Meldingen openbare ruimte
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
- Openbare orde en veiligheid
- Ruimte en infrastructuur
- Natuur en milieu
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Als er op straat of in een park iets gemaakt of opgeruimd moet worden, dan kan dat bij de gemeente worden gemeld via Signalen, het open source meldingensysteem van voor en door gemeenten. Ook een gevaarlijke verkeerssituatie, woonoverlast of overlast van personen en horeca kan gemeld worden. Voorheen moesten mensen zelf kiezen bij welke categorie hun melding het beste paste (bijvoorbeeld ‘overlast’ of ‘straatmeubilair’), zodat de melding bij de juiste afdeling van de gemeente terecht kwam.
Maar de gemeente is een complexe organisatie en de lijst met categorieën is lang. Daardoor koos men niet altijd de juiste categorie. Dat zorgde soms voor vertraging in de afhandeling van meldingen. Daarom gebruiken we nu een algoritme dat woorden herkent, bijvoorbeeld ‘afval’ en ‘stoep’. Op basis daarvan wordt bepaald bij welke categorie de melding het best past en welke afdeling de melding moet afhandelen. De melder hoeft dus geen categorie meer te kiezen, en de melding wordt sneller afgehandeld omdat hij bij de juiste afdeling terecht komt.
Afwegingen
Menselijke tussenkomst
Alle meldingen die met minder dan 40% zekerheid bij een bepaalde categorie ingedeeld worden, worden doorgestuurd naar het Klantcontactcentrum. Vervolgens vindt een menselijke beoordeling plaats en wordt de melding alsnog gecategoriseerd. Ook de meldingen die onterecht doorgestuurd worden naar een verkeerde categorie, worden door de verantwoordelijke afdeling (soms via het Klantcontactcentrum) handmatig in de juiste categorie geplaatst.
Risicobeheer
Er zitten weinig risico’s aan dit algoritme. Het plaatst een melding in de juiste categorie en zorgt dat het sneller bij de juiste afdeling onder de aandacht is. Als het algoritme een melding niet met voldoende zekerheid in een categorie kan plaatsen, komt hij in de categorie ‘Overig’ terecht. Medewerkers van het Klantcontactcentrum bekijken die meldingen en zetten ze handmatig in de juiste categorie. Als het algoritme niet naar behoren werkt, duurt het dus iets langer voordat de melding bij de juiste afdeling is. De melder kan persoonsgegevens toevoegen als hij of zij op de hoogte gehouden wil worden. Deze gegevens worden beveiligd opgeslagen en niet door het algoritme gebruikt.
Werking
Gegevens
Meldingen
De dataset bestaat uit meldingen die eerder gedaan zijn (vrij tekstveld). In eerste instantie hebben we 100.000 meldingen uit de afgelopen jaren gebruikt om het algoritme te trainen. Regelmatig wordt het bijgetraind met nieuwe meldingen en uitgevoerde correcties op bestaande meldingen. Als het Klantcontactcentrum of afdelingen een verkeerde categorisering zien, (zie Menselijk toezicht) corrigeren zij dit handmatig in het meldingensysteem. Deze correcties worden gebruikt bij het bijtrainen.
Deze dataset kunnen we in dit register niet openbaar maken. Omdat de data uit een vrij tekstveld komen, kunnen daar persoonsgegevens in staan, hoewel daar expliciet niet om wordt gevraagd.
E-mailadres en telefoonnummer voor vervolgvragen
Iemand die een melding doet, kan zijn of haar telefoonnummer en/of e-mailadres achterlaten als hij of zij dat wil. We houden de melder dan op de hoogte van de voortgang en we hebben de mogelijkheid om hem of haar terug te bellen. Deze informatie wordt niet langer bewaard dan voor dit doel nodig is en wordt niet door het algoritme gebruikt.
Links naar gegevensbronnen
Technische werking
Architectuur van het model
De tekst van de melding wordt opgedeeld in losse woorden. Van elk woord uit een melding wordt geanalyseerd hoe uniek het is voor die melding, afgezet tegen de totale collectie woorden (‘TF-IDF’ of ‘term frequency-inverse document frequency’). Een woord als ‘de’ of ‘bedankt’ krijgt daardoor een laag gewicht en een woord als ‘vuilnis’ krijgt een hoger gewicht.
Van die combinatie van woorden wordt vervolgens met logistische regressie (een machine-learning-techniek) bepaald bij welke categorie de melding hoort en daarmee bij welke afdeling binnen de gemeente de melding het meest waarschijnlijk past.
Link naar broncode
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Als er op straat of in een park iets gemaakt of opgeruimd moet worden, dan kan dat bij de gemeente worden gemeld via Signalen, het open source meldingensysteem van, voor en door gemeenten.Laatst gewijzigd op 24 november 2024 om 20:14 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- ...
- Status
- In gebruik
- Als er op straat of in een park iets gerepareerd of opgeruimd moet worden, dan kan dat bij de gemeente worden gemeld via Signalen, het open source meldingensysteem voor en door gemeenten.Laatst gewijzigd op 9 september 2024 om 10:46 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Als er op straat of in een park iets gemaakt of opgeruimd moet worden, dan kan dat bij de gemeente worden gemeld via het online meldingensysteem.Laatst gewijzigd op 15 juli 2024 om 12:44 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Als er op straat of in een park iets gemaakt of opgeruimd moet worden, dan kan dat bij de gemeente worden gemeld via SIA, het online meldingensysteem.Laatst gewijzigd op 23 april 2024 om 19:34 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Inwoners kunnen een melding doen via een online meldsysteem als er in de openbare ruimte (bijvoorbeeld straat of park) iets moet worden gemaakt of opgeruimd. Als de gemeente hier verantwoordelijk voor is zal het worden afgehandeld.Laatst gewijzigd op 8 april 2024 om 9:10 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik