Terug naar alle algoritmes

Onderhoud wagenpark

Om op de juiste manier te bepalen wanneer onderhoud nodig is bij welk wagenpark, borgen we dat de gemeente in staat is om dienstverlening in de openbare ruimte te verrichten. Daarmee dragen we bij aan de veiligheid van bewoners en een schonere stad. 

Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:32 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA, ...
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Ruimte en infrastructuur

Begindatum

-

Contactgegevens

algoritmeregister@utrecht.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het voorspellen van het juiste moment waarop onderhoud nodig is bij het wagenpark

Afwegingen

Resultaten Uthiek Assessment: met deze aanpak stimuleren we dat het gemeentelijk wagenpark actief is en blijft, en van voldoende kwaliteit is. Daardoor kan de gemeente, met deze wagens, dienstverlening in de openbare ruimte verrichten. Daarmee dragen we bij aan een veilige en schone stad, namelijk de waarden Veiligheid en Gezondheid.

Menselijke tussenkomst

Het algoritme (met directe impact op Utrechtse bewoners en diens leefomgeving) dient slechts als een informatiebron voor een medewerker, die op basis daarvan en de bijbehorende context van de situatie de juiste vervolgstap neemt. Dit uitgangspunt is opgenomen in ons Utrechtse kader Interne richtlijnen toepassing Algoritmen.

Risicobeheer

De Utrechtse data scientists, Informatie- en Procesadviseurs (IPA) en Decentrale Information Security Officers (DISO) binnen de gemeente Utrecht hebben, naast de direct betrokken medewerkers, een controlerende en monitorende rol bij de toepassing van het algoritme. Daarmee willen we voorkomen dat de volgende risico’s optreden:


- datalek door het openbaar beschikbaar stellen van persoonsgegevens van Utrechtse bewoners

- algoritme neemt geheel zelfstandig een besluit, zonder tussenkomst van een medewerker en zonder de duiding van de betreffende context van de situatie

- ‘function creep’ mbt data bij de toepassing van het algoritme, waardoor het algoritme een vertekend beeld geeft over wat er aan de hand is. Dit kan ontstaan doordat dezelfde soort data wordt gebruikt bij de toepassing van het algoritme, en dat gebruikt het algoritme als bevestiging voor datgene wat er als informatie uitkomt

Impacttoetsen

  • Utrechts Uthiek Assessment
  • Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

- aantal wagenparken

- locaties wagenparken

- aantal wagens per wagenpark

- onderhoudsgegevens per wagen

- interne meldingen mbt wagens

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Om op de juiste manier te bepalen wanneer en waar veegwagens in de stad actief zijn, borgen we dat er relatief weinig afval in de openbare ruimte zichtbaar is en dragen we bij aan een schonere stad.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:59 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • Als er op straat of in een park iets gerepareerd  of opgeruimd moet worden, dan kan dat bij de gemeente worden gemeld via Signalen, het open source meldingensysteem voor en door gemeenten.

    Laatst gewijzigd op 9 september 2024 om 10:46 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Als er op straat of in een park iets gemaakt of opgeruimd moet worden, dan kan dat bij de gemeente worden gemeld via Signalen, het open source meldingensysteem van, voor en door gemeenten.

    Laatst gewijzigd op 24 november 2024 om 20:14 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    ...
    Status
    In gebruik
  • Als er op straat of in een park iets gemaakt of opgeruimd moet worden, dan kan dat bij de gemeente worden gemeld via Signalen, het open source meldingensysteem van voor en door gemeenten.

    Laatst gewijzigd op 22 november 2024 om 15:05 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • In het centrum van Arnhem geldt een milieuzone voor sterk vervuilende voertuigen die op diesel rijden. Het gaat om vrachtauto's, personenauto's en ook om bestelauto's. Deze milieuzone is ingesteld om de meest vervuilende voertuigen te weren.

    Laatst gewijzigd op 22 mei 2024 om 13:29 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik