Klantonderzoeken

Wij gebruiken een algoritme om feedback van cliënten te verzamelen en hiermee onze dienstverlening te verbeteren.

Laatst gewijzigd op 14 juli 2025 om 12:14 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

  • Sociale zekerheid
  • Organisatie en bedrijfsvoering

Begindatum

2015-06

Contactgegevens

https://uwv.nl/nl/service-en-contact/contact-uwv

Link naar bronregistratie

https://www.uwv.nl/nl/over-uwv/organisatie/algoritmeregister-uwv/klantonderzoeken

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Wij optimaliseren onze website met ‘GetFeedback’, een platform waarmee wij uw feedback verzamelen. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de website beter aansluit bij de informatie die onze cliënten zoeken. Bezoekers die de pop-up op hun scherm te zien krijgen, zijn niet verplicht de vragen te beantwoorden. Zij kunnen zelf het scherm wegklikken en besluiten om niet deel te nemen aan het klantonderzoek.

Afwegingen

Als u een website van UWV bezoekt, krijgt u soms een pop-upscherm te zien met 1 of meer vragen om feedback te geven over uw ervaring. Om onze dienstverlening te verbeteren gebruiken wij een algoritme voor klantonderzoeken.

Menselijke tussenkomst

Medewerkers van UWV houden op de volgende manieren toezicht op het gebruik van het algoritme:

  • Onze medewerkers beoordelen zorgvuldig de verzamelde gegevens en analyses. Daarna bepalen zij de vervolgacties. 
  • Er worden geen automatische aanpassingen gedaan aan websites na een klantonderzoek. Aanpassingen worden gedaan door onze medewerkers.

Risicobeheer

We zorgen ervoor dat we blijven voldoen aan de eisen van informatiebeveiliging en privacy. Dat doen we op de volgende manieren:

  • We werken continu aan het onderhoud van het algoritme. Wij houden de beveiliging up-to-date, zodat we voldoen aan wettelijke en ethische normen. 
  • Wij houden ons aan wet- en regelgeving en vragen om toestemming van de bezoekers. 
  • Wij vragen u via GetFeedback nooit om persoonsgegevens te delen.


In sommige campagnes of klantonderzoeken delen bezoekers soms ongevraagd hun naam en telefoonnummer. Bijvoorbeeld met een verzoek dat wij contact opnemen. In uitzonderlijke gevallen kan een UWV-medewerker oordelen dat dit door een bepaalde afdeling moet worden opgepakt. In de meeste gevallen wordt persoonlijke informatie onmiddellijk verwijderd om mogelijke schending van privacy te voorkomen.

Werking

Gegevens

Om te bepalen welke bezoeker op welk moment een pop-up krijgt om vragen te beantwoorden, kan er gebruik worden gemaakt van verschillende parameters. Het uitgangspunt is het bezoekgedrag. De parameters zijn:

  • Welke pagina’s zijn door de bezoeker bezocht? 
  • Hoelang is een bezoeker op een pagina geweest? 
  • Sluit de bezoeker de pagina? 
  • Met welk apparaat is de pagina bezocht? 
  • Met welke instellingen is de pagina bezocht?


GetFeedback verzamelt de antwoorden op de volgende vragen:

  • Hoe tevreden bent u over deze website? 
  • Wat wilde u doen op de website? Is dit gelukt? 
  • Wat wilde u doen op de website? Hoeveel moeite heeft dit u gekost? 
  • Wat is uw mening over onze website?


GetFeedback kan ook over andere onderwerpen vragen stellen aan de bezoeker. Een voorbeeld hiervan is wat bezoekers van een training vinden. Ook kunnen mensen zich aanmelden om op een later moment deel te nemen aan een onderzoek dat buiten GetFeedback wordt uitgevoerd.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Dit algoritme gebruiken wij ter ondersteuning bij het beslissen op uitkeringsaanvragen, het registreren van de uitkomsten en het produceren van documenten.

    Laatst gewijzigd op 25 juni 2024 om 14:35 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Het algoritme helpt de medewerker van het CIZ om het zorgprofiel te kiezen dat het best bij de zorgbehoefte van de cliënt past. In een zorgprofiel staat welke zorg iemand nodig heeft.

    Laatst gewijzigd op 31 oktober 2024 om 16:40 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het algoritme ondersteunt de consulent bij het adviseren van dienstverlening aan de cliënt. Op basis van vragenlijsten komt het algoritme met een voorstel van diensten waarmee de burger mogelijk geholpen kan zijn. De consulent kan zelf besluiten welke diensten er overgenomen worden en of er nog andere diensten nodig zijn. 

    Laatst gewijzigd op 11 maart 2025 om 13:39 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    Buiten gebruik
  • Door dit algoritme krijgen cliënten alleen vragen te zien die bij hun situatie passen.

    Laatst gewijzigd op 20 januari 2025 om 12:01 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Onderzoekswaardigheid Algoritme ‘Slimme check’. Een tool die de medewerkers helpt om te bepalen of een aanvraag levensonderhoud onderzoekswaardig is.

    Laatst gewijzigd op 7 mei 2025 om 12:35 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, IAMA
    Status
    Buiten gebruik