iBurgerzaken e-diensten
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel van de e-diensten met haar onderliggende algoritmes is inwoners en ondernemers van gemeente Ede maximaal te ondersteunen bij een digitale aanvraag. Daardoor kan deze aanvraag juist en volledig worden ingediend. Het algoritme controleert verschillende gegevens van de inwoner. Als er geen aanvullende gegevens nodig zijn van de inwoner en er geen handmatige acties of controles van de gemeente zijn vereist om de aanvraag te verwerken, dan kan deze verwerkt worden zonder tussenkomst van een burgerzaken-medewerker.
De impact is dat een dergelijke aanvraag efficiënt kan worden afgehandeld door de gemeente Ede; een inwoner of bedrijf heeft diverse stappen al uitgevoerd, waardoor de medewerker meer tijd overhoudt voor de ingewikkelde aangiften en aanvragen die de gemeente ontvangt. In een aantal gevallen kan deze aanvraag zelfs volledig automatisch worden verwerkt. De kwaliteit van de dienstverlening gaat door deze diensten omhoog, net als de kwaliteit van de gegevens in de BRP.
Afwegingen
Gemeente Ede biedt verschillende kanalen aan voor het ontvangen van burgerzaken-aanvragen. Een algoritme biedt inwoners en ondernemers begeleiding bij (digitale) aanvragen. Voor mensen die niet of minder digitaal vaardig zijn, bestaat er altijd nog de mogelijkheid om via de balie van de gemeente de aanvraag te doen.
Menselijke tussenkomst
Het algoritme gaat uit van een positief scenario, waarbij eenvoudige aangiften en aanvragen automatisch worden verwerkt. Wanneer een of meerdere bijzonderheden optreden, dan wordt de aanvraag/aangifte altijd door een burgerzaken-medewerker beoordeeld. De burgerzaken-medewerker controleert deze dan. Bij afwijzing is het altijd de burgerzaken-medewerker die dit doet en nooit het algoritme.
Risicobeheer
Gemeente Ede borgt het risicobeheer door het formuleren en onderhouden van processen, die borgen dat onze privacy en informatiebeveiliging continu up-to-date is, waarmee we de persoonsgegevens van onze inwoners veilig kunnen onderhouden en hergebruiken.
Wettelijke basis
Links naar wettelijke basis
- Wet basisregistratie personen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0033715
- Wet rechten burgerlijke stand: https://wetten.overheid.nl/BWBR0001851
Werking
Gegevens
Links naar gegevensbronnen
- BRP: https://www.rvig.nl/basisregistratie-personen
- LV BAG: https://www.kadaster.nl/zakelijk/registraties/basisregistraties/bag
- CRB: https://www.rdw.nl/
Technische werking
Via de website van de gemeente Ede kan een inwoner of ondernemer een e-dienst starten. Iedere aanvraag wordt tijdens het invullen al getoetst tegen de voor de aanvraag geldende wet- en regelgeving. Een volledig ingevulde digitale aanvraag of aangifte komt ter beoordeling en afhandeling van een burgerzaken-medewerker.
De gemeente Ede kan voor een enkele digitale aanvragen kiezen om zonder tussenkomst van een burgerzaken-medewerker, automatisch een aanvraag te verwerken. Voorwaarde is dan dat er geen bijzondere gegevens worden aanlevert. De burgerzaken-applicatie verwerkt een aanvraag geheel automatisch als geen enkele controle een waarschuwing oplevert. Daarnaast kan de gemeente Ede ook zelf kiezen in welke situaties de aanvraag altijd op de werklijst ter beoordeling en afhandeling komt.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Inwoners en ondernemers van Nederlandse gemeenten krijgen de mogelijkheid om digitaal een 16-tal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.Laatst gewijzigd op 18 november 2024 om 14:49 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Inwoners en ondernemers van Nederlandse gemeenten krijgen de mogelijkheid om digitaal een 31-tal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.Laatst gewijzigd op 22 november 2024 om 11:04 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Inwoners en ondernemers van Nederlandse gemeenten krijgen de mogelijkheid om digitaal een 31-tal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.Laatst gewijzigd op 8 januari 2025 om 13:05 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Inwoners en ondernemers van Nederlandse gemeenten krijgen de mogelijkheid om digitaal een 31-tal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.Laatst gewijzigd op 9 januari 2025 om 14:36 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Inwoners en ondernemers van Nederlandse gemeenten krijgen de mogelijkheid om digitaal een 31-tal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.Laatst gewijzigd op 6 februari 2024 om 15:13 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik