Woo AI chat (Wet open Overheid)
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Met de Woo AI-chat maken we intern gebruik van de meest recente informatie en jurisprudentie van de Woo. Zo kunnen we onze kennis uitbreiden en de Woo verder implementeren volgens de laatste wettelijke eisen in de huidige implementatiefase. Burgers en bedrijven zien dit terug in de kwaliteit en behandeling van een Woo-verzoek.
Afwegingen
De woo is nieuw en constant in ontwikkeling. Informatie ligt verspreid en is onoverzichtelijk. Om te kunnen voldoen aan de wettelijke normen is het belangrijk om van de juiste informatie op de hoogte te zijn. De Woo AI chat ondersteunt de gemeente hierbij.
Menselijke tussenkomst
De uitkomsten van de WooChat worden voor de borging van de kwaliteit altijd gecontroleerd door onze juridisch adviseurs en Woo Coordinator.
Risicobeheer
Er wordt gebruik gemaakt van Open AI die de door het NKOO geselecteerde bronnen indexeert. Deze bronnen worden niet aangevuld met informatie van gebruikers. Dat maakt het risico zeer laag. De gebruikers worden getraind door de aanbieder en het is mogelijk maandelijks deel te nemen aan webinairs om het gebruik van de AI chat te optimaliseren.
Wettelijke basis
Wet Open Overheid
Links naar wettelijke basis
Werking
Gegevens
De bronnen die worden gebruikt zijn:
- De boeken ‘Wet open overheid. Artikelsgewijze toelichting, voor de praktijk besproken’, ‘Overheid en Openbaarheid’;
- De wettekst van de Woo;
- Publicaties van Woo specialist en oprichter van het NKOO.
Er zijn verder geen andere bronnen toegevoegd
Technische werking
De gebruiker stelt vragen aan de Chatbot (OpenAI). Deze vragen worden via WooChat aangeboden aan OpenAI. Dit betekent dat vragen van gebruikers bij OpenAI terechtkomen. Dat is niet op accountsniveau. OpenAI heeft zich ertoe verbonden geen gegevens te gebruiken die als context worden doorgegeven voor het trainen van zijn modellen. Hierdoor is de privacy van de gestelde vragen is verbeterd.
OpenAI leest de bronnen in. Het taalmodel van OpenAI gebruikt deze bronnen om een antwoord te geven. De naar OpenAI verstuurde informatie wordt na 30 dagen vernietigd. De data worden niet gebruikt voor het trainen of verbeteren van het taalmodel. Ook worden de gegevens niet doorverkocht. Gegevens kunnen wel geanalyseerd worden om de kwaliteit te borgen.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Het algoritme herkent, op basis van de door de gebruiker ingevoerde tekst, welke vraag of welk verzoek de gebruiker heeft. Zodra dit onderwerp wordt herkend, start er een gesprek. De gesprekken in de chatbot vallen onder zogenaamde 'conversational AI'. Het gaat hier dus niet om generatieve AI, zoals ChatGPT.Laatst gewijzigd op 31 januari 2025 om 13:24 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Iemand stelt een vraag aan de Chatbot. Chatbot reageert met een antwoord dat door Ai wordt gegenereerd. De gemeente Veere voedt de chatbot met informatie (linkjes naar sites/kennisbank) en controleert/analyseert het gebruik van de chatbot.Laatst gewijzigd op 18 april 2024 om 14:14 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
- De gebruiker kan vragen stellen in een chatbot, over gepubliceerde Woo-verzoeken van de gemeente Coevorden. De chatbot baseert antwoorden en samenvattingen enkel op door de gemeente gepubliceerde documenten.Laatst gewijzigd op 20 november 2024 om 10:50 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Medewerkers kunnen gebruik maken van Microsoft 365 CoPilot als AI-chatbot om teksten te genereren en uitgebreid antwoord op vragen te krijgen. Enkele uitgangspunten beschreven in onze richtlijnen zijn dat er geen interne of vertrouwelijke informatie gebruikt mag worden en dat de informatie goed op juistheid moet worden gecontroleerd.Laatst gewijzigd op 27 maart 2025 om 13:24 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, IAMA
- Status
- In gebruik
- Einstein is een chatbot die kan communiceren met de bezoeker van de website. Einstein maakt gebruik van een natural language processing (NLP)algoritme om de bedoeling van een gestelde vraag te herkennen.Laatst gewijzigd op 3 februari 2025 om 8:50 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik