Chatbot - Omgevingswet (Ai - versie)
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
Algemene informatie
Thema
- Wonen
- Organisatie en bedrijfsvoering
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Ondersteunen dienstverlening naar de klant. Inwoners op een inclusieve manier helpen met hun vragen over het thema Omgevingswet.
Afwegingen
Inclusiever maken voor burger. Ook andere talen en spelfouten worden herkend door AI taalmodel. Vraag en antwoord kunnen vaker aan elkaar gekoppeld worden. Het gebruikte algoritme stelt een gebruiker in staat om via een natuurlijke vraag in een keer of via doorvragen een passend antwoord te krijgen op basis van de informatie die binnen de voedende url's aanwezig is.
Menselijke tussenkomst
Ja, AI kan alleen gebruik maken van de informatie op geselecteerde webpagina's. Wij voeden zelf de chatbot met informatie (linkjes naar url’s van website overheden, zoals veere.nl en iplo.nl, en eigen content via een kennisbank die onderdeel uitmaakt van het systeem) en voeren dagelijks analyses uit over de vragen die men stelt.
Risicobeheer
We schatten het risico laag in. Mensen worden gewaarschuwd om geen persoonsgegevens in te vullen. De bronnen voor de bot zijn geverifieerde documenten. Er bestaat een risico dat de chatbot op basis van de brondocumenten een verkeerd antwoord geeft. We mitigeren dit probleem dat ook wel hallucineren wordt genoemd door:
- de chatbot te monitoren;
- een voorbehoud te plaatsen op de website.
Voor deze toepassing is een pre-DPIA uitgevoerd waarin naar voren kwam dat er geen DPIA nodig was.
Werking
Gegevens
Technische werking
Voeding
Beheerder voert bronnen in via het achterliggende beheerplatform die als voeding voor de antwoorden gaan dienen.
De bronnen worden door OpenAI ingelezen en gebruikt om via een taalmodel een antwoord te genereren. De gebruiker van de Chatbot stelt een vraag. De Chatbot verstuurt vraag naar OpenAI voor analyse. OpenAI stuurt antwoord terug naar bot voor verdere verwerking.
Verstuurde informatie wordt na 30 dagen verwijderd. Binnen die periode kan de beheerder ze analyseren voor:
- Verbeteren van de vulling van de kennisbank;
- Om misbruik van de bot tegen te gaan.
Gegevens worden niet gebruikt voor verdere training van het taalmodel en ook niet doorverkocht.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- De gebruiker kan vragen stellen in een chatbot, over gepubliceerde Woo-verzoeken van de gemeente Coevorden. De chatbot baseert antwoorden en samenvattingen enkel op door de gemeente gepubliceerde documenten.Laatst gewijzigd op 20 november 2024 om 10:50 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- PZH-Assist is een chatbot die geraadpleegd kan worden voor algemeen gebruik. Deze chatbot is niet getraind op interne data en heeft daar ook geen kennis van. Wel is het mogelijk om ad-hoc een document in te voegen in de chatbot en om daar vragen over te stellen. De chatbot is alleen beschikbaar voor medewerkers van Provincie Zuid-Holland.Laatst gewijzigd op 18 juli 2024 om 9:23 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In ontwikkeling
- Mai is een chatbot die 24/7 algemene vragen van burgers beantwoordt op de website van gemeente Montferland. De chatbot vervangt de huidige livechat om wachttijden te verminderen en directe antwoorden te bieden.Laatst gewijzigd op 2 december 2024 om 11:21 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Iemand stelt vraag aan Bot. Bot verstuurt vraag naar OpenAI voor analyse. OpenAI stuurt antwoord terug naar bot voor verdere verwerking. Antwoord is alleen met door eigenaar opgegeven bronnen. In dit geval URL's van doetinchem.nl.Laatst gewijzigd op 9 januari 2025 om 13:47 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik