Woo AI chat (Wet open Overheid)

WooChat is een AI kunstmatige intelligentie, chatbot. De bot genereert nieuwe teksten op basis van bronnen die als input zijn meegegeven zoals verschillende boeken en de wettekst van de Woo. De AI herkent patronen in teksten en gebruikt vooraf ingevoerde kennis om vragen te beantwoorden en complexe verzoeken/informatie efficiënt structureren.

Laatst gewijzigd op 10 april 2025 om 9:46 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Organisatie en bedrijfsvoering

Begindatum

maart

Contactgegevens

info@gemeentestein.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Met de Woo AI-chat maken we intern gebruik van de meest recente informatie en jurisprudentie van de Woo. Zo kunnen we onze kennis uitbreiden en de Woo verder implementeren volgens de laatste wettelijke eisen in de huidige implementatiefase. Burgers en bedrijven zien dit terug in de kwaliteit en behandeling van een Woo-verzoek.

Afwegingen

De woo is nieuw en constant in ontwikkeling. Informatie ligt verspreid en is onoverzichtelijk. Om te kunnen voldoen aan de wettelijke normen is het belangrijk om van de juiste informatie op de hoogte te zijn. De Woo AI chat ondersteunt de gemeente hierbij.

Menselijke tussenkomst

De uitkomsten van de WooChat worden voor de borging van de kwaliteit altijd gecontroleerd door onze juridisch adviseurs en Woo Coordinator.

Risicobeheer

Er wordt gebruik gemaakt van Open AI die de door het NKOO geselecteerde bronnen indexeert. Deze bronnen worden niet aangevuld met informatie van gebruikers. Dat maakt het risico zeer laag. De gebruikers worden getraind door de aanbieder en het is mogelijk maandelijks deel te nemen aan webinairs om het gebruik van de AI chat te optimaliseren.

Wettelijke basis

Wet Open Overheid

Links naar wettelijke basis

Wet Open Overheid: https://wetten.overheid.nl/BWBR0045754/2025-02-12

Werking

Gegevens

De bronnen die worden gebruikt zijn:

- De boeken ‘Wet open overheid. Artikelsgewijze toelichting, voor de praktijk besproken’, ‘Overheid en Openbaarheid’;

- De wettekst van de Woo;

- Publicaties van Woo specialist en oprichter van het NKOO.


Er zijn verder geen andere bronnen toegevoegd

Technische werking

De gebruiker stelt vragen aan de Chatbot (OpenAI). Deze vragen worden via WooChat aangeboden aan OpenAI. Dit betekent dat vragen van gebruikers bij OpenAI terechtkomen. Dat is niet op accountsniveau. OpenAI heeft zich ertoe verbonden geen gegevens te gebruiken die als context worden doorgegeven voor het trainen van zijn modellen. Hierdoor is de privacy van de gestelde vragen is verbeterd.

OpenAI leest de bronnen in. Het taalmodel van OpenAI gebruikt deze bronnen om een antwoord te geven. De naar OpenAI verstuurde informatie wordt na 30 dagen vernietigd. De data worden niet gebruikt voor het trainen of verbeteren van het taalmodel. Ook worden de gegevens niet doorverkocht. Gegevens kunnen wel geanalyseerd worden om de kwaliteit te borgen. 

Leverancier

OpenAI

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Het algoritme herkent, op basis van de door de gebruiker ingevoerde tekst, welke vraag of welk verzoek de gebruiker heeft. Zodra dit onderwerp wordt herkend, start er een gesprek. De gesprekken in de chatbot vallen onder zogenaamde 'conversational AI'. Het gaat hier dus niet om generatieve AI, zoals ChatGPT.

    Laatst gewijzigd op 31 januari 2025 om 13:24 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Iemand stelt een vraag aan de Chatbot. Chatbot reageert met een antwoord dat door Ai wordt gegenereerd. De gemeente Veere voedt de chatbot met informatie (linkjes naar sites/kennisbank) en controleert/analyseert het gebruik van de chatbot.  

    Laatst gewijzigd op 18 april 2024 om 14:14 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In ontwikkeling
  • De gebruiker kan vragen stellen in een chatbot, over gepubliceerde Woo-verzoeken van de gemeente Coevorden. De chatbot baseert antwoorden en samenvattingen enkel op door de gemeente gepubliceerde documenten.

    Laatst gewijzigd op 20 november 2024 om 10:50 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Medewerkers kunnen gebruik maken van Microsoft 365 CoPilot als AI-chatbot om teksten te genereren en uitgebreid antwoord op vragen te krijgen. Enkele uitgangspunten beschreven in onze richtlijnen zijn dat er geen interne of vertrouwelijke informatie gebruikt mag worden en dat de informatie goed op juistheid moet worden gecontroleerd.

    Laatst gewijzigd op 27 maart 2025 om 13:24 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, IAMA
    Status
    In gebruik
  • Einstein is een chatbot die kan communiceren met de bezoeker van de website. Einstein maakt gebruik van een natural language processing (NLP)algoritme om de bedoeling van een gestelde vraag te herkennen.  

    Laatst gewijzigd op 3 februari 2025 om 8:50 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik