Signaal voertuigbezit
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Heeft een uitkeringsgerechtigde een auto of ander voertuig? Dan kan dit invloed hebben op de vaststelling van het vermogen. Daarom is het voor gemeenten en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) belangrijk om informatie over voertuigbezit te ontvangen.
Voor dit informatieproduct wisselt het Inlichtingenbureau gegevens uit met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Niet elk voertuig dat iemand bezit, heeft invloed op het recht op een uitkering. Daarom kijkt het Inlichtingenbureau goed naar welke voertuigen belangrijk kunnen zijn voor de beoordeling van de uitkering.
Sommige signalen krijgen een label, omdat ze mogelijk invloed hebben op de uitkering. Bijvoorbeeld:
· Als iemand meerdere voertuigen heeft.
· Als iemand een duur merk auto heeft.
Op deze manier helpt het Inlichtingenbureau gemeenten om beter te beoordelen of iemand recht heeft op een uitkering.
Afwegingen
Het ‘Signaal voertuigbezit’ is onderdeel van de informatiedienst Samenloopsignalering (zie algoritme ‘Samenloopsignalering’). Hier worden alleen de specifieke punten uitgelegd over ‘Signaal voertuigbezit’.
Met ‘samenloop’ bedoelen we dat een lopende uitkering samenvalt met het voertuigbezit.
Vermogen kan invloed hebben op het recht en de hoogte van een uitkering.
Het algoritme zorgt ervoor dat gemeenten alleen gegevens ontvangen van hun eigen inwoners met een bijstandsuitkering en waarbij een verandering is opgetreden die van invloed kan zijn op het toegestane vrij te laten vermogen. Hiermee beschermen we de privacy van de burger. Een voordeel van dit algoritme is dat het veel sneller werkt dan wanneer iemand het met de hand doet. Dit scheelt veel tijd bij medewerkers van de gemeenten. Ook worden er zo minder fouten gemaakt.
Menselijke tussenkomst
Bij het Inlichtingenbureau zelf is er bij dit algoritme geen sprake van menselijke tussenkomst. Het algoritme voert door mensen bedachte regels uit en is niet ‘zelflerend’.
Wel borgt het Inlichtingenbureau of het verwerkingsproces goed is verlopen.
De gemeente bepaalt of en hoe ze met een wijziging omgaat.
Risicobeheer
De privacy van de burger is een belangrijk aandachtspunt. Daarom wordt er periodiek gekeken of er risico’s zijn en wat daaraan gedaan kan worden. Dit heet privacy impact assessment (PIA).
Wettelijke basis
Zie voor de generieke grondslag van de verwerking van persoonsgegevens het algoritme “Samenloopsignalering”.
Het bezit van een voertuig kan een waarde vertegenwoordigen die behoort tot de middelen zoals genoemd in artikel 31 Participatiewet (vaststellen middelen / vermogens- en inkomensbestanddelen) en hiervan moet worden beoordeeld of dit van invloed op de rechtmatige verstrekking van de bijstand.
Grondslag verwerking RDW (bron):
· artikel 41a, eerste lid, onder a, Wegenverkeerswet (WvW)
· artikel 42, vierde lid, onder c, j° artikel 43, eerste lid, WvW
· Hoofdstuk 1 en Bijlage A (Overheidsorganen – bestuursorganen) Beleidsregels controle informatieverstrekkingen uit het kentekenregister
Grondslag verwerking IB:
· Service Level Agreement RDW - Stichting Inlichtingenbureau (SLA)
· Document Afspraken en procedures RDW – Stichting Inlichtingenbureau (DAP)
· Overeenkomst Gemeenten – IB ontbreekt, zie risico R202406.07
· artikel 63 Wet SUWI, artikel 5.24, leden 1 en 3, Besluit SUWI & artikelen 6.2 en 6.6 Regeling SUWI, zie PIA Samenloopsignalering Algemeen (PIP6) voor het generieke risico en maatregel.
Grondslag verwerking Gemeenten:
· artikelen 31, 32 en 34 Participatiewet
· hoofdstuk 5 ‘Uitvoering’ en hoofdstuk 6 “Bevoegdheden en faciliteiten gemeenten” Participatiewet
Grondslag verwerking SVB:
· Artikel 47a Participatiewet
Zie het tevens Gegevensregister Stichting Inlichtingenbureau. Verwerkingsactiviteiten Wet SUWI / Participatiewet op de website van het IB te vinden via de volgende pagina: https://www.inlichtingenbureau.nl/Over-ons/Privacy-en-Veiligheid/Privacy-en-burgers
Links naar wettelijke basis
Link naar verwerkingsregister
Impacttoetsen
Werking
Gegevens
Zie hiervoor de algoritme Samenloopsignalering (A):
- BSN
- Begindatum selectieperiode (op bestandsniveau)
- Einddatum selectieperiode (op bestandsniveau)
De aanvraag bij RDW op basis van het uitkeringsbestand van de gemeente / SVB (B).
