Terug naar alle algoritmes

Intake schuldhulpverlening

Het algoritme ondersteunt de consulent bij het adviseren van dienstverlening aan de cliënt. Op basis van vragenlijsten komt het algoritme met een voorstel van diensten waarmee de burger mogelijk geholpen kan zijn. De consulent kan zelf besluiten welke diensten er overgenomen worden en of er nog andere diensten nodig zijn. 

Laatst gewijzigd op 4 juli 2024 om 11:28 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Hoog-risico AI-systeem
Impacttoetsen
DPIA, ...
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Sociale zekerheid

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Einddatum

2024-07

Contactgegevens

privacy@delft.nl

Link naar publiekspagina

www.delft.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Juiste en consistente dienstverlening aanbieden aan cliënten met een schuldhulpvraag. 

Burgers kunnen door deze module beter geholpen worden. 

Afwegingen

De functionaliteit ondersteunt de consulent in het samenstellen van het pakket aan dienstverlening. Het kan de consulent wijzen op mogelijkheden die de consulent misschien niet zelf gezien had. In de module wordt kennis over de dienstverlening vastgelegd. Elke (nieuwe) medewerker kan hiervan gebruik maken om tot het juiste pakket te komen. Dit draagt bij aan het verbeteren van de dienstverlening.

Menselijke tussenkomst

De consulent bepaalt zelf welke diensten er overgenomen worden en welke diensten er nog extra toegevoegd moeten worden.

Risicobeheer

Naast de bestaande vragenlijst worden er voor het algoritme geen aanvullende vragen aan cliënten gesteld en er wordt geen nieuwe informatie vastgelegd. De informatie uit de bestaande vragenlijst wordt nu, om de consulent te ondersteunen, ook door het algoritme verwerkt. 

Wettelijke basis

De gemeente is wettelijk verplicht om schuldhulpverlening aan te bieden

Links naar wettelijke basis

Wet op schuldhulpverlening: https://wetten.overheid.nl/BWBR0031331

Impacttoetsen

  • DPIA intake schuldhulpverlening: n.v.t.
  • Algoritme Impact Assessment Intake schuldhulpverlening: n.v.t.

Werking

Gegevens

Gegevens over de (financiële) situatie van de betrokkene

Technische werking

Aan de hand van de uitgebreide vragenlijst die door de cliënt en de consulent samen wordt ingevuld, wordt per vraag een score opgebouwd. Deze score bestaat uit twee opties: Oranje of Blauw. Waarbij oranje staat voor onstabiele persoonlijke situatie en onstabiele schuldsituatie en blauw voor stabiele persoonlijke situatie en stabiele schuldsituatie.  


Na het invullen van de vragenlijst wordt de balans opgemaakt en volgt er een algehele score en een score op persoonlijke dimensies. De persoonlijke dimensies zijn:


• Leefsituatie (Blauw indien >= 67%)

• Beïnvloedbaarheid van de schuldsituatie (Blauw indien >= 67%)

• Sociale participatie door de cliënt (Blauw indien >= 75%)

• Bestedingsgedrag van de cliënt (Blauw indien >= 80%)

• Attitude van de cliënt (Blauw indien >= 67%)

• Regelbaarheid van de cliënt (Blauw indien >= 100%)


Aan deze scores zijn door de afdelingen bepaalde diensten gekoppeld die cliënten met die score kunnen helpen. Die bijpassende diensten worden als voorstel getoond. De consulent bepaalt zelf welke diensten er overgenomen worden en welke diensten er nog extra toegevoegd moeten worden.

Leverancier

Wolters Kluwer