Dynamische Openbare Verlichting

Door middel van PIR sensoren de verlichting op vraag (in)schakelen.

Laatst gewijzigd op 1 september 2025 om 9:36 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Ruimte en infrastructuur

Begindatum

3-2015

Contactgegevens

dataloket@oss.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Licht op vraag bieden om energie te besparen, vaak op plaatsen waar geen verlichting gewenst is (denk aan buitengebied)

Afwegingen

Verkeersveiligheid, Flora Fauna, tegemoet komen aan vraag burgers.

Menselijke tussenkomst

Het dimprofiel is in te stellen door gemeente

Risicobeheer

Er worden geen gegevens van burgers geregistreerd. Wel wordt het aantal bewegingen per uur geregistreerd (verkeerstelling)

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

Beweging

Technische werking

Door middel van PIR sensoren de verlichting op vraag (in)schakelen.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.

    Laatst gewijzigd op 1 september 2025 om 9:24 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.

    Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Met 18 telsensoren ('pasantentellers') in de Binnenstad worden 24/7 - 365 dagen per jaar 9 verschillende modaliteiten geteld, maar zijn ook functie beschikbaar als Near misses detectie, Occupancy of Dwell Times. Deze tellingen worden gebruikt voor verschillende thema/opgaven o.a. economie, mobiliteit, veiligheid, evenementen en gebieds(her)inrichting

    Laatst gewijzigd op 1 augustus 2025 om 11:45 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Uthiek
    Status
    In gebruik
  • Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.

    Laatst gewijzigd op 19 juni 2025 om 12:37 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In ontwikkeling
  • Sensoren in de verkeerslichten zelf en lussen in de weg berekenen verschillende informatie over de verkeerslichten, zoals de wachttijd en hoeveel voertuigen door rood rijden. Dit wordt getoond in een dashboard. 

    Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 12:59 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik