Klantapplicatie WW

De Klantapplicatie WW zorgt ervoor dat een online aanvraag gemakkelijk en snel verloopt.

Laatst gewijzigd op 20 januari 2025 om 12:16 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Sociale zekerheid

Begindatum

2021-11

Contactgegevens

https://uwv.nl/nl/service-en-contact/contact-uwv

Link naar bronregistratie

https://www.uwv.nl/nl/over-uwv/organisatie/algoritmeregister-uwv/klantapplicatie-ww

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Als u werkloos bent of binnenkort uw baan verliest, krijgt u misschien een WW-uitkering via UWV. U vraagt deze uitkering aan via Mijn UWV. De Klantapplicatie WW zorgt ervoor dat u uw online aanvraag gemakkelijk en snel kunt doen. Onze medewerkers kunnen deze aanvragen vervolgens sneller beoordelen.

Afwegingen

De Klantapplicatie WW toont de gegevens die UWV al heeft en die van belang zijn voor uw aanvraag. U kunt kijken of de gegevens kloppen en hoeft dan alleen nog maar de ontbrekende gegevens in te vullen. Daarna bepaalt UWV of u recht heeft op een WW-uitkering.
 
De afhandeling van uw aanvraag gaat voor een deel geautomatiseerd. Met de Klantapplicatie WW stelt UWV de volgende zaken vast:
 
  • Of u recht heeft op een uitkering.
  • Hoe hoog uw uitkering ongeveer is.
  • Hoelang u een uitkering krijgt.

Menselijke tussenkomst

Medewerkers van UWV houden op de volgende manieren toezicht op het gebruik van het algoritme:

  • Bij de ontwikkeling en het beheer van de Klantapplicatie WW zijn verschillende partijen betrokken. Denk aan analisten, juristen, uitvoerende medewerkers en klantpanels. Zij controleren maandelijks of het algoritme nog goed werkt.
  • UWV handelt een aanvraag voor een WW-uitkering geautomatiseerd of handmatig af. Dat laatste gebeurt in lastige situaties waarbij het nodig is dat een medewerker meekijkt. Medewerkers bekijken daarnaast regelmatig aanvragen. Bijvoorbeeld om te controleren of mensen recht hebben op een WW-uitkering.
  • Tijdens uw online WW-aanvraag kunt u via de telefoon vragen stellen over de werking van de Klantapplicatie WW.
  • Onze medewerkers houden in de gaten of wetten en regels veranderen. Als dat gebeurt passen we het algoritme aan. Zo blijft het algoritme voldoen aan de geldende wetten en regels.

Risicobeheer

Wij toetsen de processen waarmee we het algoritme ontwikkelen, beheren en gebruiken steeds opnieuw. Zo zorgen wij ervoor dat de beoordeling van aanvragen voor een WW-uitkering goed blijft verlopen.

Ontstaat er toch een risico op een foute beoordeling? Dan kan UWV de Klantapplicatie WW, of bronsystemen die erop zijn aangesloten, uitzetten en een onderzoek starten.

De geldige wetten en regels zijn leidend voor het algoritme. Het algoritme past de regels uit de wet altijd op dezelfde manier toe. Daarmee zorgen we ervoor dat wij mensen die een WW-uitkering aanvragen in vergelijkbare situaties gelijk behandelen.

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

Het algoritme gebruikt de volgende gegevens:

  • burgerservicenummer
  • voornaam
  • achternaam
  • geboortedatum
  • geslacht
  • burgerlijke staat
  • straatnaam, huisnummer, postcode en woonplaats
  • telefoonnummer
  • rekeningnummer
  • naam werkgever(s) en duur dienstverband(en)
  • inkomensgegevens
  • arbeidsjaren of arbeidsverleden
  • gezondheidsgegevens (ingangsdatum en einddatum van Ziektewet- en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen)
  • uitkeringsgegevens van eerdere of lopende uitkeringen (dagloon, ingangsdatum uitkering, uitkeringsduur)


Tabel klantapplicatie WW

In de tabel hieronder ziet u welke gegevens de Klantapplicatie WW gebruikt en waarvoor ze worden gebruikt.

  • burgerservicenummer: wordt gebruikt voor gebruikt voor identificatie
  • voornaam: wordt gebruikt voor aanhef in de brief
  • achternaam: wordt gebruikt voor aanhef in de brief
  • geboortedatum: wordt gebruikt voor beoordeling hoogte en recht op uitkering (een WW-uitkering kan worden aangevraagd vanaf 15 jaar en tot en met 66 jaar)
  • geslacht: wordt gebruikt voor aanhef in de brief
  • burgerlijke staat: wordt gebruikt voor recht op toeslag (vragen we alleen als iemand mogelijk recht heeft op toeslag)
  • straatnaam, huisnummer, postcode en woonplaats: wordt gebruikt voor het aanschrijven en verwerking aanvraag (we gebruiken het adres om te bepalen welk kantoor de aanvraag afhandelt)
  • telefoonnummer: wordt gebruikt voor het telefonisch contact
  • rekeningnummer: wordt gebruikt voor de uitbetaling, het overmaken van de uitkering en eventuele toeslag
  • naam werkgever(s) en duur dienstverband(en): wordt gebruikt voor beoordeling hoogte en recht op uitkering
  • inkomensgegevens: worden gebruikt voor beoordeling hoogte en recht op uitkering
  • arbeidsjaren of arbeidsverledenbeoordeling: worden gebruikt voor duur uitkering
  • gezondheidsgegevens: worden gebruikt voor beoordeling hoogte en recht op uitkering
  • uitkeringsgegevens van eerdere of lopende uitkeringen (dagloon, ingangsdatum uitkering, uitkeringsduur): worden gebruikt voor beoordeling hoogte en recht op uitkering

Technische werking

De Klantapplicatie WW gebruikt gegevens als leeftijd, inkomen, arbeidsverleden en uitkeringsgegevens vanuit verschillende overheidssystemen. Wij krijgen bijvoorbeeld informatie over uw inkomen en arbeidsverleden van de Belastingdienst. Gegevens over uw leeftijd en adres komen van de gemeente waar u woont.

Na het indienen van een aanvraag heeft UWV genoeg informatie verzameld om de WW-uitkering uit te betalen. En om u te ondersteunen bij het vinden van passend werk.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Inwoners en ondernemers kunnen digitaal burgerzakenproducten aanvragen via de website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.

    Laatst gewijzigd op 30 september 2024 om 12:42 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Inwoners en ondernemers krijgen de mogelijkheid om digitaal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Om aangiften automatisch te verwerken voert het systeem verschillende controles uit.

    Laatst gewijzigd op 12 juni 2024 om 6:52 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Inwoners en ondernemers van de gemeente Noordoostpolder kunnen digitaal burgerzakenproducten aanvragen via onze website. Om aangiften automatisch te verwerken voert het systeem controles uit op de persoonslijst, het adres en aangehaakte gegevens.

    Laatst gewijzigd op 30 mei 2024 om 14:45 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Inwoners en ondernemers van Nederlandse gemeenten krijgen de mogelijkheid om digitaal tot uiteindelijk een 31-tal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.

    Laatst gewijzigd op 12 november 2024 om 13:35 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Inwoners en ondernemers van Nederlandse gemeenten krijgen de mogelijkheid om digitaal tot uiteindelijk een 31-tal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.

    Laatst gewijzigd op 12 november 2024 om 13:35 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik