Registratiesysteem Scheveningen Haven

Het algoritme werkt op basis van camarabeelden en detecteert scheepstype, snelheid, en tijdstip van in- en uitvarende schepen. Tevens genereren van een alarmering bij hoge snelheid en nachtelijke passage.

Laatst gewijzigd op 16 augustus 2024 om 9:52 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA, IAMA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Openbare orde en veiligheid

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

datashop@denhaag.nl

Link naar publiekspagina

https://smartcity.denhaag.nl/registratiesysteem-scheveningse-haven/

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Versterken van de informatiepositie van de Scheveningse Haven voor beter havenbeheer en effectiever en sneller geïnformeerd worden over vaarbewegingen met hoge snelheid of nachtelijke passages middels een signaalfunctie in het systeem.

De impact op de burgers en bedrijven is zeer klein omdat de gebruikte gegevens niet tot personen te herleiden zijn.


Afwegingen

Omdat de camerabeelden niet tot personen te herleiden zijn en er geen persoonsgegevens gebruikt worden in het algoritme, zijn er geen nadelen op dit vlak. De operators in de haven krijgen betere informatie over de activiteiten met boten in het havengebied, wat helpt in de afweging voor het effectief inzetten van toezicht en handhaving.

Menselijke tussenkomst

Het systeem heeft alleen een signaalfunctie en is een extra informatiebron voor havenoperators. De operators van de Bediencentrale zien de uitkomst en maken hier annotaties bij. 


Risicobeheer

Het risiconiveau van de inzet van dit algoritme is beoordeeld als 'laag'. Omdat gewerkt wordt met camerabeelden zijn de volgende waarborgen ingebouwd: - De gebruikte camera's en beelden staan op een dusdanige afstand, dat personen niet identificeerbaar zijn. - De camerabeelden worden daarnaast als extra waarborg geblurred. Door deze waarborgen is de impact van het algoritme op burgers en bedrijven zeer klein, omdat de gebruikte gegevens niet tot personen te herleiden zijn.

De Havenmeester kan foutieve detecties van het systeem verwijderen, op basis waarvan het algoritme wordt bijgesteld.

Wettelijke basis

Het Havenbedrijf is verantwoordelijk voor toezicht en beheer van de haven o.a. op gebied van veiligheid en ordening van de scheepvaart. De basis hiervoor ligt in de Scheepvaartsverkeerwet. Het algoritme en de informatie die hieruit voorvloeit stelt de Havenmeester en de -operators in staat om deze taken beter en efficiënter te kunnen uitvoeren. De verbijzondering van de wet is beschreven in de Verordening Scheveningen haven Den Haag 2023. In de havenverordening staan regels voor de scheepvaart en hoe mensen zich (op schepen) moeten gedragen in de haven.

Toelichting op impacttoetsen

Er is een DPIA uitgevoerd. Deze heeft een positief advies van de Functionaris Gegevensbescherming. De conclusie uit de DPIA is dat het gebruik van camera’s geringe risico’s voor de privacy van betrokkenen met zich meebrengt. 

Ook is een IAMA uitgevoerd.

Impacttoetsen

  • Data Protection Impact Assessment (DPIA)
  • Impact Assessment Mensenrechten en Algoritmes (IAMA)

Werking

Gegevens

Classificatie scheepstypen.

Technische werking

Het registratiesysteem dat Scheveningen Haven inzet, herkent en registreert automatisch het vaarverkeer in de haven. Dit doet een intelligent videosysteem dat werkt met AI (machine learning). De AI herkent het scheepstype en het systeem legt tegelijk ook de datum, tijd en vaarrichting vast. Ook wordt de snelheid en nachtelijke passages gedecteerd, omdat deze verband houden met mogelijk verdachte vaarbewegingen. De collega´s van het Havenbedrijf houden in een dashboard het totaaloverzicht van activiteiten in de haven bij. Dit is een innovatief systeem dat Havenbeheer in Scheveningen zal versterken.

Leverancier

https://www.seagullsurveillance.com/

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen