Dashboard gebiedsverboden
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het dashboard gebiedsverboden geeft inzicht en overzicht van de dossiers waar de bestuurlijke maatregel van een gebiedsverbod kan worden toegepast. Het dashboard gebruiken we om managementcijfers aan te leveren op stedelijk, overlastgebied-, type bevel-, juridische grondslagniveau en de duur van de maatregel. Het kan bijvoorbeeld een overzicht geven van
- het type maatregel
- de tijdsbestekken waarin ze worden opgelegd
- de duur van de maatregelen
- de verschillende soorten antecedenten die ten grondslag liggen aan het opleggen van de maatregel
- het type resultaat
- de wettelijke grondslagen waarop het besluit kan worden genomen
- de datakwaliteit van dossiers.
Ook monitoren we hiermee de overlastgebieden waar deze bestuurlijke maatregel wordt genomen, bijvoorbeeld om te kunnen zien of het probleem niet verschuift. Hiermee kan de gemeente het proces monitoren en waar nodig verbeteringen aanbrengen.
Afwegingen
- Efficiëntie en snelheid: grote hoeveelheden gegevens worden automatisch geanalyseerd, dit levert snelle rapportages op met actuele en relevante informatie (trends en patronen die handmatig lastig te herkennen zouden zijn).
- Consistentie en objectiviteit: het dashboard biedt een consistente manier om dossiers en bijbehorende gegevens te analyseren en te presenteren. Dit vermindert de kans op menselijke fouten of subjectieve interpretaties.
- Inzicht in procesverbetering: door de automatische weergave van doorlooptijden, afhandeling en datakwaliteit kunnen we knelpunten snel opsporen. Dit helpt de gemeente om gerichte verbeteracties door te voeren en het proces efficiënter te maken.
- Data-integratie: het dashboard kan gegevens van verschillende procesonderdelen samenbrengen, wat een volledig en geïntegreerd beeld van de dossiers geeft.
Menselijke tussenkomst
Coördinatoren en medewerkers gebruiken de uitkomsten van het dashboard om inzicht te krijgen in de systeemwerkelijkheid van het proces. Met de datavisualisaties van het dashboard kunnen zij controleren of het huidige beleid op de juiste manier wordt toegepast en of er opvallende trends zijn. Dit kan betrekking hebben op specifieke overlastgebieden, aanleidingen, antecedentsoorten, periodes die afwijken of opvallen in de cijfers of de mogelijke verplaatsing van het type overlast, die we proberen tegen te gaan. Op basis van deze analyses kunnen medewerkers indien nodig bijsturen en aanpassingen doen om het proces te verbeteren.
Risicobeheer
- Gebruikt slechts noodzakelijke gegevens (alleen wat ook in de zaaksystemen wordt ingevoerd);
- De datavisualisaties zijn beperkt toegankelijk door persoonlijke autorisatie op rol/functie (alleen toegankelijk voor de mensen die ook in de zaaksystemen mogen);
- Inhoudelijke afweging is een menselijke afweging (human in control);
- Er is een impacttoets (DPIA) van het Datawarehouse OOV;
- Het dashboard toont ook de datakwaliteit van de dossiers in de zaaksystemen waarin wordt geregistreerd;
Wettelijke basis
De burgemeester heeft de wettelijke bevoegdheid om iemand een gebiedsverbod op te leggen als die zorgt voor overlast en/of (dreigende) verstoring van de openbare orde. Het gebiedsverbod moet verdere overlast/openbare ordeverstoring voorkomen. De politie informeert de burgemeester over de overlast of ordeverstoring via een bestuurlijke rapportage of een voordracht.
De burgemeester heeft vier wettelijke bevoegdheden.
- De APV geeft de bevoegdheid om overlastgebieden aan te wijzen waar de politie een kortdurend gebiedsverbod kan geven en personen bij de burgemeester kan aandragen voor een langer durend gebiedsverbod.
- De Overlastwet geeft de burgemeester de bevoegdheid om gebiedsverboden te geven voor een nader te bepalen gebied (dit is niet verbonden aan een reeds aangewezen overlastgebied).
- Het Noodbevel geeft de burgemeester de bevoegdheid om een gebiedsverbod te geven, waar ook de woning van de betrokkene staat. Dit gebeurt alleen als het leven van de betrokkene bedreigd wordt.
- De lichte bevelsbevoegdheid geeft de burgemeester de bevoegdheid om in urgente situaties een gebiedsverbod op te leggen. Dit is een aanvulling op de hierboven genoemde bevoegdheden.
Een gebiedsverbod wordt na een belangenafweging opgelegd. Daarbij houdt de gemeente ook rekening met de belangen van de betrokkene (zoals woonrecht, zorg en werk). Als dat mogelijk is, zorgt de gemeente voor een vrije doorgang (corridor) naar de woning, werk en noodzakelijke zorg.
Links naar wettelijke basis
- Artikel 147 Gemeentewet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/2024-01-31/0
- Artikel 172 lid 3 Gemeentewet : https://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/2024-01-31/0
- Artikel 172a Gemeentewet : https://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/2024-01-31/0
- Artikel 175 Gemeentewet : https://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/2024-01-31/0
- Artikelen 2.8 & 2.9 & 2.9A van de APV Amsterdam : https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR72510/41
Link naar verwerkingsregister
Toelichting op impacttoetsen
DPIA is gepland
Werking
Gegevens
Dataset:
- Zaakgegevens;
- Gebiedsgegevens (overlastgebieden)
Bronnaam:
*Decos (zaaksysteem waarin de dossiers worden geregistreerd)
Data verzameld door:
*Datawarehouse OOV
Technische werking
De gegevens uit de zaaksystemen waarin de dossiers van de gebiedsverboden worden geregistreerd, komen in het datawarehouse OOV en worden weergegeven in een dashboard. Hier worden ze bijvoorbeeld per geselecteerd tijdsbestek weergeven naar resultaat, aanleiding, overlastgebied, duur van de maatregel en de wettelijke grondslag van het besluit.
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Data-analyse voor inzicht in en overzicht van bestuurlijke maatregel sluitingenLaatst gewijzigd op 13 december 2024 om 10:42 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme heeft een laag impact. Op 4 maart 2020 liet de gemeente Amsterdam in haar datalab aan een grote groep belangstellenden zien hoe ze momenteel bij plaatsingen via rijdende camera’s kan registreren.Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:30 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- Buiten gebruik
- Data analyse ten behoeve van voorbereidingen en analyse van demonstraties.Laatst gewijzigd op 26 september 2024 om 11:49 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Data-analyse voor de evaluatie van de noodzaak om op een specifieke locatie cameratoezicht toe te passen om de openbare orde te handhaven.Laatst gewijzigd op 18 november 2024 om 16:20 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Als er op straat of in een park iets gemaakt of opgeruimd moet worden, dan kan dat bij de gemeente worden gemeld via Signalen, het open source meldingensysteem van, voor en door gemeenten.Laatst gewijzigd op 24 november 2024 om 20:14 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- ...
- Status
- In gebruik