Externe databank voor financiële informatie

Gebruik van een externe databank voor het toezicht dat de Belastingdienst houdt op financiële transacties binnen multinationale ondernemingen.

Laatst gewijzigd op 11 juni 2025 om 15:12 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Overheidsfinanciën

Begindatum

2023-03

Contactgegevens

algoritmeregister@belastingdienst.nl

Link naar publiekspagina

https://over-ons.belastingdienst.nl/onderwerpen/omgaan-met-gegevens/algoritmeregister/

Link naar bronregistratie

https://over-ons.belastingdienst.nl/onderwerpen/omgaan-met-gegevens/algoritmeregister/externe-databank-voor-financiele-informatie/

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Voor het toezicht dat de Belastingdienst uitoefent op multinationale ondernemingen is de externe databank in gebruik. Deze externe databank wordt gebruikt om prijzen die zijn overeengekomen tussen twee ondernemingen van één multinationale groep te valideren of te weerleggen.

  • De Coördinatiegroep Verrekenprijzen (hierna: CGVP) is het onderdeel van de Belastingdienst dat verantwoordelijk is voor - samengevat - coördinatie, advisering en (interne) bijstand op het gebied van verrekenprijzen (zie Instelbesluit CGVP). Dit zijn altijd niet-natuurlijke personen.
  • Verrekenprijzen spelen indien lichamen, die onderdeel zijn van dezelfde (multinationale) groep, onderlinge transacties aangaan. Belastingplichtige moet onderbouwen dat de voorwaarden (waar de prijs onderdeel van uitmaakt) waarvoor de onderlinge transactie is aangegaan, overeenkomen met de voorwaarden zoals derden die zouden zijn overeengekomen. Dit wordt gebruikelijk onderbouwd door middel van publieke databanken waar historische transacties in zijn opgenomen. Zie ook artikel 8b Wet op de Vennootschapsbelasting 1969 en het Verrekenprijsbesluit. 
  • Ten aanzien van het toezicht door de Belastingdienst op verrekenprijzen, moet de CGVP ook beschikken over deze databanken om te kunnen toetsen of de verrekenprijzen van belastingplichtige acceptabel zijn
  • In de databank wordt aan de hand van zoekcriteria een subset van transacties tussen derden (peer group) bepaald. De zoekcriteria worden door de gebruiker bepaald aan de hand van de relevante feiten en omstandigheden van de transactie binnen de multinationale groep.
  • Aan hand van de output van deze subset wordt de verrekenprijs vastgesteld/getoetst. Indien de door de groep gehanteerde prijs te veel afwijkt van de peer group, kan de medewerker van de Belastingdienst de keuze maken of de prijs ter discussie moet worden gesteld.
  • Naast de weergave van historische transacties tussen derden bevat de databank Bloomberg ook de mogelijkheid om prijzen voor enkele specifieke transacties te berekenen. Dit zijn zogenaamde ‘swap rates’ voor het wisselen van een vaste naar een variabele rente of het wisselen van de valuta.

Afwegingen

De externe databank wordt gebruikt om toegang te hebben tot publieke data. Door de toegang tot deze data kan de Belastingdienst betere keuzes maken voor de inzet van de schaarse toezichtcapaciteit. Verder is de Belastingdienst door de toegang tot de databank in staat om een professionele gesprekspartner te zijn van de belastingplichtige/de fiscaal adviseur, als ook buitenlandse belastingdiensten die veelal ook over de externe databank beschikken.

De databanken worden uitsluitend per casus worden gebruikt. Verder heeft de Belastingdienst op geen enkele manier invloed op de wijze hoe de databanken op de achtergrond werken. De invloed van de gebruiker beperkt zich tot de keuze van en de definitie van de zoekcriteria, en input voor de vraag van de zogenaamde swap rates. De uitkomsten van de databanken worden beoordeeld en gewogen door de medewerker. Indien hieruit volgt dat er een aanpassing van de verrekenprijs noodzakelijk is, wordt hierbij ook altijd het vier ogen principe gehanteerd.

Menselijke tussenkomst

Menselijke tussenkomst in de context van de Belastingdienst houdt in dat een bevoegde en deskundige medewerker een wezenlijke rol speelt in de besluitvorming.

Bij de werking van het algoritme is altijd sprake van menselijke tussenkomst. Het databank geeft slechts een advies. Het is de medewerker van de Belastingdienst die de beslissing neemt.

Risicobeheer

  • Privacy en AVG

Het gebruik van de gegevens wordt getoetst aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Door het toetsen van persoonsgegevens komen eventuele privacyrisico's in beeld en kunnen passende maatregelen genomen worden. 

De AVG schrijft voor dat er niet meer gegevens gebruikt mogen worden dan noodzakelijk is. Dat heet dataminimalisatie. De Belastingdienst onderzoekt regelmatig of de gebruikte gegevens nog nodig zijn en dus gebruikt mogen worden. De databank wordt uitsluitend gebruikt voor het toezicht op niet natuurlijke personen.

  • Gebruik bijzondere persoonsgegevens

Bij het gebruik van de databank worden geen persoonsgegevens gebruikt en hierom dus ook geen bijzondere persoonsgegevens.

  • Gelijkheid en non-discriminatie

De Belastingdienst heeft geen invloed op de onderliggende processen van de externe databank. De databank wordt uitsluitend gebruikt voor het toezicht op niet natuurlijke personen. Bij het gebruik worden geen persoonsgegevens verwerkt. De leverancier is een professionele partij die zich dient te houden aan de relevante wet- en regelgeving. 

  • Waarborgen

De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist dat het handelen van de overheid transparant en rechtmatig is. De Belastingdienst neemt bij de toepassing en ontwikkeling van algoritmen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht.

In het algoritme worden gegevens gebruikt die zijn verzameld in het kader van verschillende belastingwetten. Zoals de AVG voorschrijft worden er niet meer gegevens gebruikt dan noodzakelijk is.

Wettelijke basis

  • Wet op de Vennootschapsbelasting 1969: 
  • Instelbesluit CGVP
  • Verrekenprijsbesluit
  • Besluit Internationaal vooroverleg

Links naar wettelijke basis

  • Wet op de Vennootschapsbelasting 1969: : https://wetten.overheid.nl/BWBR0002672/
  • Instelbesluit CGVP: https://wetten.overheid.nl/BWBR0040891/
  • Verrekenprijsbesluit: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0046839
  • Besluit Internationaal vooroverleg: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0042342

Toelichting op impacttoetsen

Bij het gebruik van de databank worden geen naar de betreffende belastingplichtige herleidbare data gebruikt.

Werking

Gegevens

  • Functionele gegevens (bijvoorbeeld: valuta, looptijd, geografische locatie, branche)
  • Activa (bijvoorbeeld: hoofdsom, voorraad, werkkapitaal, (im)materiële activa)
  • Risico’s (bijvoorbeeld: credit rating, zekerheden, doorloopsnelheid voorraden, betaaltermijn debiteuren)

Links naar gegevensbronnen

  • Functionele gegevens (bijvoorbeeld: valuta, looptijd, geografische locatie, branche): Verrekenprijsdocumentatie opgesteld door de belastingplichtige / klantdossier.
  • Activa (bijvoorbeeld: hoofdsom, voorraad, werkkapitaal, (im)materiële activa): Verrekenprijsdocumentatie opgesteld door de belastingplichtige / klantdossier.
  • Risico’s (bijvoorbeeld: credit rating, zekerheden, doorloopsnelheid voorraden, betaaltermijn debiteuren): Verrekenprijsdocumentatie opgesteld door de belastingplichtige / klantdossier.

Technische werking

Zie ook onder 'Doel en impact' (tabblad 'Algemene informatie').

Het product is geheel in onderhoud en beheer bij de leverancier van de databank. De medewerker van de Belastingdienst kan uitsluitend door de externe leverancier aangeboden methodes hanteren om de databank te gebruiken, zoals het gebruik van filters of het gebruik van de door de leverancier aangeboden tools om berekeningen te maken. De uitkomsten uit de databank worden gebruikt om de gehanteerde verrekenprijs te toetsen, ter discussie te stellen, c.q. vast te stellen.

Leverancier

Bloomberg & Orbis. Het algoritme wordt niet door medewerkers van bij de Belastingdienst ontwikkeld en/of onderhouden. Het gehele beheer van het product ligt bij de externe leverancier.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Het doel van het algoritme is het ondersteunen van de Belastingdienst bij het verrekenen van een bedrag dat een burger of bedrijf van de Belastingdienst tegoed heeft met diens openstaande belastingschulden.

    Laatst gewijzigd op 28 oktober 2024 om 10:43 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Op deze pagina vindt u informatie over het algoritme ‘OB Buitenland (OBB)’. Dit algoritme helpt medewerkers van de Belastingdienst bij het vaststellen van de aangiftes voor de omzetbelasting van ondernemers die gevestigd zijn buiten Nederland.

    Laatst gewijzigd op 4 maart 2025 om 8:22 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme helpt medewerkers van de Belastingdienst bij het behandelen van de BPM-aangifte.

    Laatst gewijzigd op 4 december 2024 om 14:24 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme helpt medewerkers van de Belastingdienst bij het beoordelen van verzoeken tot uitstel van betaling.   

    Laatst gewijzigd op 25 juni 2024 om 18:32 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het algoritme ‘Startende buitenlandse ondernemingen voor Loonheffingen helpt medewerkers van de Belastingdienst bij het toezicht houden op een juiste en volledige inhouding en afdracht van de loonheffingen voor buitenlandse ondernemingen. Het algoritme helpt medewerkers van de Belastingdienst te reageren op mogelijk onjuiste aangiften. 

    Laatst gewijzigd op 29 januari 2025 om 9:31 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik