Risico-indicatoren jonge aanwas in de drugscriminaliteit
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Jongeren kunnen vrijwillig of gedwongen betrokken raken bij georganiseerde drugshandel. Dit kan bewust en onbewust gebeuren. Ze worden bijvoorbeeld betaald om pakketjes te bezorgen, te helpen bij de productie (hennepteelt) of worden gevraagd of gedwongen om drugs te dealen. Op het dashboard worden resultaten weergegeven van analyses die inzicht geven in de achtergrondkenmerken van de jongeren die verdacht worden van drugscriminaliteit, of risico lopen om hierbij betrokken te raken. Dit wordt tot op buurtniveau weergegeven. De inzichten kunnen bijdragen aan een preventieve aanpak gericht op het verminderen van jongeren die betrokken zijn bij drugscriminaliteit.
Afwegingen
Resultaten Utrechts Uthiek Assessment: met deze Jonge aanwas aanpak binnen het traject Zicht op Ondermijning verminderen we de kans dat jongeren betrokken raken met drugscriminaliteit. Dat draagt bij aan de waarden Veiligheid en Gezondheid van Utrechtse bewoners. Als we deze preventieve aanpak succesvol toepassen, voorkomen we dat de groep van kwetsbare Utrechters groter wordt. Daarmee geven we invulling aan de waarde Rechtvaardigheid. Bij de toepassing van het algoritme is er geen risico op privacyschending, omdat er niet gewerkt wordt met persoonsgegevens maar met profielen van jongeren.
Menselijke tussenkomst
Het algoritme (met directe impact op Utrechtse bewoners en diens leefomgeving) dient altijd slechts als een informatiebron voor een medewerker, die op basis daarvan en de bijbehorende context van de situatie de juiste vervolgstap neemt. Dit uitgangspunt is opgenomen in ons Utrechtse kader Interne richtlijnen toepassing Algoritmen.
Risicobeheer
De Utrechtse data scientists, Informatie- en Procesadviseurs (IPA) en Decentrale Information Security Officers (DISO) binnen de gemeente Utrecht hebben, naast de direct betrokken medewerkers, een controlerende en monitorende rol bij de toepassing van het algoritme. Daarmee willen we voorkomen dat de volgende risico’s optreden:
- datalek door het openbaar beschikbaar stellen van persoonsgegevens van Utrechtse bewoners
- algoritme neemt geheel zelfstandig een besluit, zonder tussenkomst van een medewerker en zonder de duiding van de betreffende context van de situatie
- ‘function creep’ mbt data bij de toepassing van het algoritme, waardoor het algoritme een vertekend beeld geeft over wat er aan de hand is. Dit kan ontstaan doordat dezelfde soort data wordt gebruikt bij de toepassing van het algoritme, en dat gebruikt het algoritme als bevestiging voor datgene wat er als informatie uitkomt
Wettelijke basis
Wet op het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
Werking
Gegevens
Bij de toepassing van het algoritme worden ondermeer de volgende datasets gebruikt:
- Basisvoorziening Handhaving (BVH) van de politie;
- Basisregistratie Personen (BRP) van gemeenten;
- Voortijdig schoolverlaters (VSVTAB);
- Hoogste opleiding in 2018 (HOOGSTEOPLTAB);
- Haltjongeren van 12 tot 18 jaar (HALTTAB);
- Inschrijvingen van leerlingen in het speciaal onderwijs (INSCHRWECTAB);
- Personen en hun juridische ouders (KINDOUDERTAB);
- Huishoudenskenmerken (GBAHUISHOUDENSBUS);
- Wanbetalers Zorgverzekeringswet (WANBZVWTAB);
- Personen met schuldsanering via de Wet Schuldsanering (WSNPTAB);
- Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG);
- Sociaal economische categorie (SECMBUS); dit bestand is samengesteld o.b.v. diverse bronbestanden over soorten inkomen zoals inkomen uit werk, uitkeringen, pensioen, studiefinanciering;
- Slachtofferhulp (SHNTAB));
- Samenwonen partners (GBASAMENWONERSBUS);
- Ontslagaanvragen UWV (UWVONTAANVTAB);
- Buurtkenmerken van CBS statline.