Dashboard sluitingen
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Met het dashboard sluitingen geven we inzicht en overzicht van de dossiers waar de bestuurlijke maatregel van een sluiting kan worden toegepast. Het dashboard levert managementcijfers op stedelijk , stadsdeel-, straat- en pandniveau. Het kan bijvoorbeeld een overzicht geven van
- het aantal open en afgesloten dossiers
- de resultaten van de dossiers
- het type maatregel
- de (gemiddelde) doorlooptijden
- de verschillende soorten aanleidingen
- de soorten panden die in aanmerking komen voor sluiting
- de wettelijke grondslagen waarop het besluit kan worden genomen
- de datakwaliteit van dossiers
Hiermee kan de gemeente het proces monitoren en waar nodig verbeteren.
Afwegingen
- Efficiëntie en snelheid: grote hoeveelheden gegevens worden automatisch geanalyseerd, dit levert snelle rapportages op met actuele en relevante informatie (trends en patronen die handmatig lastig te herkennen zouden zijn).
- Consistentie en objectiviteit: het dashboard biedt een consistente manier om dossiers en bijbehorende gegevens te analyseren en te presenteren. Dit vermindert de kans op menselijke fouten of subjectieve interpretaties.
- Inzicht in procesverbetering: door de automatische weergave van doorlooptijden, afhandeling en datakwaliteit kunnen we knelpunten snel opsporen. Dit helpt de gemeente om gerichte verbeteracties door te voeren en het proces efficiënter te maken.
- Data-integratie: het dashboard kan gegevens van verschillende procesonderdelen samenbrengen, wat een volledig en geïntegreerd beeld van de dossiers geeft.
Menselijke tussenkomst
Coördinatoren en medewerkers gebruiken de uitkomsten van het dashboard om inzicht te krijgen in de systeemwerkelijkheid van het proces. Met de datavisualisaties van het dashboard, kunnen zij controleren of het huidige beleid op de juiste manier wordt toegepast en of er opvallende trends zijn. Dit kan betrekking hebben op specifieke stadsdelen, panden, aanleidingen of periodes die afwijken of opvallen in de cijfers. Op basis van deze analyses kunnen medewerkers indien nodig bijsturen en aanpassingen doen om het proces te verbeteren.
Risicobeheer
- Gebruikt slechts noodzakelijke gegevens (alleen wat ook in de zaaksystemen wordt ingevoerd);
- De datavisualisaties zijn beperkt toegankelijk door persoonlijke autorisatie op rol/functie (alleen toegankelijk voor de mensen die ook in de zaaksystemen mogen);
- Inhoudelijke afweging is een menselijke afweging (human in control);
- Er is een impacttoets (DPIA) van het Datawarehouse OOV;
- Het dashboard toont ook de datakwaliteit van de dossiers in de zaaksystemen waarin wordt geregistreerd
Wettelijke basis
Burgemeesters hebben de wettelijke bevoegdheid om een pand te sluiten als dat nodig is om de openbare orde te herstellen. Met een bestuurlijke rapportage informeert de politie de burgemeester over deze gevallen.
Een sluiting gebeurt bijvoorbeeld nadat een pand is getroffen door geweld van buitenaf, of naar aanleiding van de vondst van drugs. Er zijn ook andere omstandigheden die tot een sluiting kunnen leiden. Een sluiting van een pand dient meerdere doelen: beëindiging van de overtreding, een periode van herstel en rust, en signaalwerking. Een sluiting is een pandgerichte maatregel en niet gericht tegen de belanghebbende.
Voordat de burgemeester besluit tot sluiting, vragen we bij de belanghebbenden om een zienswijze. Bij spoedsluitingen gebeurt dit telefonisch. Bij reguliere sluitingen gebeurt dit meestal via de e-mail.
Woningen worden in beginsel gesloten voor drie maanden. Andere panden worden in beginsel gesloten voor zes maanden. In de tussentijd kan de belanghebbende in beide gevallen een heropeningsverzoek indienen.
Links naar wettelijke basis
- Beleidsregels sluitingen en heropeningen Amsterdam: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-39609.html
- Artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht : https://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/2024-11-19
- Artikel 13b van de Opiumwet : https://wetten.overheid.nl/BWBR0001941/2024-04-16/0
- Artikelen 172, derde lid, 174a en 175 van de Gemeentewet : https://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/2024-01-31/0
- Artikel 2.10 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2008 : https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR72510/9
Link naar verwerkingsregister
Toelichting op impacttoetsen
DPIA is gepland
Werking
Gegevens
Dataset:
- Adresgegevens;
- Zaakgegevens;
Bronnaam:
*Decos (zaaksysteem waarin de dossiers worden geregistreerd)
Data verzameld door:
*Datawarehouse OOV
Technische werking
De gegevens uit de zaaksystemen waarin de dossiers van de sluiting worden geregistreerd, komen in het datawarehouse OOV en worden in een dashboard weergegeven. Hier worden ze bijvoorbeeld per geselecteerd tijdsbestek weergeven naar resultaat, aanleiding, stadsdeel, doorlooptijd, type pand en de wettelijke grondslag van het besluit.
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Data-analyse voor inzicht in en overzicht van de bestuurlijke maatregel gebiedsverbod.Laatst gewijzigd op 13 december 2024 om 10:27 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- De module Inzicht controleert voor de gemeente de online aangiften verhuizing. Met slimme controles bepaalt de module welke aangiften geen bijzonderheden kennen en welke aanleiding geven voor meer onderzoek.Laatst gewijzigd op 11 juni 2024 om 10:55 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Data analyse ten behoeve van voorbereidingen en analyse van demonstraties.Laatst gewijzigd op 26 september 2024 om 11:49 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik