SCIL (Screener voor intelligentie en licht verstandelijke beperking)
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Link naar bronregistratie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
De SCIL helpt Halt om inzichtelijk te maken of er mogelijk sprake kan zijn van een licht verstandelijke beperking bij een jongere. Dit is belangrijk om aan te kunnen sluiten bij hetgeen de jongere nodig heeft om de Halt-interventie zo goed mogelijk te doorlopen. Aanpassingen kunnen gedaan worden in onder andere de manier van omgaan met de jongere, taalgebruik en de behoefte aan (extra) ondersteuning tijdens het doorlopen van de Halt-interventie. Als een jongere en/of ouder/verzorger dat wenst kan de Halt-medewerker doorverwijzen voor verder onderzoek, te denken aan een intelligentieonderzoek.
Afwegingen
Uit onderzoek blijkt dat er in Nederland veel mensen zijn met een licht verstandelijke beperking waarbij niet bekend is dat ze dit hebben. Omdat je het niet direct aan ze kunt zien (zelfs getrainde hulpverleners niet) en omdat ze het zelf soms ook niet weten, wordt er vaak te weinig rekening met hen gehouden. Veel van deze jongeren komen in de problemen, bijvoorbeeld met justitie of met Halt. Daar kunnen misverstanden ontstaan met vervelende gevolgen voor de jongere. Bijvoorbeeld: een jongere maakt de leeropdracht niet. Het lijkt dan of hij niet zijn best doet, maar eigenlijk zijn de opdrachten te moeilijk. Of een jongere komt afspraken niet na en lijkt daardoor niet mee te willen werken. Dit kan ook komen doordat de jongere meer hulp nodig heeft bij het onthouden van de afspraak. Dit soort voorbeelden kunnen leiden tot het onterecht mislukken van de Halt-interventie, wat kan leiden tot een strafblad. Dat willen we voorkomen. Als we bij Halt weten dat er mogelijk sprake is van een LVB, kunnen we iemand beter begeleiden, bijvoorbeeld door hem wat meer aandacht en uitleg te geven en het huiswerk wat minder streng te beoordelen of in stappen aan te bieden. Vooraf wordt toestemming gevraagd om de SCIL af te mogen nemen en ook wordt er na het delen van de uitkomsten toestemming gevraagd of de uitkomst gedeeld mag worden met de verwijzer (bijvoorbeeld de politie).
Menselijke tussenkomst
Halt werkt met de digitale SCIL. De SCIL wordt afgenomen door een Halt-medewerker. De uitkomst van de SCIL helpt bij het inschatten wat een jongere aan ondersteuning nodig heeft. Er is een medewerker die - in afstemming met jongere en ouders/verzorgers - beslist op welke manier de uitkomst wordt meegenomen binnen de Halt-interventie.
De regels wanneer de SCIL afgenomen wordt:
- De jongere is tussen de 14 en 17 jaar oud.
- Onderwijsniveau tot en met VMBO TL of mboniveau 3.
- Het is niet bekend of de jongere een LVB heeft en er is afgelopen jaar geen SCIL afgenomen.
- De jongere spreekt (voldoende) Nederlands.
- Er is geen sprake van verslavingsproblematiek of acute psychiatrische problematiek.
Er kunnen twee uitkomsten zijn die automatisch in de online omgeving gegeven worden, nadat alle antwoorden zijn ingevuld:
- Vermoeden van een LVB
- Geen vermoeden van een LVB
De Halt-medewerker deelt de uitkomst met jongere en ouders/verzorgers. Mocht er een vermoeden van LVB uitkomen dan zal de medewerker vragen of dit herkend wordt door jongere en ouders/verzorgers. De begeleiding zal aangepast worden door onder andere meer begeleiding/aandacht te geven.
Risicobeheer
Welke risico’s zijn er?
1. Privacy schending: De kans dat de uitslag van de SCIL wordt gedeeld, terwijl daar geen uitdrukkelijke toestemming voor is gegeven
2. Foutieve inschatting: De SCIL geeft zicht op een vermoeden van LVB, geen diagnose
3. Taalproblemen: De test is niet geschikt voor mensen die onvoldoende Nederlands spreken. Dit kan tot verkeerde interpretaties leiden
4. Stigma: Mensen kunnen zich onterecht gelabeld voelen.
Hoe worden risico’s beperkt?
- Halt-medewerkers krijgen training in het afnemen en interpreteren van de SCIL. De SCIL-score wordt alleen gebruikt als aanvulling op andere informatie.
- Gegevens over de SCIL-score mogen alleen worden opgeslagen en gedeeld indien daar toestemming voor is van jongere en ouders/verzorgers.
- De SCIL wordt niet afgenomen bij mensen die de Nederlandse taal niet voldoende machtig zijn.
- Halt-medewerkers krijgen ook training om de uitslag van de SCIL duidelijk bespreekbaar te maken.
Wettelijke basis
De wet bepaalt de taken en bevoegdheden van Halt. Deze taken worden door Halt uitgevoerd op grond van artikel 77e van het Wetboek van Strafrecht (Sr), de Regeling Halt (februari 2022) en het Besluit aanwijzing Halt-feiten. De wettelijke taak van Halt is nader uitgewerkt in vijf hoofdpijlers:
1. Advisering aan ketenpartners in de strafrechtketen over de inzet van een Halt-interventie;
2. Landelijke coördinatie en uitvoering van Halt-afdoeningen;
3. Doorontwikkeling en innovatie van de werkzaamheden zodat deze aansluiten bij actuele vormen van jeugdcriminaliteit en de leefwereld van jongeren;
4. Een bijdrage leveren aan ZSM / (justitiële) netwerken met als doel de (preventieve) aanpak van jeugdcriminaliteit / afdoeningstrajecten voor jeugdigen in het kader van een Halt-interventie;
5. Nazorg en warme overdracht van jeugdigen naar het lokale zorg- of hulpverleningsdomein.
De verwerking van persoonsgegevens door Halt vindt plaats voor de vervulling van een wettelijke taak van algemeen belang als bedoeld in artikel 6, lid 1, onder e van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De ontvangst en verwerking van (gewone en strafrechtelijke) persoonsgegevens door Halt is geregeld in:
- Artikel 8a juncto artikel 39e, lid 1, onder g van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (Wjsg);
- Artikel 18 van de Wet politiegegevens (Wpg) en artikel 4:2, lid 1, onder f van het Besluit politiegegevens;
- Voor gegevens afkomstig van buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s): artikel 46 Wpg en het Besluit politiegegevens BOA’s.
Het gebruik van de SCIL past binnen deze wettelijke taak van Halt. De SCIL ondersteunt de uitvoering van de justitiële taak door het signaleren van een mogelijke licht verstandelijke beperking bij jongeren, ten behoeve van een passende begeleiding tijdens de Halt-interventie.
Links naar wettelijke basis
- Artikel 77e Wetboek van Strafrecht: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0001854&boek=Eerste&titeldeel=VIII_A&artikel=77e&z=2012-07-01&g=2011-07-02
- Regeling Halt 2022: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0047314&z=2022-10-19&g=2022-10-19
- Besluit aanwijzing Halt-feiten 2024: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0049846&z=2024-07-01&g=2024-07-01
- Artikel 8a Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0014194&titeldeel=2&afdeling=2&artikel=8a&z=2025-07-01&g=2025-07-01
- Artikel 39e Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0014194&titeldeel=2A&afdeling=2&artikel=39e&z=2025-07-01&g=2025-07-01
- Artikel 18 Wet politiegegevens: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0022463¶graaf=3&artikel=18&z=2025-07-01&g=2025-07-01
- Artikel 4:2 Besluit politiegegevens: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0023086¶graaf=4&artikel=4:2&z=2025-09-05&g=2025-09-05
- Artikel 46 Wet politiegegevens: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0022463¶graaf=7&artikel=46&z=2025-07-01&g=2025-07-01
- Besluit politiegegevens buitengewoon opsporingsambtenaren: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0041971&z=2025-01-01&g=2025-01-01
Toelichting op impacttoetsen
Voor de inzet van de SCIL binnen Halt is reeds rekening gehouden met de verplichtingen uit de AVG en de noodzaak om de mogelijke risico’s voor betrokkenen te beoordelen. In december 2021 heeft Halt een Data Protection Impact Assessment (DPIA) laten uitvoeren naar het Halt-interventieproces. De verwerkingen van persoonsgegevens die samenhangen met de afname en verwerking van de SCIL vielen binnen de scope van deze DPIA. Op basis van de uitkomsten zijn passende maatregelen getroffen om de privacyrisico’s te beperken.
De DPIA wordt eens per vijf jaar herzien, of eerder indien zich relevante wijzigingen voordoen in het proces, de gebruikte systemen of de aard van de gegevensverwerking. Omdat de verwerking van SCIL-gegevens dus reeds binnen de bestaande DPIA is meegenomen en periodiek wordt herzien, acht Halt een aanvullende of aparte DPIA voor de SCIL niet noodzakelijk.
Impacttoetsen
Werking
Gegevens
De test maakt gebruik van antwoorden op 14 vragen over:
Opleiding en hulpverleningsgeschiedenis
Contact met familie en sociale ondersteuning
Rekenvaardigheid en taalbegrip
Links naar gegevensbronnen
Technische werking
Elke vragenlijst wordt ingevuld in een digitale omgeving. Het afnemen van de vragenlijst duurt vijf tot tien minuten. Het berekenen van de score gaat automatisch. De score geeft aan of er mogelijk sprake is van een LVB. Het proces gaat als volgt:
1. Een medewerker stelt 14 vragen aan een jongere.
2. De antwoorden worden in het online formulier ingevuld door de medewerker.
3. De score wordt automatisch online berekend op basis van een vaste tabel.
4. De Halt-medewerker bespreekt de uitkomst van de SCIL met jongere en ouder/verzorger
5. De Halt-medewerker vraagt toestemming voor registratie van de uitkomst en het delen hiervan met andere professionals van de Raad voor de kinderbescherming, het Openbaar Ministerie en de politie, als de jongere weer met de politie in aanraking komt.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijving
- De SCIL is een korte test om te herkennen of er bij iemand in de leeftijd vanaf 14 jaar, een indicatie is voor een licht verstandelijke beperking (LVB). De uitslag van de SCIL wordt berekend met behulp van een algoritme. De SCIL helpt raadsmedewerkers om snel te zien of iemand extra ondersteuning nodig heeft. Voorbeelden: extra begeleiding bij een werkstraf of aangepaste hulpverlening.Laatst gewijzigd op 4 juni 2025 om 8:09 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik