Terug naar alle algoritmes

Werkverdeling team scanauto's parkeerhandhaving

Door de inzet van scanauto's zorgen we voor een betere en efficiëntere manier van parkeerhandhaving. Bij de inzet van scanauto's wordt een effectieve werkverdeling gemaakt van de betrokken medewerkers om deze vorm van parkeerhandhaving uit te voeren.

Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:35 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA, ...
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

-

Contactgegevens

algoritmeregister@utrecht.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het controleren met scanauto's of er sprake is van foutparkeren

Afwegingen

Resultaten Uthiek Assessment: door de inzet van scanautos zorgen we voor een betere en efficientere manier van parkeerhandhaving. Hiermee voeren we als gemeente onze wettelijke taak op de juiste manier uit. Dit draagt bij aan de waarde Machtsverhoudingen. De waarde Privacy is NIET in het geding, omdat persoonsgegevens van bewoners (beelden van kenteken autos) niet worden opgeslagen en direct in de camera van de scanauto worden verwijderd. Vanuit de waarde Controle op technologie was dit een vereiste voor de inzet van scanautos. Bewoners met een gehandicaptenparkeerkaart kunnen op digitale wijze hun parkeeractie aanmelden of deze telefonisch aan de gemeente doorgeven. Daarmee voorkomen we dat gehandicapte bewoners een onterechte boete voor fout parkeren ontvangen. Dit is een invulling van de waarde Rechtvaardigheid, aangezien we oog hebben voor de kwetsbare bewoner.

Menselijke tussenkomst

Het algoritme (met directe impact op Utrechtse bewoners en diens leefomgeving) dient slechts als een informatiebron voor een medewerker, die op basis daarvan en de bijbehorende context van de situatie de juiste vervolgstap neemt. Dit uitgangspunt is opgenomen in ons Utrechtse kader Interne richtlijnen toepassing Algoritmen.

Risicobeheer

De Utrechtse data scientists, Informatie- en Procesadviseurs (IPA) en Decentrale Information Security Officers (DISO) binnen de gemeente Utrecht hebben, naast de direct betrokken medewerkers, een controlerende en monitorende rol bij de toepassing van het algoritme. Daarmee willen we voorkomen dat de volgende risico’s optreden:


- datalek door het openbaar beschikbaar stellen van persoonsgegevens van Utrechtse bewoners

- algoritme neemt geheel zelfstandig een besluit, zonder tussenkomst van een medewerker en zonder de duiding van de betreffende context van de situatie

- ‘function creep’ mbt data bij de toepassing van het algoritme, waardoor het algoritme een vertekend beeld geeft over wat er aan de hand is. Dit kan ontstaan doordat dezelfde soort data wordt gebruikt bij de toepassing van het algoritme, en dat gebruikt het algoritme als bevestiging voor datgene wat er als informatie uitkomt

Impacttoetsen

  • Utrechts Uthiek Assessment
  • Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

Geaggregeerde gegevens van eerdere handhaving op straat- en wijkniveau