Signaal voertuigbezit

Heeft een uitkeringsgerechtigde een auto of ander voertuig? Dan kan dat invloed hebben op de vaststelling van het vermogen. Daarom is het voor gemeenten en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) belangrijk om informatie over voertuigbezit te ontvangen.

Laatst gewijzigd op 5 juni 2025 om 12:28 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Sociale zekerheid

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

https://www.inlichtingenbureau.nl/Over-ons/Contact

Link naar publiekspagina

https://www.inlichtingenbureau.nl/Beleidsterreinen/Werk-en-Bestaanszekerheid/Rechtmatigheidscontrole/Voertuigbezit

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Heeft een uitkeringsgerechtigde een auto of ander voertuig? Dan kan dit invloed hebben op de vaststelling van het vermogen. Daarom is het voor gemeenten en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) belangrijk om informatie over voertuigbezit te ontvangen.

Voor dit informatieproduct wisselt het Inlichtingenbureau gegevens uit met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).


Niet elk voertuig dat iemand bezit, heeft invloed op het recht op een uitkering. Daarom kijkt het Inlichtingenbureau goed naar welke voertuigen belangrijk kunnen zijn voor de beoordeling van de uitkering.


Sommige signalen krijgen een label, omdat ze mogelijk invloed hebben op de uitkering. Bijvoorbeeld:

·       Als iemand meerdere voertuigen heeft.

·       Als iemand een duur merk auto heeft.


Op deze manier helpt het Inlichtingenbureau gemeenten om beter te beoordelen of iemand recht heeft op een uitkering.

Afwegingen

Het ‘Signaal voertuigbezit’ is onderdeel van de informatiedienst Samenloopsignalering (zie algoritme ‘Samenloopsignalering’). Hier worden alleen de specifieke punten uitgelegd over ‘Signaal voertuigbezit’.


Met ‘samenloop’ bedoelen we dat een lopende uitkering samenvalt met het voertuigbezit.


Vermogen kan invloed hebben op het recht en de hoogte van een uitkering.


Het algoritme zorgt ervoor dat gemeenten alleen gegevens ontvangen van hun eigen inwoners met een bijstandsuitkering en waarbij een verandering is opgetreden die van invloed kan zijn op het toegestane vrij te laten vermogen. Hiermee beschermen we de privacy van de burger. Een voordeel van dit algoritme is dat het veel sneller werkt dan wanneer iemand het met de hand doet. Dit scheelt veel tijd bij medewerkers van de gemeenten. Ook worden er zo minder fouten gemaakt.

Menselijke tussenkomst

Bij het Inlichtingenbureau zelf is er bij dit algoritme geen sprake van menselijke tussenkomst. Het algoritme voert door mensen bedachte regels uit en is niet ‘zelflerend’.


Wel borgt het Inlichtingenbureau of het verwerkingsproces goed is verlopen.


De gemeente bepaalt of en hoe ze met een wijziging omgaat.

Risicobeheer

De privacy van de burger is een belangrijk aandachtspunt. Daarom wordt er periodiek gekeken of er risico’s zijn en wat daaraan gedaan kan worden. Dit heet privacy impact assessment (PIA).

Wettelijke basis

Zie voor de generieke grondslag van de verwerking van persoonsgegevens het algoritme “Samenloopsignalering”.

Het bezit van een voertuig kan een waarde vertegenwoordigen die behoort tot de middelen zoals genoemd in artikel 31 Participatiewet (vaststellen middelen / vermogens- en inkomensbestanddelen) en hiervan moet worden beoordeeld of dit van invloed op de rechtmatige verstrekking van de bijstand.


Grondslag verwerking RDW (bron):

·       artikel 41a, eerste lid, onder a, Wegenverkeerswet (WvW)

·       artikel 42, vierde lid, onder c, j° artikel 43, eerste lid, WvW

·       Hoofdstuk 1 en Bijlage A (Overheidsorganen – bestuursorganen) Beleidsregels controle informatieverstrekkingen uit het kentekenregister

 

Grondslag verwerking IB:

·       Service Level Agreement RDW - Stichting Inlichtingenbureau (SLA)

·       Document Afspraken en procedures RDW – Stichting Inlichtingenbureau (DAP)

·       Overeenkomst Gemeenten – IB ontbreekt, zie risico R202406.07

·       artikel 63 Wet SUWI, artikel 5.24, leden 1 en 3, Besluit SUWI & artikelen 6.2 en 6.6 Regeling SUWI, zie PIA Samenloopsignalering Algemeen (PIP6) voor het generieke risico en maatregel.


Grondslag verwerking Gemeenten:

·       artikelen 31, 32 en 34 Participatiewet

·       hoofdstuk 5 ‘Uitvoering’ en hoofdstuk 6 “Bevoegdheden en faciliteiten gemeenten” Participatiewet


Grondslag verwerking SVB:

·       Artikel 47a Participatiewet


Zie het tevens Gegevensregister Stichting Inlichtingenbureau. Verwerkingsactiviteiten Wet SUWI / Participatiewet op de website van het IB te vinden via de volgende pagina: https://www.inlichtingenbureau.nl/Over-ons/Privacy-en-Veiligheid/Privacy-en-burgers

Links naar wettelijke basis

Participatiewet: https://wetten.overheid.nl

Link naar verwerkingsregister

https://www.inlichtingenbureau.nl/Over-ons/Privacy-en-Veiligheid/Privacy-en-burgers

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA): https://www.inlichtingenbureau.nl/Over-ons/Privacy-en-Veiligheid/Privacy-en-burgers/

Werking

Gegevens

Zie hiervoor de algoritme Samenloopsignalering (A):

- BSN

- Begindatum selectieperiode (op bestandsniveau)

- Einddatum selectieperiode (op bestandsniveau)


De aanvraag bij RDW op basis van het uitkeringsbestand van de gemeente / SVB (B).


Op grond van het vraagbestand stuurt RDW antwoordbestanden terug (C):

RDW01 Actueelvoertuigbezit

RDW02 ActueelStatusinformatie

RDW03 Historischvoertuigbezit

RDW04 HistorischStatusinformatie

RDW05 Geenvoertuigbezit

RDW07 HistorischBijzonderVoertuigbezit

RDW08 BijzonderVoertuigbezit

- BSN

- Kenteken

- Merk code

- Merkbeschrijving

- Typebeschrijving

- Begindatum aansprakelijkheid

- Einddatum aansprakelijkheid

- Brandstofcode voertuig

- Tweede brandstofcode voertuig

- Massa leeg voertuig

- Voertuigclassificatie

- Bijzonderheid-voertuig

- Status-voertuig

- Begindatum status voertuig

- Einddatum status voertuig


Het IB vergelijkt of er overlap zit in de aangeleverde gegevens (D).


Signaalrapport aan de gemeenten (E):

Het IB labelt RDW signalen zodat voor de gemeenten wordt aangegeven vanuit welke reden er een signaal voor vermogenscontrole is aangemaakt. Gemeenten kunnen ook het filter ‘Administratief afhandelen’ aanzetten. Op basis hiervan filtert het IB de signalen die naar verwachting geen impact heeft op de vermogenspositie van de inwoner in relatie tot de uitkering. De volgende redenen kunnen aanleiding zijn voor de tag ‘Vermogenscontrole uitvoeren’:

- Bromfiets <2 jaar m.u.v. invalide bromfietsen

- Caravan bouwjaar < 10 jaar

- Meer dan 1 voertuig actueel op naam per gezin

- Meer dan 1 voertuig actueel op naam

- Voertuig bouwjaar < 6 jaar

- Voertuig bouwjaar < 8 jaar m.u.v. goedkope voertuigen

- Duur voertuig bouwjaar < 12 jaar

- Duur voertuig (op basis van exclusieve autolijst)


In alle overige gevallen wordt een tag ‘Administratief afhandelen’ meegegeven indien de gemeenten ervoor heeft gekozen om dit filter aan te zetten.

Technische werking

De samenloop met actueel voertuigenbezit ontstaat als het BSN van een bijstandsklant overeen komt met het BSN in de RDW database en er ook een kenteken en een unieke ‘begindatum tenaamstelling’ is geregistreerd. In dat geval levert het IB een signaal af. Met behulp van detailgegevens rond het voertuig kan de gemeente of de SVB de economische waarde van een betreffend voertuig opzoeken door deze te vergelijken met betrouwbare koerslijsten van bijvoorbeeld de ANWB of BOVAG.


A.     Het uitkeringsbestand van de gemeente;

B.     De aanvraag bij RDW op basis van het uitkeringsbestand van de gemeente / SVB;

C.     De aanlevering van het bestand van RDW met BSN’s met voertuigbezit;

D.     Het IB vergelijkt of er overlap zit in de aangeleverde gegevens;

E.      In geval van overlap geeft het IB een signaal naar de gemeente.

Leverancier

Intern ontwikkeld

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • In de stad is parkeren betaald en controleert de gemeente parkeerrechten met scanauto's. Bij een positieve uitslag heeft de auto geldige parkeerrechten. Bij een negatieve uitslag gaat een medewerker altijd na of er een aanslag opgesteld moet worden.

    Laatst gewijzigd op 18 juli 2024 om 14:59 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, IAMA
    Status
    In gebruik
  • Om op de juiste manier te bepalen wanneer onderhoud nodig is bij welk wagenpark, borgen we dat de gemeente in staat is om dienstverlening in de openbare ruimte te verrichten. Daarmee dragen we bij aan de veiligheid van bewoners en een schonere stad. 

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:32 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • Als iemand een bijstandsuitkering ontvangt, moet de gemeente nagaan of er nieuwe inkomsten zijn die niet zijn doorgegeven. Deze inkomsten moeten worden verrekend met de uitkering. In plaats van dit zelf steeds te onderzoeken, krijgt de gemeente hierover bij de start van deze inkomsten één keer een melding van het IB.

    Laatst gewijzigd op 17 december 2024 om 12:35 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Eigen vermogen heeft invloed op het recht op een bijstandsuitkering. Stichting Inlichtingenbureau (IB) helpt de gemeenten bij het inzichtelijk maken van dit vermogen door middel van dit algoritme.

    Laatst gewijzigd op 7 maart 2025 om 10:49 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik