Terug naar alle algoritmes

Burgerzaken: eDiensten

Inwoners van Nederlandse gemeenten kunnen digitaal verschillende burgerzaken-processen digitaal regelen met de gemeente. Om eenvoudige aangiften automatisch te verwerken voert het systeem verschillende controles uit op de persoonslijst, het adres en aangehaakte gegevens.

Laatst gewijzigd op 30 juli 2024 om 12:31 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Organisatie en bedrijfsvoering

Begindatum

12-2019

Contactgegevens

info@goeree-overflakkee.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Doel:

Het belang van een correct geregistreerd adres gaat verder dan het op orde houden van de Basisregistratie Personen (BRP). Vindt er bijvoorbeeld een ramp plaats, dan wil je iedereen in de omgeving tijdig kunnen waarschuwen. Ook verstrek je als gemeente voorzieningen, uitkeringen of subsidies aan inwoners, op basis van het in de BRP geregistreerde adres. Dat maakt een correcte adresregistratie belangrijk voor zowel inwoners als overheid.


Impact:

Het algoritme controleert verschillende gegevens van de burger. Indien er geen bijzonderheden geconstateerd worden in de aanvraag of aangifte kan deze verwerkt worden zonder tussenkomst van een medewerker. Indien er wel een bijzonderheid geconstateerd wordt valt de aanvraag/aangifte in een wachtkamer waar deze gecontroleerd wordt door een medewerker. Het algoritme kan alleen automatisch een aanvraag/aangifte goedkeuren. Een aanvraag/aangifte afkeuren kan alleen de ambtenaar.

Afwegingen

Doordat veel eenvoudige aanvragen/aangiften automatisch verwerkt worden houdt de ambtenaar meer tijd over voor de bijzondere en/of ingewikkelde aangiften/aanvragen die de gemeente ontvangt. Hierdoor kunnen deze beter en nauwkeuriger beoordeeld worden. Hierdoor wordt de aangever/aanvrager beter geholpen en worden er minder fouten gemaakt. Dit zorgt voor een betere kwaliteit van de BRP.

Menselijke tussenkomst

Het algoritme gaat uit van een positief scenario. Dit betekent dat eenvoudige aangiften en aanvragen automatisch verwerkt worden. Wanneer een bijzonderheid optreedt wordt de aanvraag/aangifte altijd door een ambtenaar beoordeeld. De ambtenaar controleert dan zelf de aanvraag/aangifte en kan deze verwerken of afwijzen. Bij afwijzing is het altijd de ambtenaar die dit doet en nooit het algoritme.

Risicobeheer

De gemeente laat toe dat verhuisaangiftes geautomatiseerd worden verwerkt. De gemeente laat niet toe dat aanvragen geautomatiseerd worden verwerkt. Alle aanvragen worden in een wachtkamer geplaatst zodat een proces medewerker kan controleren en kan opvolgen.


of


Van de aanvragen die ter controle worden aangeboden zal regelmatig nagegaan worden of de regels kunnen worden aangepast. 

Wettelijke basis

Wet basisregistratie personen

Wet rechten burgerlijke stand

Links naar wettelijke basis

  • Wet basisregistratie personen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0033715/2023-01-01
  • Wet rechten burgerlijke stand: https://wetten.overheid.nl/BWBR0001851/2019-02-16

Werking

Gegevens

Gegevens over personen die:

- gaan verhuizen;

- een paspoort vermissen;

- een brp of uitreksel burgerlijke stand nodig hebben;

- hun aanschrijfnaam willen wijzigen;

- geheimhouding persoongegevens willen wijzigen;

- een kiezerspas of vervangende stempas willen aanvragen;

- de beschikbaarheid van stembureauleden willen doorgeven.


Technische werking

Beslisbomen

Leverancier

Centric Netherlands B.V.

Link naar broncode

niet beschikbaar