DIAfragma

Het DIAfragma maakt  een integraal klantbeeld van minimahuishoudens  voor de afdeling Armoedebestrijding.

Laatst gewijzigd op 10 september 2024 om 14:10 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Sociale zekerheid

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

algoritmen@amsterdam.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

De afdeling Armoedebestrijding wil dat iedereen die in aanmerking komt voor regelingen voor hulp bij laag inkomen hiervan ook gebruik maakt. Daarom willen we potentiele rechthebbenden proactief benaderen. Om deze groep in kaart te brengen gebruiken we diverse bronnen. Deze dataset van gegevens noemen wij het DIAfragma. Het DIAfragma maakt een integraal klantbeeld van minimahuishoudens voor de afdeling Armoedebestrijding. Zo is actuele informatie beschikbaar  over het totale klantbestand en kunnen we  de potentiële minimadoelgroep proactief benaderen.  

 

Afwegingen

DiaFragma werkt alleen met BSN-nummers zonder verdere koppeling met gegevens die zouden kunnen leiden tot (onterechte) discriminatie.


We verwerken geen bijzondere persoonsgegevens in de zin van artikel 9 AVG. Wel verwerken we gegevens als  geslacht, leeftijd en familierelaties. 

 

Geslacht is nodig, omdat we verschillende systemen koppelen   waarin geslacht is vastgelegd. Het is technisch niet mogelijk om geslacht niet mee te nemen bij deze koppeling. 

 

Leeftijd is nodig, omdat leeftijd een vereiste is voor de toekenning van bepaalde minimaregelingen. Denk hierbij aan kindtegoed gebaseerd op leeftijd kind of gratis openbaar vervoer voor AOW-gerechtigden.  

 

Familierelaties zijn nodig, omdat we op basis van deze gegevens bepalen of iemand recht heeft op minimaregelingen, of omdat de minimaregeling alleen bestemd is voor een familie. 

Menselijke tussenkomst

Bij de groep ‘zekere minima’ doen we steekproefsgewijs een menselijke check. 

 

Bij de groep ‘onzekere minima’ krijgt dt de potentiële klant een brief  met het verzoek een (verkorte) aanvraag  te doen. Het verkorte aanvraagformulier zit bij de brief en bevat   informatie die bij ons al bekend is van de potentiële klant. We vragen de potentiële  klant   dit te controleren, waar nodig te wijzigen, van een handtekening voorzien en dan op te sturen. Medewerkers van de afdeling Armoedebestrijding behandelen de verkorte aanvragen   . De afhandeling doen we op  een vergelijkbare manier  als een aanvraag van een willekeurige burger. Voor de afhandeling van een aanvraag hebben we vastgelegde  werkprocessen. 

Risicobeheer

Risico op gebrekkige data: 

Fout bij het inladen van gegevens in het DIAfragma waardoor niet alle (potentiële) kandidaten worden meegenomen en daardoor we (potentiële) kandidaten missen. 

 

Mitigerende maatregel: 

Het laden van de gegevens uit de interne bronnen (ZorgNed, Socrates) gebeurt dagelijks. Het resultaat van deze laadactie monitoren we dagelijks. Indien nodig nemen we direct actie om dit te herstellen. 

 

Het inladen van de externe bronnen gebeurt handmatig. 

 

Risico op dataselectie fout: 

Oneigenlijke toekenning van regelingen door het te lang bewaren van persoonsgegevens. 

 

Mitigerende maatregel: 

Stel een aantal personen verantwoordelijk voor het handhaven van de bewaartermijnen van de lijsten die we gebruiken voor het aanschrijven van (mogelijke) minima. 


risicofactoren:

Personal data (persoonsgegevens) 

Large scale data processing (grootschalige gegevensverwerking) 

Combining datasets (combineren van datasets) 

Research purposes (onderzoeksdoeleinden) 

Sensitive data (gevoelige data) 

Vulnerable groups (kwetsbare groepen) 

Automated decisions (geautomatiseerde besluitvorming)


Per risico:

‘Zekere’ en ‘onzekere’ minima is een groep van circa 124.000 mensen. De mogelijke risico's gelden voor de hele groep.


Mitigatie:

Het laden van de gegevens uit de interne bronnen (ZorgNed, Socrates) gebeurt dagelijks. Het resultaat van deze laadactie monitoren we dagelijks. Indien nodig nemen we direct actie om dit te herstellen. 

 

Het inladen van de externe bronnen gebeurt handmatig. 

Wettelijke basis

Algemeen belang of openbaar gezag (public interest or public authority) 

Toelichting op impacttoetsen

Doen we  naar aanleiding van het in gebruik nemen van DIAfragma. De DPIA is nu een concept. Zodra deze gereed is wordt het gepubliceerd.

Werking

Gegevens

Het algoritme gebruikt deze dataset: 

 

Gewoon 

  • Naam en achternaam 
  • Adres 
  • Postcode 
  • Woonplaats 
  • Geboortedatum 
  • E-mailadres 
  • Telefoonnummer 
  • Geslacht 
  • Gezinssamenstelling 
  • Indicatie basisonderwijs of voortgezet onderwijs (welke type onderwijs volgt een kind van het  gezin ) 

 

Gevoelig 

  • BSN 
  • IBAN 
  • Inkomensgegevens 
  • Indicatie Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen (ja/nee)  
  • Gegevens kwijtschelding belastingen (indicatie ja/nee) 

 

We verwerken geen bijzondere of strafrechtelijke persoonsgegevens. 

 

Het gaat om een eenvoudige set van rekenregels die met data-analyse de (potentieel) rechthebbende populatie in kaart brengt (‘zekere’ en ‘onzekere’ minima).

Technische werking

 We gebruiken gegevens van diverse bronbestanden. 

 

Interne bronnen: 

  • Uitkeringen levensonderhoud (Socrates via DWH*) 
  • Uitkeringen Bijzondere Bijstand (Socrates via DWH*) 
  • Armoedevoorzieningen (ZorgNed via DWH*) 
  • Getoetste inkomens (Socrates, ZorgNed via DWH*) 
  • Huishoudens en personen (Socrates, ZorgNed via DWH*) 

 

* DWH staat voor "DataWareHouse WPI". 

 

Externe bronnen: 

  • Naam en achternaam, Adres, Postcode en Woonplaats (Gemeente Amsterdam, Basisregistratie Personen (BRP), directie Data). Let op! Alleen nodig voor nieuw of hernieuwd geïdentificeerde minima) die de algemene folder over armoedevoorzieningen ontvangen. 
  • BSN (Gemeente Amsterdam, Basisregistratie Personen (BRP), directie Data. Let op! Alleen nodig voor nieuw of hernieuwd geïdentificeerde minima) die een ambtshalve toekenning en/of verkorte aanvraagformulier, voor zover het voorzieningen betreft waarbij de huishoud-samenstelling van belang is, krijgen om te bepalen met wie het huishouden wordt gedeeld en zij ook kunnen worden aangeschreven. 
  • Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen (AIO, SVB via portaal Inlichtingenbureau - indicatie) 
  • Kwijtscheldingen (Gemeente Amsterdam, directie Belastingen - indicatie) 
  • Kinderen op basisonderwijs of voortgezet onderwijs (Gemeente Amsterdam, directie OJZD – indicatie).


Het DIAfragma is een dataset van gegevens af uit de verschillende bronsystemen van WPI. Hiermee creëren we een actueel klantbeeld . Zo'n  klantbeeld bevat informatie als naam, geboortedatum, huishouden en hoogte inkomen (in % van het sociaal minimum) en bron van inkomen. Daarmee wordt bedoeld: het actueel en op kwalitatief hoog niveau houden van de voor de afdeling Armoedebestrijding beschikbare informatie. Beschikbare informatie komt o.a. voort uit aanvragen door Amsterdammers, waardoor de afdeling toestemming krijgt inkomensgegevens en beperkte vermogensgegevens (bezit huis en auto) in te zien. Informatie betreffende het huishouden haalt  de afdeling uit de BRP. Inkomensgegevens van zelfstandigen vragen we  op bij de klant   via een brief met daarin een verzoek om informatie.  


Uit verschillende bronnen (data van bronsystemen in het WPI DWH en mogelijke externe bronnen selecteren we  ‘zekere’ en ‘onzekere’ minimaklanten..  

Om de BRP-gegevens te verrijken voegen we   burger service nummers (BSN's) toe.  

Het verrijkte retourbestand bevat het complete huishouden: de klant met eventuele partner en eventuele kinderen.  

Dit bestand vergelijken we  met de in ons DWH bekende huishoudens. Op basis hiervan bepalen we  een optimaal huishouden. Zodat ontbrekende    gegevens nu aangevuld zijn.  Bijvoorbeeld een kind dat in onze systemen nog niet bekend was en bij BRP wel etc.