Chatbot Rowiki
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar bronregistratie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel van de chatbot is tijdsbesparing, verbetering van de dienstverlening aan inwoners en uniformere antwoorden. Dit doet de chatbot doordat medewerkers sneller relevante informatie vinden. Ook kunnen medewerkers doormiddel van de chatbot controleren of ze relevante informatie vergeten te vertellen.
IMPACT: De verwachtte impact van de chatbot is dat medewerkers van de Gemeente Rotterdam zich ondersteunt voelen in hun werkzaamheden. De verwachting is dat inwoners hierdoor tevredener gaan zijn met de dienstverlening.
Afwegingen
Het betreft een pilot om te leren of een chatbot voor medewerkers een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de dienstverlening. Zodat medewerkers van het klantcontactcentrum en de wijkhubs sneller informatie kunnen vinden. Het is belangrijk dat medewerkers de antwoorden altijd blijven controleren. Bij de evaluatie moet worden gekeken of dit voldoende het geval is en of de chatbot een goede bijdrage levert.
Menselijke tussenkomst
Een medewerker stelt een vraag aan de Chatbot. De chatbot zoekt in de Rowiki database het antwoord. De medewerker beoordeelt dit antwoord en vult dit aan. De medewerker beantwoord de vraag van de inwoner.
Risicobeheer
Werking
Gegevens
De artikelen van de interne kennisbank Rowiki.
Technische werking
Deze chatbot is voor de medewerkers van de gemeente Rotterdam die werken bij de wijkhubs en het klantcontactcentrum. Voor het beantwoorden van vragen van Rotterdammers hebben medewerkers de kennisbank RoWiki om informatie op te zoeken. De chatbot is aangesloten op deze kennisbank en helpt met het zoeken naar informatie op RoWiki. Dat gebeurt op de volgende manier:
Er wordt een vraag gesteld aan de Chatbot. De vraag wordt omgezet in zoektermen om de juiste informatie uit RoWiKi te vinden. De gevonden informatie wordt samengevat als antwoord voor de gebruiker.
Het doel is om aanwezige kennis eenvoudiger en sneller beschikbaar te maken. De chatbot verwerkt en zoekt alleen in informatie die door de gemeente op de Rowiki kennisbank is gezet. Hierbij blijven de juistheid van de informatie uit Rowiki behouden. Het antwoord wordt aan de medewerker getoond met citaat naar bron en verwijst daarmee voor onderbouwing van het antwoord naar de oorspronkelijke artikelen uit de kennisbank.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Een chatbot die 24/7 algemene vragen van burgers beantwoordt op de website van gemeente Gennep. De chatbot moet helpen wachttijden te verminderen en directe antwoorden te bieden.Laatst gewijzigd op 23 april 2025 om 13:38 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- De gemeente heeft een chatbot, hij heet Robin. Iemand stelt een vraag aan de chatbot. De bot verstuurt de vraag naar OpenAI voor analyse. OpenAI maakt een antwoord en stuurt die terug naar de bot. Het antwoord is gemaakt met door de gemeente opgegeven bronnen. In dit geval de URL's van de website www.wijchen.nl.Laatst gewijzigd op 4 februari 2025 om 9:50 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- De gemeente heeft een chatbot, hij heet Robin. Iemand stelt een vraag aan de chatbot. De bot verstuurt de vraag naar OpenAI voor analyse. OpenAI maakt een antwoord en stuurt die terug naar de bot. Het antwoord is gemaakt met door de gemeente opgegeven bronnen. In dit geval de URL's van de website www.druten.nl.Laatst gewijzigd op 4 februari 2025 om 8:30 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Iemand stelt een vraag aan de Chatbot. Chatbot reageert met een antwoord dat door Ai wordt gegenereerd. De gemeente Veere voedt de chatbot met informatie (linkjes naar sites/kennisbank) en controleert/analyseert het gebruik van de chatbot.Laatst gewijzigd op 18 april 2024 om 14:14 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
- De gebruiker kan vragen stellen in een chatbot, over gepubliceerde Woo-verzoeken van de gemeente Coevorden. De chatbot baseert antwoorden en samenvattingen enkel op door de gemeente gepubliceerde documenten.Laatst gewijzigd op 20 november 2024 om 10:50 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik