Controle met een scanauto

Korte omschrijving Met de scanauto voert de gemeente parkeercontroles uit. De scanauto maakt gebruik van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s, identificeert kentekens en controleert parkeerrechten. De kentekens zonder parkeerrecht worden doorgezet naar het handhaafsysteem t.b.v. het invorderen van de verschuldigde parkeerbelasting.

Laatst gewijzigd op 24 november 2024 om 20:30 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Openbare orde en veiligheid

Begindatum

2021-12

Contactgegevens

https://www.zaanstad.nl/contact/

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel van de scanauto is om een efficiënte en effectieve parkeercontrole te waarborgen in de gebieden met betaald parkeren binnen de gemeente Zaanstad. Door gebruik te maken van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) technologie, kan de scanauto snel en nauwkeurig controleren of voertuigen over de juiste parkeerrechten beschikken. Dit helpt bij het handhaven van de parkeerregels en het verhogen van de naleving.


De scanauto verbetert de naleving van parkeerregels door regelmatige en nauwkeurige controles, wat leidt tot een eerlijker gebruik van parkeerplaatsen. Het systeem is efficiënter dan handmatige controles en bespaart tijd en middelen. De verzamelde data biedt waardevolle inzichten voor betere parkeerregulatie zonder de privacy van kentekenhouders te schenden, aangezien de gegevens geanonimiseerd worden.

Afwegingen

Efficiënt en effectief parkeertoezicht. De scanauto kan per uur ca. 1.200 kentekens scannen. Dit is minder arbeidsintensief dan het handmatig scannen van kentekens. 

Menselijke tussenkomst

Ja, de scanauto stuurt foto's van het kenteken en foto's van de omgeving naar het stadhuis. Op het stadhuis controleren medewerkers van afdeling Handhaving de foto’s van de scanauto. Zij kijken naar de situatie op de foto en beoordelen of een naheffingsaanslag parkeerbelasting (parkeerboete) terecht is. Alleen de foto’s van de kentekens die geen parkeergeld betaald hebben, komen op het stadhuis. De bestuurders die niet of te weinig parkeergeld betaald hebben, krijgen een parkeerboete thuisgestuurd. In alle gevallen is het aan medewerkers van afdeling Handhaving die controleert of er daadwerkelijk niet is betaald. En in alle gevallen leggen zij de naheffing op.

Risicobeheer

Alle gegevens worden veilig verwerkt. De scanauto maakt kentekens binnen 24 uur anoniem. Alleen kentekens zonder parkeerrecht worden doorgestuurd naar het handhaafsysteem. De veiligheidsregels zijn vastgelegd in een overeenkomst met de leverancier. Er is altijd een mens die de boetes controleert.

Wettelijke basis

Artikel 225: Dit artikel geeft gemeenten de bevoegdheid om parkeerbelastingen te heffen.

Artikel 234 en 235: Deze artikelen regelen de invordering van gemeentelijke belastingen, waaronder parkeerbelastingen.

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

Kenteken. En bij een boete worden alleen het kenteken, de locatie en voertuiggegevens verwerkt. Er worden geen persoonlijke gegevens (zoals naam en adres) gebruikt. Pas als er een parkeerboete wordt opgelegd, voegt de belastingorganisatie Gouw de persoonlijke gegevens toe.

Links naar gegevensbronnen

  • Gemeentewet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/2024-01-31
  • Verordening op de heffing en de invordering van parkeerbelastingen 2024: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR709473

Technische werking

De scanauto maakt gebruik van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s op het dak die kentekens herkennen en controleren of er betaald is voor parkeren via het Nationaal Parkeer Register (NPR). Binnen 24 uur worden alle kentekens in het controlecentrum (Backoffice systeem van de scanauto) anoniem gemaakt. Kentekens zonder parkeerrecht worden doorgestuurd naar het controlesysteem. In dit systeem worden de kentekens aangevuld met voertuiggegevens om de parkeerbelasting te innen.

Leverancier

Scango / Nationaal Parkeerregister

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Korte omschrijving Met de scanauto voert de gemeente parkeercontroles uit. De scanauto maakt gebruik van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s, identificeert kentekens en controleert parkeerrechten. De kentekens zonder parkeerrecht worden doorgezet naar het handhaafsysteem t.b.v. het invorderen van de verschuldigde parkeerbelasting.

    Laatst gewijzigd op 3 september 2024 om 5:57 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De gemeente voert parkeercontroles uit met scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te herkennen en te controleren of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:15 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Door de inzet van scanauto's zorgen we voor een betere en efficiëntere manier van parkeerhandhaving. Daardoor kan je als bewoner eerder een parkeerboete krijgen als je in overtreding zou zijn, dan voorheen het geval was.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:53 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik