Parkeercontrole

Met behulp van een (kenteken) beeldherkenningsalgoritme controleren of geparkeerde auto's recht hebben om geparkeerd te staan waar betaald of vergunning-parkeren geldt. 

Laatst gewijzigd op 8 september 2025 om 9:53 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

8-23

Contactgegevens

dataloket@oss.nl

Link naar publiekspagina

Scanauto - Gemeente Oss

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Parkeerders snel en betrouwbaar controleren op voldoen aan parkeerregulering (beleid). 

Afwegingen

Het (kenteken) beeldherkenningsalgoritme maakt controle snel en betrouwbaar. Het algoritme verzamelt kentekens en maakt geanonimiseerde beelden van de parkeerlocatie. Omgeving beelden zijn voor bezwaar/beroep en beoordeling naheffing vanaf bureau (desktop enforcement). Verzameling van gegevens is in verhouding tot het doel. Verzamelde kentekens en beelden worden niet gebruikt voor andere doeleinden.

Menselijke tussenkomst

Een handhaver controleert ter plaatse of er niet alsnog is betaald en beoordeelt de situatie. Als er geen sprake is van een bijzondere situatie, dan volgt een naheffing parkeerbelasting (boete).

Risicobeheer

Risico is het verkeerd herkennen van een kenteken. Dit kan gebeuren als een karakter op het kenteken foutief wordt herkend. De menselijke nacontrole haalt leesfouten, dus verkeerde suspect meldingen er uit en voorkomt zo onterechte naheffingen. (boetes)

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

De scanauto verzamelt locatie en kenteken gegevens voor controle op parkeer rechten. Kentekens en foto’s van de directe omgeving van geparkeerde auto’s worden geregistreerd voor interpretatie en verwerking van bezwaren en bekeuringen.

 

Is er betaald voor parkeren van het kenteken dan worden scan gegevens direct gewist. Is er geen parkeerrecht dan worden gegevens opgeslagen voor verdere verwerking en versturen van de boete. Gegevens worden ook opgeslagen voor afhandelen van een eventueel bezwaar. De gegevens worden nergens anders voor gebruikt en na afloop van de bezwaartermijn verwijderd. Het toegepaste algoritme detecteert niet-relevante kentekens en personen in de foto's en maakt deze onherkenbaar. 

Technische werking

Functionele uitleg van de werking van het algoritme en het proces:

De scanauto rijdt over de openbare weg in gebieden waar geparkeerd mag worden na betalen van parkeerbelasting of met een parkeervergunning.

Verschillende typen camera's op de scanauto (infrarood-, kleur- en panoramacamera’s) scannen de kentekens van alle auto's in het zicht van de camera.

Aan elk kenteken wordt een GEO-positie gekoppeld via meerdere GPS ontvangers.

De gescande gegevens worden beveiligd doorgestuurd naar de backoffice van het beheersysteem.

Het algoritme controleert aan de hand van een door de gemeente aangeleverd geografische kaart positie van het kenteken zich in een bepaald parkeervlak bevindt.

De kenteken en locatie gegevens worden door het systeem gefilterd en getoetst bij de landelijke parkeerrechten database (Nationaal Parkeer Register) bevraagd

Als het kenteken NIET in het register voorkomt op de juiste locatie/datum/tijd dan onstaat een suspect melding in de software en gaat een parkeercontroleur naar de geparkeerde auto. Beoordeelt de situatie en bevestigt de handhaver dat er een boete (naheffingsaanslag parkeerbelasting) naar de eigenaar van de auto wordt gestuurd.

Leverancier

Brickyard BV

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Met behulp van een beeldherkenningsalgoritme snel en eenvoudig controleren of geparkeerde auto's het recht hebben om geparkeerd te staan in zones waar betaald of vergunning-parkeren geldt.

    Laatst gewijzigd op 11 maart 2025 om 12:29 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving 

    Laatst gewijzigd op 10 december 2024 om 14:16 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Door de opbrengsten van straatparkeren te monitoren en begroten, kunnen we beter en gerichter ons parkeerbeleid uitvoeren. Dit zou indirect kunnen leiden tot meer of minder parkeerplakken en meer of minder drukte op bepaalde locaties in de stad.

    Laatst gewijzigd op 5 september 2025 om 13:02 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Uthiek, DPIA
    Status
    In gebruik
  • Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving.

    Laatst gewijzigd op 30 juni 2025 om 9:29 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving

    Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 7:11 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik