Terug naar alle algoritmes

Loki

Hoe helpt een chatbot om informatie uit kadastrale databronnen toegankelijk te maken voor burgers? Dat onderzochten we met Loki.

Laatst gewijzigd op 4 juni 2024 om 11:19 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In ontwikkeling

Algemene informatie

Thema

  • Ruimte en infrastructuur
  • Werk
  • Wonen

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

https://formulieren.kadaster.nl/contact_kadaster_algoritmeregister

Link naar publiekspagina

https://labs.kadaster.nl/cases/loki

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Met Loki willen we laten zien wat de aangetoonde waarde is van een chatbot bij het opvragen van informatie uit onze data.

Afwegingen

Virtuele assistenten, zoals Siri, Alexa en de Google Assistent worden steeds populairder. Daarin spreekt de gebruiker een vraag in of wordt de vraag niet ingetypt. Daarnaast ontwikkelen we de Kadaster Knowledge Graph. Hierdoor ontstaan allerlei nieuwe inzichten over hoe we in de toekomst data moeten presenteren. We willen onderzoeken hoe we de data het beste kunnen presenteren.

Menselijke tussenkomst

Veld niet ingevuld.

Risicobeheer

minimaal risico

Wettelijke basis

In artikel 2a lid c Kadasterwet staat: “een doelmatige informatievoorziening van de overheid ten behoeve van de goede vervulling van publiekrechtelijke taken en de nakoming van wettelijke verplichtingen door bestuursorganen”. Kortom, wij willen onze informatie beschikbaar maken voor een zo groot mogelijk publiek. Dus ook aan burgers.

Werking

Gegevens

Loki maakt gebruik van openbare gegevens in de BAG, BRK (Kadastrale kaart), BRT en WOZ.

Technische werking

  1. chatbot framework Rasa
  2. speech-to-text API van Microsoft Azure 
  3. knowledge graph voor het verbinden data uit verschillende registraties en SPARQL-endpoints.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Iemand stelt een vraag aan de Chatbot. Chatbot reageert met een antwoord dat door Ai wordt gegenereerd. De gemeente Veere voedt de chatbot met informatie (linkjes naar sites/kennisbank) en controleert/analyseert het gebruik van de chatbot.  

    Laatst gewijzigd op 18 april 2024 om 14:14 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In ontwikkeling
  • Onderzoek naar inzet van een Generatieve AI chatbot voor medewerkers van de Gemeente Amsterdam

    Laatst gewijzigd op 21 oktober 2024 om 15:57 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In ontwikkeling
  • De gebruiker kan vragen stellen in een chatbot, over gepubliceerde Woo-verzoeken van de gemeente Coevorden. De chatbot baseert antwoorden en samenvattingen enkel op door de gemeente gepubliceerde documenten.

    Laatst gewijzigd op 20 november 2024 om 10:50 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het algoritme checkt of een Burger Service Nummer voorkomt in verschillende applicaties die de gemeente Tilburg gebruikt. Dit doet gemeente Tilburg om de inwoner zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen en maatwerk te kunnen leveren indien dit nodig is.

    Laatst gewijzigd op 26 juni 2024 om 19:12 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In ontwikkeling
  • Het doel van de informatiedienst is om de gemeente te helpen begrijpen welke burgers mogelijk recht hebben op bijzondere bijstand, als gevolg van een onvolledige AOW-uitkering. Het algoritme werkt als een postbode, die van de SVB een lijst van burgers ontvangt, opsplitst en bezorgt. Zodat iedere gemeente een lijst van de eigen inwoners ontvangt.  

    Laatst gewijzigd op 19 juni 2024 om 9:08 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik