Fusiedashboard Medisch Specialistische Zorg
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel is om ACM-medewerkers een eerste indruk te geven van de concentratie (een fusie, overname of samenwerking) die beoordeeld moet worden. Het gaat om een eenvoudig algoritme en de impact is klein, omdat de uitkomsten nooit doorslaggevend zijn en er altijd veel meer informatiebronnen worden betrokken in de beoordeling.
Afwegingen
Deze snelle eerste inzichten helpen het team sneller op gang en zorgen dat ze goed voorbereid zijn voor de gesprekken in de markt. Dit is vooral belangrijk vanwege de strakke deadlines.
Er bestaat een risico dat beoordelaars hierdoor een verkeerde richting inslaan. Dit wordt echter voorkomen doordat er altijd uitgebreider een aanvullender onderzoek wordt gedaan en meerdere bronnen worden gebruikt.
Menselijke tussenkomst
De uitkomsten worden grondig getoetst door middel van uitgebreid onderzoek en het raadplegen van meerdere bronnen. Daarnaast kunnen ze eenvoudig worden bijgesteld als er twijfel ontstaat.
Risicobeheer
De risico's zijn beperkt omdat de uitkomsten altijd worden getoetst aan uitgebreider onderzoek bij de concentratiebeoordeling.
Wettelijke basis
Concentratietoezicht
Werking
Gegevens
Geaggregeerde zorgdeclaratiegegevens (geschoond van persoonsgegevens)
Technische werking
In Tableau worden allerlei visualisaties (geografische plots, figuren en tabellen) gegenereerd op basis van geaggregeerde brondata en input van de gebruiker.
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Polis is een participatieplatform waarmee je stellingen voorlegt aan je doelgroep. Het algoritme laat je de gedeelde waarden én de tegenstellingen van de groep zien. Dit geeft je belangrijke inzichten in een participatietraject rondom een complex vraagstuk.Laatst gewijzigd op 21 mei 2024 om 9:34 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In ontwikkeling
- Dit algoritme helpt de ACM bij het bepalen van het gebied waar de klanten van bedrijven zitten. Zo wordt duidelijk of er overlap is en of er genoeg concurrentie blijft. Dit is van belang voor mededingingsonderzoek. Om dit te kunnen bepalen worden locatiegegevens van de klanten of leveringen opgevraagd.Laatst gewijzigd op 18 juli 2025 om 9:46 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik