Kentekencamerahandhaving Autoluwe Binnenstad
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Doel: het digitaal handhaven van de autoluwe binnenstad. Controle hierop gebeurt met camera's die kentekens kunnen lezen. Het doel van het algoritme is om efficiënt te kunnen handhaven.
Het algoritme heeft alleen impact op voertuigen die niet in de gebieden mogen zijn. Alleen het overtredende voertuig wordt in beeld gebracht. Niet-overtreders worden buiten beschouwing gelaten. De camera's, en daarmee het algoritme, worden ingezet ten behoeve van het handhaven van de Autoluwe Binnenstad voor voertuigen. De impact van het algoritme op de burger is laag. Enkel het lezen van de kentekenplaat wordt door het algoritme uitgevoerd. Vermeende overtreders worden door een BOA handmatig gecontroleerd om te bepalen of er sprake is van een strafbare gedraging, waarbij de BOA ook de kentekenplaat zelf nog controleert op camerabeelden.
Afwegingen
Het algoritme biedt aanzienlijke voordelen doordat het efficiënter, sneller en goedkoper is. In plaats van dat medewerkers continu beelden moeten uitlezen, wordt nu alleen een foto gemaakt van voertuigen die niet in het gebied mogen zijn. Het plaatsen van verkeersborden alleen is niet voldoende, en de inzet van handhavers om handmatig voertuigen te controleren is tijdrovend en inefficient. Fysieke afsluiting met verkeerspalen (pollers) kent eveneens nadelen, zoals hoge aanschaf- en exploitatiekosten en de schades die kunnen ontstaan. Bovendien moet het gebied altijd toegankelijk blijven voor hulpdiensten. Cameratoezicht is daarom efficiënter en effectiever dan de alternatieven.
Menselijke tussenkomst
Het systeem genereert een lijst van geregistreerde voertuigen zonder ontheffing. Een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) controleert en beoordeelt deze lijst binnen 72 uur. Bij een vastgestelde overtreding stuurt de BOA deze door naar het Centraal Justitieel Incassobureau.
Risicobeheer
Het kentekenregistratiesysteem voldoet aan alle geldende privacywet- en regelgeving.
Er is geen sprake van live videobeelden; het gaat alleen om digitale afbeeldingen (foto's) met kentekeninformatie. Alleen overtreders komen tijdelijk op een lijst (maximaal 72 uur). Informatie over niet-overtreders wordt niet opgeslagen.
De gemeente moet als opsporingsinstantie de digitale opnames vijf jaar bewaren en ervoor zorgen dat de overtreder de overtredingsfoto bij de gemeente kan opvragen.
Wettelijke basis
Wegenverkeerswet 1994
Links naar wettelijke basis
Toelichting op impacttoetsen
De gemeente voert een DPIA uit om de impact van de oplossing te toetsen.
Werking
Gegevens
Kentekens (kenteken, datum, tijd en locatie, geen specifieke NAW-gegevens) van voertuigen die niet in het toegewezen gebied mogen zijn, database met ontheffinghouders en de eventuele venstertijden. De venstertijden zijn de tijden waarin de speciale voertuigen wel / niet de binnenstad in mogen.
Links naar gegevensbronnen
- RDW: https://www.rdw.nl/
- NPR: https://www.nationaalparkeerregister.nl/
Technische werking
Het camerahandhavingssysteem scant (m.u.v. eventuele venstertijden) alle kentekens van passerende voertuigen. De camera maakt vervolgens gebruik van een algoritme voor objectherkenning, dat wordt ingezet voor de herkenning en classificatie van verschillende soorten voertuigen in het verkeer (type voertuig en andere objecten). De classificatie van het voertuig wordt bepaald door een koppeling met het RDW. Het kenteken wordt via een koppeling met het NPR vergeleken met een database met geregistreerde kentekens van ontheffinghouders. Voertuigen zonder ontheffing komen op een lijst die bij een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) terechtkomt.
Daarnaast zorgt een ander algoritme ervoor dat de foto van de overtreding wazig wordt gemaakt (geblurred), met uitzondering van het voertuig met kenteken.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- De gemeente Leiden controleert met ANPR-camera's (Automatic Number Plate Recognition) of voertuigen in een bepaald gebied mogen rijden. Dit geldt voor de nul-emissie zones en voor autoluwe zones in de stad. Als een voertuig niet in een gebied mag rijden herkent de camera dit en vindt er een handmatige controle plaats of iemand een boete krijgt.Laatst gewijzigd op 13 mei 2025 om 7:47 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Automatic Number Plate Recognition camera's (ANPR) op vier verschillende plaatsen registreren kentekens van passerende motorvoertuigen. Het algoritme controleert of een ontheffing is verleend en bepaalt of foto's ter beoordeling worden aangeboden in het handhaafsysteem.Laatst gewijzigd op 3 september 2024 om 6:04 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- De camera's detecteren en lezen d.m.v. Optical Character Recognizing-techniek kentekenplaten van voertuigen die de binnenstad van Amersfoort inrijden.Laatst gewijzigd op 20 juni 2024 om 13:38 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren. Ook hebben boa's handmatige scanners die controles uitvoeren.Laatst gewijzigd op 13 mei 2025 om 8:29 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- De gemeente voert parkeercontroles uit met scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te herkennen en te controleren of het voertuig daar mag parkeren.Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik