigen die op diesel rijden. Het gaat om vrachtauto's, personenauto's en ook om bestelauto's. Deze milieuzone is ingesteld om de meest vervuilende voertuigen te weren.

Laatst gewijzigd op 22 mei 2024 om 13:29 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

  • Economie
  • Ruimte en infrastructuur

Begindatum

01-2014

Contactgegevens

algoritmeregister@arnhem.nl

Link naar publiekspagina

https://www.arnhem.nl/stad_en_wijken/Wegen_en_vervoer/milieuzone

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Een milieuzone is een gebied in een stad waar bepaalde vervoersmiddelen niet mogen rijden. Bewoners en bezoekers van de gemeente Arnhem hebben recht op schone lucht en een leefbaar klimaat. De lucht die bezoekers en bewoners nu inademen is niet schoon genoeg en dit komt grotendeels door het stadsverkeer. De gemeente Arnhem wil hiermee de luchtkwaliteit in de stad verbeteren en daarmee haar beleid op dit gebied nastreven.


De milieuzone centrum ring is voor personenauto’s, vrachtauto’s, bestelauto’s, taxi’s, autobussen en brom- en snorfietsen in de gemeente Arnhem ingesteld met als doel om de meest vervuilende voertuigen te weren. Ieder voertuig met Nederlands kenteken die ongeoorloofd binnen de milieuzone rijdt krijgt een boete. Overige voertuigen merken niets van deze controle.


Afwegingen

De impact voor het gebruik van het algoritme staat in verhouding tot de doelen die de gemeente Arnhem nastreeft: het recht van Arnhemmers en bezoekers op een schone lucht, een leefbaar klimaat, verkeersveiligheid, een bereikbare stad en een aangename leefomgeving. Door middel van de ingestelde milieuzone worden de meest vervuilende voertuigen uit de stad geweerd. Daarmee verbetert de luchtkwaliteit in de stad.

Menselijke tussenkomst

De kentekens die door het algoritme worden aangemerkt als onrechtmatig aanwezig in de milieuzone, worden altijd handmatig door een BOA gecontroleerd voordat een boetebeschikking wordt uitgevaardigd.

Risicobeheer

In het kader van de milieuzone centrum ring Arnhem zijn er twee soorten risico's.


Risico 1: Het ten onrechte vaststellen van overtredingen

Wanneer een kenteken verkeerd wordt gelezen en het onjuist gelezen kenteken blijkt te bestaan en gekoppeld is aan een voertuig dat geen toegang heeft tot de milieuzone, dan krijgt de verkeerde persoon een boete opgelegd. Het risico op een foutieve boete wordt geminimaliseerd vanwege een handmatige controle die een BOA uitvoert. Daarnaast bestaat altijd de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen tegen de opgelegde boete. Om bovengenoemde redenen bevat het kentekenherkenningsalgoritme een minimaal risico.



Risico 2: Overtredingen worden niet opgemerkt

Wanneer een kenteken van een voertuig - dat geen toegang heeft tot de milieuzone - door het kentekenherkenningsalgoritme onjuist wordt gelezen, krijgt de eigenaar van het voertuig ten onrechte geen boete opgelegd. Dit gebeurt zelden. Anders dan de maatregelen die worden getroffen bij het eerst genoemde risico, valt dit risico niet te mitigeren. Het betrouwbaarheidsinschattingsalgoritme verlaagt in dit kader het eerder genoemde risico, het opleggen van een boete aan een verkeerd persoon.

Wettelijke basis

Beleidsregels ontheffingen milieuzone Arnhem 2022


Een overtreding kan “op geautomatiseerde wijze” worden vastgesteld op basis van artikel 3 lid 2 van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (“Wet Mulder”).

Links naar wettelijke basis

Beleidsregels ontheffingen milieuzone Arnhem 2022: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR667348

Werking

Gegevens

Beeldmateriaal, voertuiggegevens.


Bronnen: RDW, RVO

Technische werking

Binnen de milieuzone centrum ring van de gemeente Arnhem worden ANPR-camera's (automatic number plate recognition) met algoritmen gebruikt om kentekens van voorbijrijdende voertuigen te kunnen lezen. Het kenteken wordt vervolgens gekoppeld aan informatie, zoals aan voertuiginformatie van de RDW (Rijkdienst voor het wegverkeer), aan een datum, tijdstip en locatie.


De handhaving van de milieuzone wordt ondersteund door diverse andere op regels gebaseerde algoritmes. Al deze algoritmes dragen bij aan een besluit met rechtsgevolg wanneer een overtreding wordt begaan in de milieuzone (boetebeschikking).

Leverancier

iHandhaving

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • De milieuzones voor personenauto’s, vrachtauto's, bestelauto's, taxi's, autobussen en brom- en snorfietsen in de gemeente Amsterdam zijn ingesteld om de meest vervuilende voertuigen te weren.

    Laatst gewijzigd op 29 april 2024 om 8:54 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Om de binnenstad van Groningen aantrekkelijk en goed bereikbaar te houden wordt verkeer door vracht- en bestelauto's aan banden gelegd. De gemeente maakt gebruik van camera's die kentekens kunnen lezen om dit beleid te handhaven.

    Laatst gewijzigd op 9 april 2024 om 8:37 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • We willen graag borgen dat de geluidsnormen in Utrecht niet worden overtreden. Daarmee dragen we bij aan Gezond Stedelijk Leven in Utrecht.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • We willen graag borgen dat de luchtkwaliteitsnormen in Utrecht niet worden overtreden. Daarmee dragen we bij aan Gezond Stedelijk Leven in Utrecht.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:25 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • Om de stad veiliger te maken coördineert de gemeente, samen met haar maatschappelijke partners, vanuit het Actiecentrum Veiligheid en Zorg (AcVZ) verschillende aanpakken op het snijvlak van veiligheid, zorg en het sociaal domein.

    Laatst gewijzigd op 26 september 2024 om 12:15 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik