Algoritme Eigenrisicodragerschap WGA

Op deze pagina vindt u informatie over het algoritme ‘Eigenrisicodragerschap WGA’. Het algoritme ondersteunt medewerkers van de Belastingdienst bij het toezicht houden op de juiste registratie van eigenrisicodragerschap WGA bij de Belastingdienst en verzekeringsmaatschappij. 

Laatst gewijzigd op 30 oktober 2025 om 15:44 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Overheidsfinanciën

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

algoritmeregister@belastingdienst.nl

Link naar publiekspagina

https://over-ons.belastingdienst.nl/onderwerpen/omgaan-met-gegevens/algoritmeregister/

Link naar bronregistratie

https://over-ons.belastingdienst.nl/onderwerpen/omgaan-met-gegevens/algoritmeregister/eigenrisicodragerschap-wga/

Verantwoord gebruik

Doel en impact

De Belastingdienst controleert inhoudingsplichtigen op een juiste en volledige aangifte en betaling van de loonheffingen. Loonheffingen bestaan uit loonbelasting, premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Inhoudingsplichtigen (zoals een werkgever, pensioenfonds of uitkeringsinstantie) houden de loonbelasting en premie volksverzekeringen in op het loon van hun werknemer en in sommige gevallen de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Zij dragen dit af aan de Belastingdienst. De premies werknemersverzekeringen en doorgaans de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet worden niet ingehouden op het loon van de werknemer, maar draagt de werkgever zelf af aan de Belastingdienst.

Een werkgever kan de keuze maken om als eigenrisicodrager op te treden voor de Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA). De werkgever draagt dan zelf het risico voor de betalingen van WGA-uitkeringen aan de uitkeringsgerechtigden en overlijdensuitkeringen aan nabestaanden. Een omschrijving van deze materie is gepubliceerd op de site van de “Belastingdienst” in het handboek Loonheffingen. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/handboek-loonheffingen

Om eigenrisicodrager WGA te worden moet de werkgever aan bepaalde voorwaarden voldoen. De werkgever dient een aanvraag in bij de Belastingdienst en moet een garantieverklaring overleggen. Deze garantieverklaring wordt afgegeven door een verzekeringsmaatschappij, de garant. Als de werkgever voldoet aan de voorwaarden van het eigenrisicodragerschap WGA, geeft de Belastingdienst een beschikking eigenrisicodragerschap af.

De gegevens van het eigenrisicodragerschap worden door de Belastingdienst geregistreerd. Deze registratie is gekoppeld aan de polisadministratie van het UWV. De geregistreerde eigenrisicodragers van de Belastingdienst moeten gelijk zijn aan de geregistreerde eigenrisicodragers van de verzekeringsmaatschappijen (garantstellers). De Belastingdienst maakt daarom periodiek een bestandsvergelijking met de verzekeringsmaatschappijen. 

{zie verder onder 'Afwegingen'}

Afwegingen

{vervolg 'Doel en impact'}

De verzekeringsmaatschappij meldt de bekende eigenrisicodragers WGA bij de Belastingdienst. Het algoritme maakt een koppeling met de registratie bij de Belastingdienst door middel van naam en opgegeven fiscaal nummer. Als de door de verzekeringsmaatschappij gemelde eigenrisicodrager WGA, als eigenrisicodrager WGA bekend is bij de Belastingdienst, wordt dit teruggemeld aan de verzekeringsmaatschappij.

In het geval dat de door verzekeringsmaatschappijen aangeleverde naam van de eigenrisicodrager WGA afwijkt van de registratie bij de Belastingdienst, zal de verzekeringsmaatschappij de naam in de administratie moeten aanpassen. Dit voorkomt mogelijke problemen bij een eventuele verhaalsmogelijkheid op de garant door UWV.

Ook kan een werkgever tijdens het eigenrisicodragerschap WGA overstappen naar een andere  verzekeringsmaatschappij (garant) zonder dat daarvoor toestemming van de Belastingdienst nodig is. De nieuwe garant zal een garantieverklaring afgeven en de oude garant zal de garantieverklaring intrekken.

Het eigenrisicodragerschap WGA kan eindigen in de volgende situaties: op verzoek van de werkgever, het intrekken van de garantieverklaring door de verzekeringsmaatschappij bij eigenrisicodragerschap WGA, einde werkgeverschap, faillissement of schuldsanering.

Als een werkgever geen eigenrisicodrager WGA (meer) is dan koppelt de Belastingdienst niets terug aan de verzekeringsmaatschappij.

Op basis van de aanwijzingen uit het algoritme kan de behandelaar het signaal beoordelen. Het is de behandelaar van de Belastingdienst die uiteindelijk constateert of de bestandsvergelijking onjuistheden bevat. Als gevolg van de bestandsvergelijking hebben de Belastingdienst en de verzekeringsmaatschappij contact met elkaar over eventuele onjuistheden.


  • Voordelen gebruik algoritme

Het is van belang voor de werkgever, verzekeringsmaatschappij, Belastingdienst en UWV om te komen tot een juiste administratieve verwerking. Het algoritme kan een medewerker van de Belastingdienst daarbij ondersteunen. De beoordeling willen we zorgvuldig doen, efficiënter en eenvormiger. 

Menselijke tussenkomst

Menselijke tussenkomst in de context van de Belastingdienst houdt in dat een bevoegde en deskundige medewerker een wezenlijke rol speelt in de besluitvorming.


Bij de werking van het algoritme is altijd sprake van menselijke tussenkomst. Het is de medewerker van de Belastingdienst die de beslissing neemt of er contact wordt opgenomen met de werkgever.

Risicobeheer

De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist dat het handelen van de overheid transparant en rechtmatig is. De Belastingdienst neemt bij de toepassing en ontwikkeling van algoritmen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht.

In het algoritme worden gegevens gebruikt die zijn verzameld in het kader van verschillende belastingwetten. Zoals de AVG voorschrijft worden er niet meer gegevens gebruikt dan noodzakelijk.

Deze wordt beoordeeld en zo nodig bijgesteld om te blijven voldoen aan wet- en regelgeving. 

Wettelijke basis

  1. Algemene wet inzake rijksbelastingen: 
  2. Algemene wet bestuursrecht: 
  3. Algemene verordening gegevensbescherming: 
  4. Uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming: 
  5. Wet op de loonbelasting 1964:
  6. Wet financiering sociale verzekeringen:
  7. Wet algemene bepalingen Burgerservicenummer:
  8. Archiefwet 1995: 
  9. Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA)
  10. Wet overheidspersoneel onde de werknemersverzekeringen
  11. Regeling Wet financiering sociale verzekeringen
  12. Wet op het financieel toezicht

Links naar wettelijke basis

  • Algemene wet inzake rijksbelastingen: : https://wetten.overheid.nl/BWBR0002320/
  • Algemene wet bestuursrecht: : https://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/
  • Algemene verordening gegevensbescherming: : https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016R0679
  • Uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming: : https://wetten.overheid.nl/BWBR0040940/
  • Wet op de loonbelasting 1964:: https://wetten.overheid.nl/BWBR0002471/
  • Wet financiering sociale verzekeringen:: https://wetten.overheid.nl/BWBR0017745/
  • Wet algemene bepalingen Burgerservicenummer:: https://wetten.overheid.nl/BWBR0022428/
  • Archiefwet 1995: : https://wetten.overheid.nl/BWBR0007376/
  • Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA): https://wetten.overheid.nl/BWBR0019057/
  • Wet overheidspersoneel onde de werknemersverzekeringen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0009267/
  • Regeling Wet financiering sociale verzekeringen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0019150/
  • Wet op het financieel toezicht: https://wetten.overheid.nl/BWBR0020368/

Toelichting op impacttoetsen

  • Privacy en AVG

Het gebruik van de gegevens wordt getoetst aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Door het toetsen van persoonsgegevens komen eventuele privacyrisico's in beeld en kunnen passende maatregelen genomen worden.

De AVG schrijft voor dat er niet meer gegevens gebruikt mogen worden dan noodzakelijk is. Dat heet dataminimalisatie. De Belastingdienst onderzoekt regelmatig of de gebruikte gegevens nog nodig zijn en dus gebruikt mogen worden.


  • Gebruik bijzondere persoonsgegevens

Bij het algoritme eigenrisicodragerschap wordt geen gebruik gemaakt van bijzondere persoonsgegevens.


  • Gelijkheid en non-discriminatie

Het algoritme wordt beoordeeld in lijn met toepasselijke non-discriminatiebeginselen voor directe en indirecte discriminatie. Door zo min mogelijk persoonsgegevens te verwerken, wordt het risico op directe discriminatie verkleind. Medewerkers die betrokken zijn bij de ontwikkeling en het beheer van de algoritmen krijgen training over gegevensbescherming en vooroordelen. 

Werking

Gegevens

  1. Identificerende gegevens (LH-nummer, fiscaal nr)
  2. Relatiegegevens Loonheffingen
  3. Identificerende gegevens (o.a. naam, eigenrisicodragerschap voor WGA)

Links naar gegevensbronnen

  • Identificerende gegevens (LH-nummer, fiscaal nr): Belastingdienst
  • Relatiegegevens Loonheffingen: Belastingdienst
  • Identificerende gegevens (o.a. naam, eigenrisicodragerschap voor WGA): Verzekeringsmaatschappij

Technische werking

Het algoritme bestaat uit selectieregels die inhoudsdeskundigen hebben opgesteld op basis van wet- en regelgeving en expertise, namelijk de bestandsvergelijking.

Het algoritme is niet zelflerend. Dat betekent dat het zich niet ontwikkelt tijdens het gebruik ervan.

Leverancier

Het algoritme is door medewerkers van de Belastingdienst ontwikkeld en wordt ook intern onderhouden. 

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Dit algoritme helpt medewerkers van de Belastingdienst bij het behandelen van de aanvragen van een WKA-verklaring.

    Laatst gewijzigd op 25 juni 2024 om 18:20 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het algoritme ‘Verklaring privégebruik (bestel-)auto (VPGA)’ helpt medewerkers van de Belastingdienst bij het toezicht houden op een juiste en volledige inhouding en afdracht van de loonheffingen. Het algoritme VPGA helpt medewerkers van de Belastingdienst te reageren op de mogelijk onjuiste toepassing van verklaringen privégebruik (bestel-)auto.

    Laatst gewijzigd op 5 februari 2025 om 10:21 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Op deze pagina vindt u informatie over het algoritme Juistheid premie werknemersverzekeringen en Zorgverzekeringswet. Het algoritme ondersteunt medewerkers van de Belastingdienst bij het toezicht houden op de verschillen tussen de aangegeven premies in de ingediende loonaangifte en de berekende premies. Het algoritme helpt medewerkers van de Belastingdienst te reageren op mogelijke verschillen. 

    Laatst gewijzigd op 2 juli 2025 om 11:03 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Op deze pagina vindt u informatie over het algoritme ‘Controle weggebruik’. Dit algoritme helpt medewerkers van de Belastingdienst bij het handhaven van de Motorrijtuigenbelasting (MRB) en de Belasting van zware motorrijtuigen (BZM).

    Laatst gewijzigd op 8 april 2025 om 7:36 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Op deze pagina vindt u informatie over het algoritme ‘OB Buitenland (OBB)’. Dit algoritme helpt medewerkers van de Belastingdienst bij het vaststellen van de aangiftes voor de omzetbelasting van ondernemers die gevestigd zijn buiten Nederland.

    Laatst gewijzigd op 4 maart 2025 om 8:22 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik