Registratiesysteem Scheveningen Haven
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, IAMA
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Versterken van de informatiepositie van de Scheveningse Haven voor beter havenbeheer en effectiever en sneller geïnformeerd worden over vaarbewegingen met hoge snelheid of nachtelijke passages middels een signaalfunctie in het systeem.
De impact op de burgers en bedrijven is zeer klein omdat de gebruikte gegevens niet tot personen te herleiden zijn.
Afwegingen
Omdat de camerabeelden niet tot personen te herleiden zijn en er geen persoonsgegevens gebruikt worden in het algoritme, zijn er geen nadelen op dit vlak. De operators in de haven krijgen betere informatie over de activiteiten met boten in het havengebied, wat helpt in de afweging voor het effectief inzetten van toezicht en handhaving.
Menselijke tussenkomst
Het systeem heeft alleen een signaalfunctie en is een extra informatiebron voor havenoperators. De operators van de Bediencentrale zien de uitkomst en maken hier annotaties bij.
Risicobeheer
Het risiconiveau van de inzet van dit algoritme is beoordeeld als 'laag'. Omdat gewerkt wordt met camerabeelden zijn de volgende waarborgen ingebouwd: - De gebruikte camera's en beelden staan op een dusdanige afstand, dat personen niet identificeerbaar zijn. - De camerabeelden worden daarnaast als extra waarborg geblurred. Door deze waarborgen is de impact van het algoritme op burgers en bedrijven zeer klein, omdat de gebruikte gegevens niet tot personen te herleiden zijn.
De Havenmeester kan foutieve detecties van het systeem verwijderen, op basis waarvan het algoritme wordt bijgesteld.
Wettelijke basis
Het Havenbedrijf is verantwoordelijk voor toezicht en beheer van de haven o.a. op gebied van veiligheid en ordening van de scheepvaart. De basis hiervoor ligt in de Scheepvaartsverkeerwet. Het algoritme en de informatie die hieruit voorvloeit stelt de Havenmeester en de -operators in staat om deze taken beter en efficiënter te kunnen uitvoeren. De verbijzondering van de wet is beschreven in de Verordening Scheveningen haven Den Haag 2023. In de havenverordening staan regels voor de scheepvaart en hoe mensen zich (op schepen) moeten gedragen in de haven.
Toelichting op impacttoetsen
Er is een DPIA uitgevoerd. Deze heeft een positief advies van de Functionaris Gegevensbescherming. De conclusie uit de DPIA is dat het gebruik van camera’s geringe risico’s voor de privacy van betrokkenen met zich meebrengt.
Ook is een IAMA uitgevoerd.
Impacttoetsen
- Data Protection Impact Assessment (DPIA)
- Impact Assessment Mensenrechten en Algoritmes (IAMA)
Werking
Gegevens
Classificatie scheepstypen.
Technische werking
Het registratiesysteem dat Scheveningen Haven inzet, herkent en registreert automatisch het vaarverkeer in de haven. Dit doet een intelligent videosysteem dat werkt met AI (machine learning). De AI herkent het scheepstype en het systeem legt tegelijk ook de datum, tijd en vaarrichting vast. Ook wordt de snelheid en nachtelijke passages gedecteerd, omdat deze verband houden met mogelijk verdachte vaarbewegingen. De collega´s van het Havenbedrijf houden in een dashboard het totaaloverzicht van activiteiten in de haven bij. Dit is een innovatief systeem dat Havenbeheer in Scheveningen zal versterken.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht. Het vaarverkeersmodel is sinds 2022 in ontwikkeling en zal de capaciteit per rak weergeven.Laatst gewijzigd op 22 januari 2025 om 10:50 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht.Laatst gewijzigd op 6 januari 2025 om 13:00 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- Buiten gebruik
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht.Laatst gewijzigd op 6 januari 2025 om 13:00 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- Buiten gebruik
- Algoritme dat op de Scheveningse boulevard zorgt dat (na tellen en bepalen van de groepsdynamiek) het camerafragment geblurred wordt.Laatst gewijzigd op 5 juli 2024 om 8:04 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- Buiten gebruik
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht. Op de Amsterdamse binnenwateren geldt een maximumsnelheid om onveilige situaties en overlast te voorkomen.Laatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:45 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling