Document informatie extractie voor Eerste Vestiging
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar bronregistratie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
DOEL: De doelen die ten grondslag liggen aan de wens om dit nieuwe proces de e-Suite op te nemen zijn:
- No show verkleinen aan de balie voor afspraken rondom Eerste Vestiging
- Digitaliseren van het dossier – verminderen papierwerk aan de balie
- Wachttijden verlagen om een afspraak te kunnen maken
- Verkorten van doorlooptijden
- Een betere inschatting van de duur van de afspraak – efficiënte planning aan de balie
- Efficiënter werken en foutmarges terugdringen
- Voorbereid zijn op de inzet van de Virtuele Assistent
IMPACT: Informatie wordt uit aangeleverde documenten gelezen en klaargezet in administratieve systemen. Daarnaast worden administratieve checks uitgevoerd, bijvoordbeeld: is persoon eerder ingeschreven geweest, deze zijn vastgelegd in het proces design document. In de systemen worden gegevens gecontroleerd door 2 medewerkers alvorens te verwerken in het landelijke register.
Afwegingen
De administratieve last voor de gemeente wordt veranderd, en er komt meer focus op kwaliteit van het proces. Daarnaast is er een duidelijke administratie van geautomatiseerde checks en verwerking. Het voordeel voor de burger is dat het proces online ingezet kan worden en sneller afgehandeld aan de balie zodat deze sneller van hun rechten gebruik kunnen maken. Met deze voordelen is de inzet proportioneel.
Menselijke tussenkomst
Voordat de uitgelezen gegevens in het BRP worden gezet, is er nog een dubbele menselijke check.
Risicobeheer
Wettelijke basis
Wetgeving Basisregistratie Personen
Links naar wettelijke basis
Toelichting op impacttoetsen
Er worden persoonsgegevens verwerkt, daarom is een DPIA gedaan. Er is geen IAMA of andere ethische assessment toegevoegd omdat er geen sprake is van een hoog-risico algoritmetoepassing en er ook geen ethische dilemma's zijn gesignaleerd.
Impacttoetsen
Werking
Gegevens
Technische werking
Wanneer iemand zich wilt inschrijven via het proces Eerste Vestiging, moeten de gegevens van die persoon in het Basis Register Persoonsgegevens (BRP) worden geplaatst. Het gaat om gegevens die bijvoorbeeld op identiteitskaarten staan. Ook is er informatie nodig over de huidige verblijfplaats, waardoor er gegevens van bijvoorbeeld een huurovereenkomst moeten worden gehaald. Dit werd handmatig gedaan door een medewerker en kostte veel tijd. Het algoritme Document informatie extractie maakt dit proces makkelijker.
Het algoritme leest gegevens uit een identiteitsdocument en zet dit om naar tekst, een ander algoritme zoekt in een verhuurcontract relevante gegevens (e.g. verhuisdatum, eigenaar). Het geheel is onderdeel van Virtuele assistent, die aan de hand van aangedragen gegevens standaard checks uitvoert en rapporteert aan werknemers, deze zet ook gegevens klaar voor controle.
De personen hoeven minder lang te wachten op het krijgen van een BSN nummer, waardoor zij sneller gebruik kunnen maken van hun rechten, bijvoorbeeld het aanvragen van toeslagen.
Momenteel is het proces vergelijkbaar, maar alle informatie wordt overgetypt door medewerkers. Ook werden de checks of de gegevens kloppen gedaan aan de balie, waardoor die afspraken lang duren. Nu kan dit van te voren al worden gedaan door het algoritme, waarna de medewerker checkt of de gegevens kloppen.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Pasfoto’s voor een ID-kaart of paspoort moeten voldoen aan een aantal internationale eisen. Dit algoritme ondersteunt gemeenten bij de controle of de pasfoto daaraan voldoet.Laatst gewijzigd op 14 juni 2024 om 6:47 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Bij het loket burgerzaken moeten oude documenten die ter vervanging voor een nieuw, geldige exemplaar worden ingeleverd worden gescand op echtheid. De documentscanner scant de echtheidskenmerken van een rijbewijs, identiteitsbewijs of paspoort. Als de echtheid wordt vastgesteld krijgt de inwoner een nieuw document.Laatst gewijzigd op 23 januari 2025 om 15:52 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Geautomatiseerde documentcheck en gezichtsvergelijker bij inschrijving in de Basisregisratie Personen (BRP) en het aanvragen van identiteitsbewijzen voor personen ouder dan 18 jaar. Dit Algoritme helpt de inschrijver om “look-alike-fraude” te voorkomen. Afkomstig van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG).Laatst gewijzigd op 2 februari 2024 om 7:56 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Hoog-risico AI-systeem
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Algoritme dat ondersteunt bij het aanvragen van een reisdocument en Nederlandse identiteitskaart. Het beoordeelt of een afgenomen vingerafdruk van voldoende kwaliteit is voor opname in het reisdocument.Laatst gewijzigd op 14 juni 2024 om 6:49 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Het algoritme herkent de biometrische gegevens van rijbewijs, identiteitskaart en paspoort waardoor het voor de gemeente duidelijk is of de inwoner is wie hij zegt dat hij is. Zo kan de gemeente controleren of ze gemeentelijke diensten aan de juiste persoon leveren.Laatst gewijzigd op 26 juni 2024 om 19:05 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik