Algoritme beschrijving ‘Startende verklaringhouders geen privé gebruik (bestel-)auto’
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Link naar bronregistratie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
- Algemeen
Het algoritme ‘startende verklaringhouder geen privégebruik auto’ heeft tot doel het informeren van startende verklaringhouders over de juiste invulling van een rittenregistratie. Onvolkomenheden ten aanzien van de formele vereisten van een rittenregistratie kunnen in het kader van de bijtelling privégebruik auto tot naheffingen leiden. Door contact te zoeken met de startende verklaringhouder kan de situatie van het onbedoeld onjuist of niet bijhouden van een rittenregistratie worden voorkomen. Het algoritme geeft aan de belastingdienstmedewerker een overzicht van nieuw gestarte verklaringhouders geen privégebruik auto.
- Situatie en doel
De Belastingdienst controleert inhoudingsplichtigen op een juiste en volledige aangifte en betaling van de loonheffingen. Loonheffingen bestaan uit loonbelasting, premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Inhoudingsplichtigen (zoals een werkgever, pensioenfonds of uitkeringsinstantie) houden de loonbelasting en premie volksverzekeringen in op het loon van hun werknemer en in sommige gevallen de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Zij dragen dit af aan de Belastingdienst. De premies werknemersverzekeringen en doorgaans de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet worden niet ingehouden op het loon van de werknemer, maar worden door de inhoudingsplichtige zelf afgedragen aan de Belastingdienst.
Wanneer er meer dan 500 kilometer privé in een auto van de zaak wordt gereden, moet hiervoor bijtelling worden betaald. De werkgever telt hiervoor een bedrag op bij het loon van de werknemer. De werkgever hoeft geen bijtelling privégebruik auto tot het loon te rekenen als de werkgever kan bewijzen dat er niet meer dan 500 kilometer per jaar privé wordt gereden. De werknemer kan deze bewijslast overnemen van de werkgever wanneer hij hiervoor een ‘Verklaring geen privégebruik auto’ aanvraagt, en daarna met behulp van een rittenregistratie zelf dit bewijs levert.
Afwegingen
- Toelichting over de Verklaring geen privégebruik auto
Als de Verklaring geen privégebruik auto wordt toegekend, ontvangt de werknemer een beschikking. De werknemer kan een afschrift van de beschikking aan de werkgever overhandigen. De bewijslast dat op kalenderjaarbasis voor niet meer dan 500 km voor privédoeleinden met de ter beschikking gestelde auto(‘s) is gereden, komt dan bij de werknemer te liggen. Eventuele naheffingen komen daarmee eveneens terecht bij de werknemer.
Alle belanghebbenden die een verzoek doen om een Verklaring geen privégebruik auto te ontvangen, krijgen bij het afgeven van de beschikking schriftelijk een uitgebreide toelichting. Dit gaat over nut en noodzakelijkheden die behoren bij de beschikking Verklaring geen privégebruik auto. Een deel van de nieuwe verklaringhouders ontvangt na ongeveer 3 maanden een schriftelijk bericht dat de Belastingdienst telefonisch contact met de belanghebbende zal zoeken. Tijdens het telefonisch contact wordt gevraagd of de belanghebbende behoefte heeft aan een toelichting op het bijhouden van de rittenregistratie.
De Belastingdienst wil hiermee voorkomen dat de rittenregistratie per ongeluk niet of niet juist wordt bijgehouden. Met een juiste rittenregistratie wordt de rittenregistratie bedoeld zoals beschreven in artikel 3.13 van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2011. Indien de rittenregistratie niet juist wordt bijgehouden kan dit bij een eventueel onderzoek gevolgen hebben voor de belanghebbende in de vorm van naheffingen.
Het algoritme helpt medewerkers van de Belastingdienst om personen te selecteren die in de afgelopen periode een beschikking Verklaring geen privégebruik auto hebben ontvangen. Aan de hand van de uitkomst van het algoritme kunnen de belastingdienstmedewerkers contact opnemen met de belanghebbende. Het contact is dienstverlenend en wordt verder niet gebruikt als signaal bij latere controleselecties.
- Voordelen gebruik algoritme
Het algoritme draagt bij aan het selecteren van zogenoemde ‘startende verklaringhouders’. Dit zijn natuurlijke personen die in de afgelopen periode een beschikking hebben ontvangen voor de Verklaring geen privégebruik auto.
Dit willen we zorgvuldig doen. Het algoritme kan een medewerker van de Belastingdienst daarbij ondersteunen. De beoordeling is daardoor zorgvuldiger, efficiënter en eenvormiger.
Menselijke tussenkomst
Menselijke tussenkomst in de context van de Belastingdienst houdt in dat een bevoegde en deskundige medewerker een wezenlijke rol speelt in de besluitvorming.
Bij de werking van het algoritme is altijd sprake van menselijke tussenkomst. Het algoritme detecteert en selecteert. Het is de medewerker van de Belastingdienst die contact opneemt met de (startende) verklaringhouder.
Risicobeheer
De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist dat het handelen van de overheid transparant en rechtmatig is. De Belastingdienst neemt bij de toepassing en ontwikkeling van algoritmen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht.
In het algoritme worden gegevens gebruikt die zijn verzameld in het kader van verschillende belastingwetten. Zoals de AVG voorschrijft worden er niet meer gegevens gebruikt dan noodzakelijk is.
De selectieregels worden beoordeeld en zo nodig bijgesteld om te blijven voldoen aan wet- en regelgeving, als deze daartoe aanleiding geven.
Wettelijke basis
- Algemene wet inzake rijksbelastingen:
- Algemene wet bestuursrecht:
- Algemene verordening gegevensbescherming:
- Uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming:
- Wet op de loonbelasting 1964:
- Wet algemene bepalingen Burgerservicenummer:
- Archiefwet 1995:
- Wet inkomstenbelasting 2001:
- Uitvoeringsregeling loonbelasting 2011:
Links naar wettelijke basis
- Algemene wet inzake rijksbelastingen: : https://wetten.overheid.nl/BWBR0002320/
- Algemene wet bestuursrecht: : https://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/
- Algemene verordening gegevensbescherming: : https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016R0679
- Uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming: : https://wetten.overheid.nl/BWBR0040940/
- Wet op de loonbelasting 1964:: https://wetten.overheid.nl/BWBR0002471/
- Wet algemene bepalingen Burgerservicenummer:: https://wetten.overheid.nl/BWBR0022428/
- Archiefwet 1995: : https://wetten.overheid.nl/BWBR0007376/
- Wet inkomstenbelasting 2001:: https://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/
- Uitvoeringsregeling loonbelasting 2011:: https://wetten.overheid.nl/BWBR0028236/
Toelichting op impacttoetsen
- Privacy en AVG
Het gebruik van de gegevens dient te worden getoetst aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Door het toetsen van persoonsgegevens komen eventuele privacyrisico's in beeld en kunnen passende maatregelen genomen worden.
De AVG schrijft voor dat er niet meer gegevens gebruikt mogen worden dan noodzakelijk is. Dat heet dataminimalisatie. De Belastingdienst onderzoekt regelmatig of de gebruikte gegevens nog nodig zijn en dus gebruikt mogen worden.
- Gebruik bijzondere persoonsgegevens
Bij het algoritme PGA wordt geen gebruik gemaakt van bijzondere persoonsgegevens.
- Gelijkheid en non-discriminatie
Het algoritme wordt beoordeeld in lijn met toepasselijke non-discriminatiebeginselen voor directe en indirecte discriminatie. Door zo min mogelijk persoonsgegevens te verwerken, wordt het risico op directe discriminatie verkleind. Medewerkers die betrokken zijn bij de ontwikkeling en het beheer van de algoritmen krijgen training over gegevensbescherming en vooroordelen.
Verklaringhouders die binnen de selectie vallen, worden verder niet anders behandeld dan degenen die buiten de selectie vallen. Niet in het geval de belanghebbende geïnteresseerd is in de toelichting over de rittenregistratie en daar eventueel nog vragen over heeft, maar ook niet wanneer de belanghebbende geen gebruik wil maken van een telefonische toelichting.
Werking
Gegevens
- Identificerende gegevens
- Polisgegevens
- Aangiftegegevens Loonheffingen
- Aangiftegegevens Inkomstenheffing
Links naar gegevensbronnen
- Identificerende gegevens: Belastingdienst
- Polisgegevens: UWV
- Aangiftegegevens Loonheffingen: Belastingdienst
- Aangiftegegevens Inkomstenheffing: Belastingdienst
Technische werking
Het algoritme bestaat uit selectieregels die inhoudsdeskundigen hebben opgesteld op basis van wet- en regelgeving en expertise.
Het algoritme is niet zelflerend. Dat betekent dat het zichzelf niet ontwikkelt tijdens het gebruik ervan.