Opsporen dempingen in watergangen

Het algoritme ziet aan de hand van luchtfoto's in welke watergangen er dempingen hebben plaatsgevonden.

Laatst gewijzigd op 12 maart 2025 om 8:13 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Natuur en milieu

Begindatum

2023-11

Contactgegevens

info@wetterskipfryslan.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Door het gebruik van het algoritme kunnen we meer/sneller illegale dempingen opsporen. Goed waterbeheer in Nederland is nodig om ons land te beschermen tegen bijvoorbeeld overstromingen en een teveel of te kort aan regenwater. Een goed waterpeil is belangrijk voor onder andere het behoud van natuur, recreatie, visserij en transport over het water. Het is belangrijk om illegale dempingen op te sporen want deze kunnen het watersysteem verstoren. 

Afwegingen

Door het inzetten van dit algoritme kunnen we als waterschap sneller illegale dempingen opsporen, waardoor we sneller actie kunnen ondernemen om de oorspronkelijke situatie te herstellen. Dit draagt bij aan een beter functionerend watersysteem.


Door het gebruik van het algoritme werken we efficienter, omdat we meer dempingen kunnen opsporen in korte tijd. Waar voorheen een medewerker van Wetterskip met behulp van een luchtfoto naar dempingen zocht, doet nu de computer dit. Het algoritme werkt op basis van kleurherkenning en kan op die manier dempingen herkennen. Het algoritme werkt daardoor alleen als opsporingsmiddel, want een medewerker controleert de resultaten van de computer handmatig. Naast de visuele controle op een beeldscherm, bezoekt een veldmedewerker de locatie van de mogelijke demping. Er is daarom altijd sprake van menselijk toezicht op de werking van het algoritme.

Menselijke tussenkomst

Een medewerker van het waterschap controleert of de waargenomen dempingen kloppen.

Daarna kijken ze of er vergunningen zijn uitgegeven voor gevonden dempingen, want dan is de demping niet illegaal.

Vervolgens controleert een medewerker in het veld de dempingen die als illegaal zijn bevonden. Waar nodig wordt direct actie ondernomen door handhaving.


Door deze menselijke tussenkomst weten we of het algoritme goed blijft werken en trainen we het algoritme indien nodig wanneer deze afwijkingen vertoont.

Risicobeheer

Met menselijk toezicht. Er is een werkbeschrijving. In de DPIA zijn maatregelen opgenomen. 

Wettelijke basis

Waterschapsverordening

Links naar wettelijke basis

Waterschapsverordening: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR705929/

Werking

Gegevens

Luchtfoto's en Basis Grootschalige Topografie (BGT). 

Links naar gegevensbronnen

PDOK: https://app.pdok.nl/viewer/

Technische werking

Het model leert om water te herkennen op luchtfoto’s. Het kijkt naar de kleuren op de foto’s en gebruikt die om te bepalen of er water is. Bijvoorbeeld: Een hele donkere kleur, bijna zwart, kan wijzen op de aanwezigheid van water. Door te oefenen met foto's waar water op staat, leert het model hoe water eruit ziet.


Als het model klaar is met leren, kunnen we het gebruiken om op luchtfoto’s te zien waar water is. Zo zien we precies waar sloten liggen. Daarna vergelijken we wat het model heeft gevonden met bestaande gegevens over water. Hierdoor zien we of er iets veranderd is. De veranderingen die we hebben gevonden, controleren we handmatig om zeker te weten of het om dempingen gaat. 

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Dit algoritme valt onder Digitale gracht.

    Laatst gewijzigd op 6 januari 2025 om 13:00 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    Buiten gebruik
  • M.b.v. machine learning modellen in combinatie met lucht- of satellietfoto's en kaartmateriaal worden B-watergangen beoordeeld of deze schoon zijn gemaakt van begroeiing.

    Laatst gewijzigd op 30 juli 2024 om 5:38 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Algoritme dat op de Scheveningse boulevard zorgt dat (na tellen en bepalen van de groepsdynamiek) het camerafragment geblurred wordt.

    Laatst gewijzigd op 5 juli 2024 om 8:04 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    Buiten gebruik
  • Scheuren in dijken detecteren met behulp van AI

    Laatst gewijzigd op 30 oktober 2024 om 7:41 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In ontwikkeling
  • Dit algoritme heeft een laag impact. Directie Ingenieursbureau gebruikt software om grondwaterdynamiek in beeld te brengen.

    Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:28 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik