Digitale aanvragen burgerzaken
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel van het algoritme is inwoners en ondernemers helpen bij digitale aanvragen of aangiftes. Het algoritme verwerkt bepaalde aanvragen en aangiftes helemaal automatisch. Het algoritme controleert de gegevens van de inwoner. Alleen als de gemeente meer gegevens nodig heeft of controles of acties nodig zijn, springt een medewerker van burgerzaken bij.
Het algoritme kan alleen een aanvraag of aangifte goedkeuren. Afkeuren kan alleen de medewerker burgerzaken. Gebruik van het algoritme pakt nooit negatief uit voor de inwoner.
Inwoners die hun aanvragen liever niet digitaal indienen blijven welkom aan de balie. Bijvoorbeeld wanneer inwoners niet goed met computers kunnen omgaan.
Afwegingen
De gemeente krijgt het steeds drukker met aanvragen. Alle aanvragen aan de balie behandelen lukt niet meer. Bepaalde aanvragen die digitaal gedaan worden, kunnen verder geautomatiseerd worden aan de hand van een algoritme. Met een algoritme voor de eenvoudige aanvragen/aangiftes houdt de medewerker meer tijd over voor meer ingewikkelde aanvragen. Daardoor verbetert de kwaliteit van de dienstverlening. Ook de kwaliteit van de gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) verbetert.
Menselijke tussenkomst
Het algoritme en het werkproces zijn zo ingericht, dat er geen risico's zijn op negatieve gevolgen voor inwoners.
Er worden alleen eenvoudige aangiften en aanvragen automatisch verwerkt. Het algoritme gaat uit van een positief scenario. Wanneer een of meerdere bijzonderheden optreden, dan wordt de aanvraag/aangifte altijd door een burgerzakenmedewerker beoordeeld. De burgerzakenmedewerker controleert deze dan zelf. De aanvraag/aangifte wordt verwerkt of afgewezen. Bij afwijzing is het altijd de burgerzakenmedewerker die dit doet en nooit het algoritme. Het algoritme leidt dus nooit tot automatische besluitvorming door het algoritme die een negatieve impact kan hebben op de inwoner.
Risicobeheer
Wettelijke basis
Links naar wettelijke basis
- Wet basisregistratie personen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0033715
- Wet rechten burgerlijke stand: https://wetten.overheid.nl/BWBR0001851
Werking
Gegevens
Gegevens die worden gebruikt komen uit de Basisregistratie Personen (BRP), burgerlijke stand registers, Kamer van Koophandel (KvK), Centraal Rijbewijzenregister (CRB) en aangehaakte gegevens.
Links naar gegevensbronnen
- BRP: https://www.rvig.nl/basisregistratie-personen
- LV BAG: https://www.kadaster.nl/zakelijk/registraties/basisregistraties/bag
- CRB: https://www.rdw.nl/
Technische werking
Via de website van de gemeente vraagt een inwoner of ondernemer een digitaal product of dienst aan. Tijdens het invullen controleert het algoritme al of de aanvraag volgens de wetten en regels is. Een volledig ingevulde digitale aanvraag of aangifte komt op een werklijst bij burgerzaken van de gemeente. Een medewerker beoordeelt de aanvraag en handelt deze af.
De gemeente kan kiezen welke aanvragen het algoritme automatisch mag afhandelen en welke altijd een medewerker moet afhandelen.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Inwoners en ondernemers uit de gemeente hebben de mogelijkheid om bepaalde burgerzakenproducten digitaal aan te vragen via de gemeentelijke website. Sommige van deze digitale aanvragen kunnen automatisch worden goedgekeurd en afgehandeld met behulp van een algoritme.Laatst gewijzigd op 3 februari 2025 om 14:14 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Inwoners en ondernemers krijgen de mogelijkheid om digitaal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Om aangiften automatisch te verwerken voert het systeem verschillende controles uit.Laatst gewijzigd op 12 juni 2024 om 6:52 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Inwoners en ondernemers kunnen digitaal burgerzakenproducten aanvragen via de website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.Laatst gewijzigd op 30 september 2024 om 12:42 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Inwoners en ondernemers van Nederlandse gemeenten krijgen de mogelijkheid om digitaal tot uiteindelijk een 31-tal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.Laatst gewijzigd op 12 november 2024 om 13:35 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Inwoners en ondernemers van Nederlandse gemeenten krijgen de mogelijkheid om digitaal tot uiteindelijk een 31-tal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.Laatst gewijzigd op 12 november 2024 om 13:35 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik