Risicoselectie van posten met kentekengegevens ten behoeve van de ANPR-actie

Op deze pagina vindt u informatie over het algoritme ‘Risicoselectie van posten met kentekengegevens t.b.v. de ANPR actie’. Dit algoritme selecteert kentekens van voertuigen die de Belastingdienst wil herkennen bij acties met automatische kentekenherkenning (ANPR – automatic license plate recognition).

Laatst gewijzigd op 4 september 2025 om 18:41 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Overheidsfinanciën

Begindatum

2004

Contactgegevens

algoritmeregister@belastingdienst.nl

Link naar publiekspagina

https://over-ons.belastingdienst.nl/onderwerpen/omgaan-met-gegevens/algoritmeregister/

Link naar bronregistratie

https://over-ons.belastingdienst.nl/onderwerpen/omgaan-met-gegevens/algoritmeregister/risicoselectie-van-posten-met-kentekengegevens-ten-behoeve-van-de-anpr-actie/

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Bij verkeerscontroles worden auto's waarvan de eigenaar invorderingsschulden heeft van de weg gehaald. De belastingschuldige krijgt de gelegenheid om zijn achterstand te betalen. Eventueel kan de auto in beslag genomen worden.

De kentekens van de langsrijdende auto's worden gescand door de ANPR camera. Het algoritme selecteert daarbij de kentekens van de auto's. Indien het kenteken voorkomt in het bestand krijgt de deurwaarder een melding “hit” en wordt het kenteken doorgegeven aan de motoragent die de auto op de volgende parkeerplaats aan de kant zet.

De deurwaarder bespreekt daarna met de bestuurder de openstaande schulden.

Afwegingen

Vanwege de grote aantallen auto's en de snelheid waarmee ze langsrijden is het zonder technische ondersteuning onmogelijk om de kentekens te beoordelen. Het algoritme ondersteunt bij de beoordeling van de kentekens. De beoordeling is daardoor zorgvuldiger en efficiënter.

Menselijke tussenkomst

Menselijke tussenkomst in de context van de Belastingdienst houdt in dat een bevoegde en deskundige medewerker een wezenlijke rol speelt in de besluitvorming.Bij de werking van het algoritme is altijd sprake van menselijke tussenkomst. Het algoritme detecteert en selecteert. Het algoritme bevat geen 24/7 “realtime “ informatie. Daarom kijkt de medewerker ter plekke in het invorderingssysteem voor de laatste actuele gegevens. Deze kunnen gelet op het moment (tijdstip ) van de selectie van de hitlijsten afwijken. Het is de medewerker van de Belastingdienst die met de bestuurder in gesprek gaat over de openstaande schulden en de beslissing neemt.


Risicobeheer

  • Privacy en AVG

Het gebruik van de gegevens wordt getoetst aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Door het toetsen van persoonsgegevens komen eventuele privacyrisico's in beeld en kunnen passende maatregelen genomen worden.

De AVG schrijft voor dat er niet meer gegevens gebruikt mogen worden dan noodzakelijk is. Dat heet dataminimalisatie. De Belastingdienst onderzoekt regelmatig of de gebruikte gegevens nog nodig zijn en dus gebruikt mogen worden.

  • Gebruik bijzondere persoonsgegevens

Bij het algoritme wordt geen gebruik gemaakt van bijzondere persoonsgegevens.

  • Gelijkheid en non-discriminatie

Het algoritme wordt beoordeeld in lijn met toepasselijke non-discriminatiebeginselen voor directe en indirecte discriminatie. Door zo min mogelijk persoonsgegevens te verwerken, wordt het risico op directe discriminatie verkleind. Medewerkers die betrokken zijn bij de ontwikkeling en het beheer van de algoritmen, krijgen training over gegevensbescherming en vooroordelen.

  • Waarborgen

De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist dat het handelen van de overheid transparant en rechtmatig is. De Belastingdienst neemt bij de toepassing en ontwikkeling van algoritmen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht.

In het algoritme worden gegevens gebruikt die zijn verzameld in het kader van verschillende belastingwetten. Zoals de AVG voorschrijft worden er niet meer gegevens gebruikt dan noodzakelijk

Wettelijke basis

  1. Algemene wet inzake rijksbelastingen: 
  2. Algemene wet bestuursrecht: 
  3. Algemene verordening gegevensbescherming: 
  4. Uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming: 
  5. Invorderingswet 1990
  6. Wet op de Loonbelasting 1964:
  7. Wet Inkomstenbelasting 2001:
  8. Wet op de Vennootschapsbelasting 1969: 
  9. Wet op de Omzetbelasting 1968: 
  10. Wet algemene bepalingen Burgerservicenummer:
  11. Archiefwet 1995: 
  12. Beleidsregel CBP richtsnoeren ANPR

Links naar wettelijke basis

  • Algemene wet inzake rijksbelastingen: : https://wetten.overheid.nl/BWBR0002320/
  • Algemene wet bestuursrecht: : https://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/
  • Algemene verordening gegevensbescherming: : https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016R0679
  • Uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming: : https://wetten.overheid.nl/BWBR0040940/
  • Invorderingswet 1990: https://wetten.overheid.nl/BWBR0004770/
  • Wet op de Loonbelasting 1964:: https://wetten.overheid.nl/BWBR0002471/
  • Wet Inkomstenbelasting 2001:: https://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/
  • Wet op de Vennootschapsbelasting 1969: : https://wetten.overheid.nl/BWBR0002672/
  • Wet op de Omzetbelasting 1968: : https://wetten.overheid.nl/BWBR0002629/
  • Wet algemene bepalingen Burgerservicenummer:: https://wetten.overheid.nl/BWBR0022428/
  • Archiefwet 1995:: https://wetten.overheid.nl/BWBR0007376/
  • Beleidsregel CBP richtsnoeren ANPR: https://wetten.overheid.nl/BWBR0033241/

Werking

Gegevens

  1. Voertuigstatusgegevens (export, sloop, gestolen, geschorst etc.)
  2. Voertuigen met de verplichtingensignalen VPS1 (katvangers) en VPS2 (fiscale wanbetalers)
  3. Bedrijfsvoorraadvoertuigen die bij RDW erkende dealers of importeurs in de bedrijfsvoorraad staan
  4. Voertuigen op naam van personen met een nog openstaande en invorderbare belastingschuld

Links naar gegevensbronnen

  • Voertuigstatusgegevens (export, sloop, gestolen, geschorst etc.): Copy Basisregistratie Voertuigen (CBV)
  • Voertuigen met de verplichtingensignalen VPS1 (katvangers) en VPS2 (fiscale wanbetalers): Copy Basisregistratie Voertuigen (CBV)
  • Bedrijfsvoorraadvoertuigen die bij RDW erkende dealers of importeurs in de bedrijfsvoorraad staan: Copy Basisregistratie Voertuigen (CBV)
  • Voertuigen op naam van personen met een nog openstaande en invorderbare belastingschuld: Automatic Numberplate Recognition (ANR)

Technische werking

Het algoritme bestaat uit selectieregels die inhoudsdeskundigen letterlijk hebben overgenomen uit wet- en regelgeving.

Het algoritme is niet zelflerend. Dat betekent dat het zich niet ontwikkelt tijdens het gebruik ervan.

Leverancier

Het algoritme is door medewerkers van de Belastingdienst ontwikkeld en wordt ook intern onderhouden.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving

    Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 7:11 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het doel van het algoritme is om kentekens automatisch te scannen ten behoeve van parkeerhandhaving.

    Laatst gewijzigd op 30 juni 2025 om 9:29 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Het algoritme herkent voertuigen op basis van het kenteken waarmee een signaal afgegeven over een rijden binnen een gebied waar een vergunning voor nodig is.

    Laatst gewijzigd op 26 juni 2024 om 19:12 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Het algoritme berekent de kans op schade voor een graafmelding. Het algoritme levert informatie op die een inspecteur helpt om te beoordelen of een graafmelding risicovol is.

    Laatst gewijzigd op 18 juni 2025 om 14:09 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, IAMA
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme helpt de Douane om op basis van risico's goederen te selecteren voor controle. Het gebruikt aangiftegegevens van bedrijven en kijkt of er wel of juist geen risico's zijn op onjuistheden in de aangiften.

    Laatst gewijzigd op 28 februari 2024 om 12:29 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik