Doelgroepcodering
- Organisatie
- Gemeente Rotterdam
- Thema
- Openbare orde en veiligheid
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Naam
Korte omschrijving
Organisatie
Thema
Status
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Publicatiecategorie
Link naar bronregistratie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Op een snelle, eenvoudige en minst dure manier in contact komen met Rotterdammers met een belastingschuld voor een passende manier van belastinggeld innen.
De doelgroepcode die wordt toegewezen door het algoritme heeft invloed op het soort dwangbevel. Namelijk: per post of met belastingdeurwaarder. Een belastingdeurwaarder zorgt ervoor dat er eerder contact is, zodat de Rotterdammer met belastingschuld hulp kan krijgen. Dat noemen we sociaal incasseren.
Afwegingen
Het hangt van het betaalgedrag van de Rotterdammer af of de classificatie van de doelgroepcode stijgt. De kosteloze herinnering is een extra service, een kans die iedere Rotterdammer met een belastingschuld ontvangt. Daarna volgen invorderingskosten via een aanmaning en dwangbevel. Door de invorderingskosten stijgt een Rotterdammer met belastingschuld in classificatie van de doelgroepcode.
Menselijke tussenkomst
Tot aan de deurwaarder is er geen menselijke tussenkomst. Vanuit de menselijke maat kan een invorderingsambtenaar een bezoek van de deurwaarder voorkomen. Dit doet de invorderingsambtenaar in overleg met de deurwaarder. De Rotterdammer kent de eigen doelgroepcode niet. Vanuit de gevonden risico's uit de IAMA communiceert de gemeente wel op de betaal-op-tijd-webpagina.
Risicobeheer
- Menselijk contact ontbreekt
- Correctie gebeurt alleen vanuit systemen gemeente
- Proces is moeilijk uit te leggen
- Geen communicatie over proces aan burger
- Rotterdammer kent eigen code niet
Wettelijke basis
11.5 leidraad invordering (kosteloze invordering) en 1.1.6 leidraad invordering (efficiënte invordering)
Links naar impacttoetsen
Werking
Gegevens
Betaalhistorie
Technische werking
Volgens de wet heeft een gemeente verschillende maatregelen om de gemeentelijke belastingen te innen. Het beleid van de gemeente Rotterdam is om te kiezen voor de eenvoudigste, snelste en minst dure manier. Dat geldt zowel voor het oogpunt vanuit de Rotterdammer met belastingschuld als vanuit de gemeente. In de beleidsregels (leidraad invordering) is dit principe vastgesteld. Het resultaat van de uitwerking van deze beleidsregels zijn de doelgroepcodes met de verschillende maatregelen (invorderingsstrategieën).
De gemeente kiest de beste manier om snel met de Rotterdammer met belastingschuld in contact te komen. Daarom zijn er verschillende maatregelen. De gemeente kijkt hiervoor naar het betaalgedrag van de afgelopen 3 jaar. Dat gebeurt op basis van de opgelegde invorderingskosten: zijn er eerder aanmaningen en/of dwangbevelen verstuurd. De belastingschuldige zit in doelgroepcode 1, 2, 3, 4, 6 of 7. De criteria om in een bepaalde doelgroep te komen zijn voor iedereen gelijk. Iedere Rotterdammer met een belastingschuld krijgt een kosteloze herinnering, zonder te letten op de doelgroepcode. Daarna volgen invorderingskosten via een aanmaning en dwangbevel.
Door de invorderingskosten stijgt een Rotterdammer met belastingschuld in classificatie. De doelgroepcode heeft invloed op het soort dwangbevel. Namelijk: per post of met een belastingdeurwaarder. Een belastingdeurwaarder zorgt ervoor dat er eerder contact is, zodat de Rotterdammer met belastingschuld hulp kan krijgen. Dat noemen we sociaal incasseren.
Een medewerker kan de doelgroepcode niet handmatig aanpassen.