Op grond van het vraagbestand stuurt RDW antwoordbestanden terug (C):
RDW01 Actueelvoertuigbezit
RDW02 ActueelStatusinformatie
RDW03 Historischvoertuigbezit
RDW04 HistorischStatusinformatie
RDW05 Geenvoertuigbezit
RDW07 HistorischBijzonderVoertuigbezit
RDW08 BijzonderVoertuigbezit
- BSN
- Kenteken
- Merk code
- Merkbeschrijving
- Typebeschrijving
- Begindatum aansprakelijkheid
- Einddatum aansprakelijkheid
- Brandstofcode voertuig
- Tweede brandstofcode voertuig
- Massa leeg voertuig
- Voertuigclassificatie
- Bijzonderheid-voertuig
- Status-voertuig
- Begindatum status voertuig
- Einddatum status voertuig
Het IB vergelijkt of er overlap zit in de aangeleverde gegevens (D).
Signaalrapport aan de gemeenten (E):
Het IB labelt RDW signalen zodat voor de gemeenten wordt aangegeven vanuit welke reden er een signaal voor vermogenscontrole is aangemaakt. Gemeenten kunnen ook het filter ‘Administratief afhandelen’ aanzetten. Op basis hiervan filtert het IB de signalen die naar verwachting geen impact heeft op de vermogenspositie van de inwoner in relatie tot de uitkering. De volgende redenen kunnen aanleiding zijn voor de tag ‘Vermogenscontrole uitvoeren’:
- Bromfiets <2 jaar m.u.v. invalide bromfietsen
- Caravan bouwjaar < 10 jaar
- Meer dan 1 voertuig actueel op naam per gezin
- Meer dan 1 voertuig actueel op naam
- Voertuig bouwjaar < 6 jaar
- Voertuig bouwjaar < 8 jaar m.u.v. goedkope voertuigen
- Duur voertuig bouwjaar < 12 jaar
- Duur voertuig (op basis van exclusieve autolijst)
In alle overige gevallen wordt een tag ‘Administratief afhandelen’ meegegeven indien de gemeenten ervoor heeft gekozen om dit filter aan te zetten.
Technische werking
De samenloop met actueel voertuigenbezit ontstaat als het BSN van een bijstandsklant overeen komt met het BSN in de RDW database en er ook een kenteken en een unieke ‘begindatum tenaamstelling’ is geregistreerd. In dat geval levert het IB een signaal af. Met behulp van detailgegevens rond het voertuig kan de gemeente of de SVB de economische waarde van een betreffend voertuig opzoeken door deze te vergelijken met betrouwbare koerslijsten van bijvoorbeeld de ANWB of BOVAG.
A. Het uitkeringsbestand van de gemeente;
B. De aanvraag bij RDW op basis van het uitkeringsbestand van de gemeente / SVB;
C. De aanlevering van het bestand van RDW met BSN’s met voertuigbezit;
D. Het IB vergelijkt of er overlap zit in de aangeleverde gegevens;
E. In geval van overlap geeft het IB een signaal naar de gemeente.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- In de stad is parkeren betaald en controleert de gemeente parkeerrechten met scanauto's. Bij een positieve uitslag heeft de auto geldige parkeerrechten. Bij een negatieve uitslag gaat een medewerker altijd na of er een aanslag opgesteld moet worden.Laatst gewijzigd op 18 juli 2024 om 14:59 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, IAMA
- Status
- In gebruik
- Om op de juiste manier te bepalen wanneer onderhoud nodig is bij welk wagenpark, borgen we dat de gemeente in staat is om dienstverlening in de openbare ruimte te verrichten. Daarmee dragen we bij aan de veiligheid van bewoners en een schonere stad.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:32 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
- Als iemand een bijstandsuitkering ontvangt, moet de gemeente nagaan of er nieuwe inkomsten zijn die niet zijn doorgegeven. Deze inkomsten moeten worden verrekend met de uitkering. In plaats van dit zelf steeds te onderzoeken, krijgt de gemeente hierover bij de start van deze inkomsten één keer een melding van het IB.Laatst gewijzigd op 17 december 2024 om 12:35 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Eigen vermogen heeft invloed op het recht op een bijstandsuitkering. Stichting Inlichtingenbureau (IB) helpt de gemeenten bij het inzichtelijk maken van dit vermogen door middel van dit algoritme.Laatst gewijzigd op 7 maart 2025 om 10:49 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik