Intake schuldhulpverlening
- Publicatiecategorie
- Hoog-risico AI-systeem
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Einddatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Juiste en consistente dienstverlening aanbieden aan cliënten met een schuldhulpvraag.
Burgers kunnen door deze module beter geholpen worden.
Afwegingen
De functionaliteit ondersteunt de consulent in het samenstellen van het pakket aan dienstverlening. Het kan de consulent wijzen op mogelijkheden die de consulent misschien niet zelf gezien had. In de module wordt kennis over de dienstverlening vastgelegd. Elke (nieuwe) medewerker kan hiervan gebruik maken om tot het juiste pakket te komen. Dit draagt bij aan het verbeteren van de dienstverlening.
Menselijke tussenkomst
De consulent bepaalt zelf welke diensten er overgenomen worden en welke diensten er nog extra toegevoegd moeten worden.
Risicobeheer
Naast de bestaande vragenlijst worden er voor het algoritme geen aanvullende vragen aan cliënten gesteld en er wordt geen nieuwe informatie vastgelegd. De informatie uit de bestaande vragenlijst wordt nu, om de consulent te ondersteunen, ook door het algoritme verwerkt.
Wettelijke basis
De gemeente is wettelijk verplicht om schuldhulpverlening aan te bieden
Links naar wettelijke basis
Impacttoetsen
- DPIA intake schuldhulpverlening: n.v.t.
- Algoritme Impact Assessment Intake schuldhulpverlening: n.v.t.
Werking
Gegevens
Gegevens over de (financiële) situatie van de betrokkene
Technische werking
Aan de hand van de uitgebreide vragenlijst die door de cliënt en de consulent samen wordt ingevuld, wordt per vraag een score opgebouwd. Deze score bestaat uit twee opties: Oranje of Blauw. Waarbij oranje staat voor onstabiele persoonlijke situatie en onstabiele schuldsituatie en blauw voor stabiele persoonlijke situatie en stabiele schuldsituatie.
Na het invullen van de vragenlijst wordt de balans opgemaakt en volgt er een algehele score en een score op persoonlijke dimensies. De persoonlijke dimensies zijn:
• Leefsituatie (Blauw indien >= 67%)
• Beïnvloedbaarheid van de schuldsituatie (Blauw indien >= 67%)
• Sociale participatie door de cliënt (Blauw indien >= 75%)
• Bestedingsgedrag van de cliënt (Blauw indien >= 80%)
• Attitude van de cliënt (Blauw indien >= 67%)
• Regelbaarheid van de cliënt (Blauw indien >= 100%)
Aan deze scores zijn door de afdelingen bepaalde diensten gekoppeld die cliënten met die score kunnen helpen. Die bijpassende diensten worden als voorstel getoond. De consulent bepaalt zelf welke diensten er overgenomen worden en welke diensten er nog extra toegevoegd moeten worden.