Prijsaankondigingsalgoritme
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Dit algoritme is ontwikkeld om stilzwijgende of expliciete afstemming tegen te gaan. Stilzwijgende afstemming betekent dat bedrijven zonder afspraak of contact gedrag organiseren door naar elkaar te kijken en hetzelfde te doen. Bij expliciete afstemming worden samen juist duidelijke en directe afspraken over bijvoorbeeld het vaststellen van prijzen gemaakt.
Het algoritme kan helpen bij het vinden van uitspraken in berichten die gebruikt worden om gedrag tussen bedrijven onderling te regelen. Bijvoorbeeld een bericht waarin een ijsverkoper klaagt over hogere energiekosten en aangeeft dat hij zich gedwongen voelt om deze vanaf de start van de zomervakantie door te berekenen. Het onderling organiseren van gedrag kan zichtbaar zijn in berichten over prijsaankondigingen en kan voor problemen zorgen omdat het de concurrentie vermindert. Hierdoor moeten klanten hogere prijzen betalen en hebben ze minder keuze. Door misstanden in de concurrentie op te sporen en aan te pakken, concurreren bedrijven eerlijker, wat zorgt voor meer keuze voor klanten en betere prijzen.
Als het algoritme informatie geeft dat er misschien sprake is van afstemming gaat de ACM verder onderzoek doen. Als de vermoedens kloppen kan de ACM actie ondernemen. Dit kan door extra uitleg te geven, een waarschuwing te geven, een bindende aanwijzing te verstrekken, een last onder dwangsom op te leggen, of een boete op te leggen. Met dit algoritme draagt de ACM bij aan een gezonde economie door markten goed te laten werken voor alle mensen en bedrijven, nu en in de toekomst.
Afwegingen
Het is veel werk om één voor één alle berichten te lezen die misschien prijsaankondigingen bevatten. Met dit algoritme kan de ACM beter en sneller informatie vinden die kan wijzen op afstemming.
Menselijke tussenkomst
De informatie die dit algoritme geeft, wordt door inspecteurs beoordeeld en als dat nodig is verder onderzocht. Er is dus altijd sprake van menselijke tussenkomst omdat iemand de informatie controleert. De informatie die het algoritme geeft leidt op zichzelf niet tot het nemen van maatregelen, maar kan voor de ACM wel een reden zijn om inspecteurs verder onderzoek te laten doen naar een mogelijke overtreding van de Mededingingswet.
Risicobeheer
De informatie die dit algoritme geeft, is één van de vele bronnen die de ACM gebruikt om toezicht te houden. Inspecteurs controleren altijd of de informatie relevant en betrouwbaar is.
Werking
Gegevens
Online bronnen
Technische werking
Het prijsaankondigingsalgoritme omvat een model dat berichten doorzoekt om te bepalen of ze een prijsaankondiging bevatten. Dit model is één keer getraind, zodat het op basis van die training zelf nieuwe verbanden kan herkennen die wijzen op prijsaankondigingen. De training is uitgevoerd op basis van zinnen die toezichtsmedewerkers hebben geïdentificeerd als prijsaankondigingen. Het model achterhaalt vervolgens op welke manier onderdelen van die zin relateren aan prijsaankondigingen. Het model voorspelt vervolgens een waarde tussen 0 en 1: een score van 1 betekent dat het bericht waarschijnlijk een prijsaankondiging bevat, terwijl bijvoorbeeld een score van 0,1 aangeeft dat er geen prijsaankondiging in het bericht zit. Op basis van een (door gebruikers te bepalen) grenswaarde worden berichten getoond die verder door inspecteurs onderzocht moeten worden.
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Dit algoritme kan de ACM inzicht geven in trends, ontwikkelingen en mogelijke problemen die op de digitale markt leven. Deze informatie zorgt op zichzelf niet voor het nemen van maatregelen, maar kan wel een reden zijn om inspecteurs verder onderzoek te laten doen naar een mogelijke overtreding.Laatst gewijzigd op 4 oktober 2024 om 13:35 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- De algoritmen Dynamisch Monitoren (DM), Bellen na aanmaning (BNA) en Willen Kunnen Kwadrant-GG (WKK-GG) helpen medewerkers van de Belastingdienst om overzicht te houden bij openstaande belastingschulden. Ook ondersteunen de algoritmen bij het volgen van gemaakte afspraken over die belastingschulden.Laatst gewijzigd op 26 juni 2024 om 7:33 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik