Allocatie Leerplichtambtenaren (ALPA)

Het algoritme berekent welke verzuimmeldingen gemaakt door scholen aan welke leerplichtambtenaar kunnen worden toegewezen.

Laatst gewijzigd op 5 juli 2024 om 10:32 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Onderwijs en wetenschap

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

datashop@denhaag.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Doelstelling vanuit de business is om verzuimmeldingen toe te wijzen aan leerplichtambtenaren zodat doorlooptijd voor afhandelen van meldingen en de werkvoorraad minimaal is.

Bij een slimme inzet en uitvoering is de impact: a) kortere doorlooptijden, b) lagere werkvoorraden, c) rationalisering van prioriteiten om verzuimmeldingen op te pakken, d) efficiëntere inzet van FTE's.

Afwegingen

Het alternatief voor het gebruik van een algoritme is een handmatige berekening. Bij een handmatige berekening kan een optimale toewijzing niet bepaald worden. Er zijn teveel mogelijkheden. Een wiskundig model kan wel de optimale oplossing vinden. Daarnaast kan een handmatige berekening tot fouten leiden en vergt het erg veel tijd.

Menselijke tussenkomst

Er vindt geen geautomatiseerde besluitvorming plaats. Het model zal slechts worden gebruikt ter advisering aan leerplichtambtenaren welke meldingen zij op kunnen pakken.

Risicobeheer

Er is geen risco. De model uitkomsten zijn zogenaamde adviezen, die gebaseerd zijn op veronderstellingen waar het model mee wordt gevoed. Het is van belang om de veronderstellingen goed te begrijpen, zodat de modeluitkomsten goed geïnterpreteerd kunnen worden. Het model is beslissingsondersteunend; er is geen geautomatiseerde besluitvorming. Er vindt geen verwerking plaats van persoonsgegevens, behalve: klantnummer, wijkinformatie en geboortedatum.

Wettelijke basis

Uitvoering van de Leerplichtwet.

Toelichting op impacttoetsen

Er is een privacy check gedaan en een DPIA was niet nodig.

Werking

Gegevens

Gebruikte data: klantnummer, wijk, geboortedatum, school, verzuimmelding, id en beschikbaarheid leerplichtambtenaar, open data over scholen en leerplichtambtenaren.

Technische werking

Het algoritme genereert (gebruikmakend van een set van regels en Mixed Integer Lineair Programmeren) een werklijstje voor leerplichtambtenaren met daarop de verzuimmeldingen die opgepakt kunnen worden. Het model berekent welke verzuimmelding aan welke leerplichtambtenaar kan worden toegewezen. De berekende waarde is 'slechts' een advies voor de leerplichtambtenaar. De ambtenaar kan beweegredenen hebben om andere meldingen op te pakken.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Het algoritme berekent de onderwijsresultaten van scholen (cluster, vestiging, opleiding). Het algoritme levert informatie op die een inspecteur helpt om te beoordelen of een school met deze leerlingen de wettelijke ondergrens voor te behalen leerresultaten behaalt.

    Laatst gewijzigd op 9 oktober 2024 om 7:35 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme, het prognosemodel, geeft inzicht in de toekomstige piekmomenten bij de balies van Burgerzaken van de gemeente. Zo kan er op tijd extra personeel worden aangenomen voor verwachte piekmomenten. Ook ondersteunt dit model bij de financiële planning.

    Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:10 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik