Dashboard evaluatie cameratoezicht
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Cameratoezicht kan ingesteld worden om de openbare orde te handhaven als dit noodzakelijk is. Cameratoezicht heeft verschillende functies.
- Cameratoezicht vergroot de efficiëntie en effectiviteit van het optreden van de politie, gemeentelijke handhavers en hulpdiensten. Het helpt politie, handhaving en toezichthouders om sneller ter plaatse te zijn;
- Daarnaast werkt cameratoezicht preventief: het draagt bij aan het voorkomen van openbare ordeproblemen en strafbare feiten.
- Cameratoezicht heeft ook een repressieve functie: politie en justitie kunnen de camerabeelden gebruiken voor opsporingsdoeleinden;
- Tot slot zorgt cameratoezicht ervoor dat burgers en ondernemers zich veiliger voelen.
Aan iedereen die een cameratoezichtgebied betreedt, moet dit op duidelijke wijze kenbaar zijn gemaakt. Dit gebeurt door borden te plaatsen en omwonenden en ondernemers in het betreffende gebied te informeren. Het besluit waarin de burgemeester bekendmaakt dat er een cameratoezichtgebied wordt aangewezen, wordt gepubliceerd.
De opgenomen camerabeelden worden live bekeken en/of opgeslagen. Het live bekijken gebeurt alleen op de dagen en tijdstippen dat dit noodzakelijk is, onder regie van de politie.
De politie is de enige instantie die vrij toegang heeft tot de servers waar de beelden opgeslagen zijn. De gemeente heeft zelf geen toegang tot de servers. De camera’s staan altijd aan maar de beelden worden niet altijd live bekeken.
Afwegingen
Burgemeesters kunnen voor de handhaving van de openbare orde gebieden aanwijzen waar voor een bepaalde periode camerazicht plaatsvindt. Cameratoezicht wordt gebruikt om de openbare ruimte veiliger te maken. De camera’s houden toezicht op uitgaansgebieden, winkelcentra en gebieden waar veel overlast of criminaliteit is. Door cameratoezicht kan de gemeente samen met de politie snel optreden als dat nodig is. Om de noodzaak van het cameratoezicht te evalueren, wordt met data-analyse input geleverd voor de beleidsmatige afweging om het cameratoezicht al dan niet te verlengen.
We gebruiken alleen de noodzakelijke gegevens. Er wordt ook met de relevante partners en collega’s uit de gebieden geëvalueerd aanvullend op wat er op het dashboard te zien is.
Menselijke tussenkomst
De weergave van de registraties geeft de beleidsmedewerker verschillende soorten input om een afweging te maken over het cameratoezicht. Dit maakt deel uit van een bredere afweging, die tot verschillende acties kan leiden, zoals: wijzigen van de afstelling van de camera, verwijderen camera, extra camera in aangewezen gebied plaatsen, kijkopdracht formuleren of kijkopdracht aanpassen.
Risicobeheer
We gebruiken slechts noodzakelijke gegevens, de toegang tot de data-analyse door middel van een dashboard is beperkt tot een kleine groep personen, de inhoudelijke afweging tot al dan niet verlengen is nog steeds menselijk. Het dashboard is dus alleen een ondersteunend en inzicht gevend hulpmiddel.
De registraties obv camerabeelden betreffen situaties, handelingen en gedragingen. Er worden geen persoonskenmerken verwerkt.
De initiële selectie van de cameratoezichtgebieden vindt niet plaats op basis van informatie uit dit systeem.
De camera’s zijn altijd aan, maar de data worden op alleen op specifieke momenten geregistreerd. Dit kan een vertekend beeld geven van de problematiek.
Incidenten die wel worden vastgelegd door een camera, maar niet op dat moment worden uitgekeken door de observant worden niet als registratie geteld.
De data die verwerkt worden zijn afgeleid van camerabeelden. Ze zijn een menselijke interpretatie van de beelden.
Werking
Gegevens
Alleen de politie heeft vrij toegang tot de servers waar de beelden opgeslagen zijn. De gemeente heeft zelf geen toegang tot de servers.
Observanten maken registraties van openbare-ordeverstoringen op basis van wat zij op de camerabeelden zien. Deze informatie wordt geladen in een dashboard en kan geordend worden op basis van locatie en type verstoring. Deze ordening wordt gebruikt bij de analyses voor de evaluatie van de noodzaak om het cameratoezicht op een specifieke locatie te verlengen. Bijvoorbeeld: de politie registreert openbare-ordeverstoringen zoals drugshandel en openlijk geweldpleging. Als dat de reden was om cameratoezicht in te stellen, kan daar specifiek voor de evaluatie op worden geselecteerd in de filters die aanwezig zijn in het dashboard. Hiernaast zijn verschillende andere registraties én interventies (meldingen door burgers, registraties en eventuele opleggingen van handhaving) die ook bij de gemeente binnenkomen ook zichtbaar.
Technische werking
De registraties die de politie maakt worden visueel weergegeven in een dashboard door staafdiagrammen, tijdslijnen en mapweergave met een puntlocatie waar de registratie over gaat. Bijvoorbeeld door deze registraties bij elkaar op te tellen per gebied en per type overtreding. De gebruiker kan een cameratoezicht gebied selecteren en door de tijd heen het aantal registraties en interventies bekijken en selecteren op type registraties.
Type data:
Politieregistraties obv camerabeelden, handhavingsregistraties, meldingen van burgers. Data verzameld door Datawarehouse OOV (Gemeente Amsterdam).
Architectuur van het model:
De registraties die de politie maakt worden visueel weergegeven in een dashboard door staafdiagrammen, tijdslijnen en mapweergave met een puntlocatie waar de registratie over gaat. Bijvoorbeeld door deze registraties bij elkaar op te tellen per gebied en per type overtreding. De gebruiker kan een cameratoezicht gebied selecteren en door de tijd heen het aantal registraties en interventies bekijken en selecteren op type registraties.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Dit algoritme heeft een laag impact. Op 4 maart 2020 liet de gemeente Amsterdam in haar datalab aan een grote groep belangstellenden zien hoe ze momenteel bij plaatsingen via rijdende camera’s kan registreren.Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:30 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- Buiten gebruik
- Op basis van beeldherkenning van satellietbeelden en analyses worden veranderingen in natura2000 gebieden inzichtelijk gemaakt en gedetailleerd in kaart gebracht. Dit doen we voor ecologische doeleinden.Laatst gewijzigd op 22 november 2024 om 11:34 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Met behulp van een beeldherkenningsalgoritme snel en eenvoudig controleren of geparkeerde auto's het recht hebben om geparkeerd te staan in zones waar betaald of vergunning-parkeren geldt.Laatst gewijzigd op 25 juni 2024 om 7:20 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Het algoritme haalt persoonsgevens uit afbeeldingen die openbaar gemaakt worden rondom meldingen in de openbare ruimte.Laatst gewijzigd op 26 juni 2024 om 19:10 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:15 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik