Eerste Hulp bij Geldzaken
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Link naar bronregistratie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel van het algoritme is vroegsignalering. Daarmee bedoelen we dat we als gemeente zo vroeg mogelijk onze inwoners willen helpen bij beginnende betalingsachterstanden. Betalingsachterstanden kunnen namelijk een voorspeller zijn voor de aanwezigheid of het ontstaan van financiële problemen of (problematische) schulden. Veel mensen met schulden vragen niet of heel laat om hulp. Door er op tijd bij te zijn en hulp aan te bieden willen we voorkomen dat de betalingsachterstanden groter worden en zich ontwikkelen tot een problematische schuldsituatie. Daarnaast helpt het maatschappelijke kosten voor schuldhulpverlening te verminderen en zorgt het ervoor dat schuldeisers hun geld eerder krijgen.
De impact van het algoritme zelf is niet zo groot. Vanuit wetgeving is vroegsignalering een gemeentelijke taak. Het algoritme is een belangrijk hulpmiddel voor de gemeente. Zonder het algoritme zou alles handmatig gedaan moeten worden, wat veel meer tijd zou kosten.
Afwegingen
De gemeente krijgt allerlei signalen van andere organisaties binnen. Deze signalen moeten verwerkt worden. Een algoritme doet dit sneller en efficiënter dan wanneer we dit handmatig zouden doen. Daarnaast kun je prioriteren op urgentie en op de manier van benaderen. Er is een minder grote kans op willekeur.
Een nadeel is dat het systeem soms star is. Zo kan er meerdere keren het voorstel komen dat een huisbezoek de beste aanpak is, terwijl de inwoner meerdere keren niet thuis was. Dan blijft het systeem daarop sturen, terwijl een andere actie slimmer is in dit specifieke geval. Dit is wel handmatig te corrigeren.
Menselijke tussenkomst
Na het ontvangen van het signaal volgt er een beoordeling van het signaal. De gemeente controleert:
- de inschrijving van de inwoner in de BRP;
- of er al schuldhulpverlening betrokken is bij deze inwoner;
- de kwaliteit van het signaal, bijvoorbeeld een opvallend laag bedrag of een vermoeden van onvoldoende invulling van sociaal incasso (proportionaliteit).
De gemeente kan daarnaast ook bijsturen door een aantal criteria in de applicatie aan te passen, zoals bijvoorbeeld het aantal maanden achterstand waar naar gekeken wordt. Nadat er een lijst is samengesteld met op te pakken signalen, wordt deze doorgezet naar de uitvoerders binnend de gemeente die er mee aan de slag gaan. Dit gebeurt vanuit de applicatie RIS Vroeg eropaf.
Risicobeheer
De gemeente verwerkt alle gegevens volgens de richtlijnen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente is afhankelijk van kwaliteit en aanvoer van partnerorganisaties. Dit wordt goed gemonitord door de gemeente.
De gemeente houdt zich aan de wettelijke bewaartermijnen. De signalen en de communicatie hierover zijn zes maanden inzichtelijk. Daarna is deze informatie niet meer terug te vinden. Bij accepteren hulp door een inwoner kan deze termijn wettelijk verlengd worden.
Wettelijke basis
De gemeente ontvangt de signalen en biedt ondersteuning bij geldproblemen vanuit de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en het bijbehorende Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening. Deze wet en dit besluit regelt dat mensen met (dreigende) problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor advies, schuldbemiddeling of een schuldregeling.
Links naar wettelijke basis
- Wet gemeentelijke schuldhulpverlening: https://wetten.overheid.nl/BWBR0031331
- Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening: https://wetten.overheid.nl/BWBR0043850
Impacttoetsen
Werking
Gegevens
De gemeente krijgt zes soorten signalen door:
1. achterstand betalen huur;
2. achterstand betalen drinkwater;
3. achterstand betalen zorgverzekering;
4. achterstand betalen elektra;
5. achterstand betalen gas;
6. achterstand betalen warmte.
De gemeente ontvangt signalen van organisaties zoals Pandomo, Waterbedrijf Groningen, Zilveren Kruis en Essent. Op de website van de gemeente hebben wij een lijst met bedrijven en organisaties waarmee wij samenwerken.
De gemeente krijgt van de verschillende instanties naam, adres en woonplaatsgegevens, contactgegevens (emailadres en telefoonnummer), de hoogte van de betaalachterstand en het aantal maanden betaalachterstand. Daarnaast geven zorgverzekeraars ook het burgerservincenummer (BSN) door.
De gemeente Groningen volgt hierbij het Landelijke Convenant Vroegsignalering (LCV) van de NVVK.
Links naar gegevensbronnen
- Meer uitleg over de gebruikte gegevens en vroegsignalering:: https://www.nvvk.nl/l/library/download/urn:uuid:1537cc8e-3d06-4e54-acb4-bfbf2a7accb1/230831+module+vroegsignalering+mobiel.pdf
- De lijst met bedrijven en organisaties waar wij mee samenwerken: https://gemeente.groningen.nl/eerste-hulp-bij-geldzaken
Technische werking
De gemeente Groningen gebruikt de webapplicatie RIS matching. In deze applicatie worden de gegevens door een organisatie aangeleverd in excel of via een csv bestand. Voor de medewerkers van de gemeente is vervolgens zichtbaar welke dataleveranciers hun gegevens hebben doorgegeven en hoeveel signalen er in dit bestand staan. De gemeente bepaalt hoe er gematcht wordt. Standaard gebeurt dit op basis van postcode en huisnummer combinaties. Het programma sorteert de lijst op basis van de door gemeente bepaalde prioriteit (aantal signalen van verschillende dataleveranciers, soort achterstand, hoogte achterstand) maar ook op basis van de beschikbare capaciteit.
Dit bepaalt wie er benaderd wordt en op welke manier. Ook maakt de leeftijd hierbij uit. Zo worden jongeren bijvoorbeeld standaard eerst benaderd via een sms.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Schuldeisers zoals zorgverzekeraars, woningcorperaties en energiemaatschappijen geven een melding als een inwoner een betalingsachterstand heeft bij de desbetreffende partij. Het systeem verstuurt de melding aan een hulpverlener van de GemeenteLaatst gewijzigd op 15 juli 2024 om 12:46 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Schuldeisers zoals zorgverzekeraars, woningcoöperaties en energiemaatschappijen geven een melding als een inwoner een betalingsachterstand heeft bij de desbetreffende partij. Het systeem verstuurt de melding aan een hulpverlener van de gemeente.Laatst gewijzigd op 5 augustus 2024 om 9:18 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Een bijstandsgerechtigde kan alleen bijstand aanvragen bij de gemeente waar de bewoner staat ingeschreven. Bijvoorbeeld als gevolg van verhuizing kan het voorkomen dat iemand van meerdere gemeenten bijstand ontvangt. Stichting Inlichtingenbureau (IB) informeert de gemeenten hierover. De gemeenten kunnen dan onrechtmatig lopende uitkeringen stoppen.Laatst gewijzigd op 11 oktober 2024 om 8:40 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Eén van de belangrijkste maatschappelijke opgaven waar het CJIB voor staat, is maatschappelijk verantwoord innen en incasseren. Het CJIB wil mensen zo goed mogelijk ondersteunen bij het voldoen aan betalingsverplichtingen en een onnodige toename van schulden bij burgers voorkomen. Daarom heeft het CJIB de afgelopen jaren geïnvesteerd in het persoonsgericht benaderen van schuldenaren en het mogelijk maken van het treffen van betalingsregelingen voor mensen die niet (direct) kunnen betalen. Hiervoor heeft het CJIB aanvullende diensten en mogelijkheden ontwikkeld. Het algoritme ‘Telefonisch innen (Wet Wahv)’ ondersteunt één van deze ontwikkelde diensten. Als een persoon een tweede aanmaning ontvangt voor een verkeersboete en deze niet (volledig) betaalt, kan hij of zij worden gebeld door een medewerker van het CJIB. Het algoritme voorspelt voor welke persoon de kans groter is dat een persoonlijk gesprek via de telefoon het geschikte middel is voor een betaling of tot het komen van een betaalafspraak. Zo ontstaat direct en persoonlijk contact en wordt er samen gekeken naar een passende oplossing. Hiermee wil het CJIB voorkomen dat de verkeersovertreder wordt geconfronteerd met een deurwaarder. Kijk voor meer informatie of voor vragen op: https://www.cjib.nl/telefonisch-innen.Laatst gewijzigd op 28 augustus 2023 om 14:07 | Publicatiestandaard 0.1
- Type algoritme
- Regelgebaseerd
- Status
- In gebruik