Telsensoren binnenstad

Met 18 telsensoren ('pasantentellers') in de Binnenstad worden 24/7 - 365 dagen per jaar 9 verschillende modaliteiten geteld, maar zijn ook functie beschikbaar als Near misses detectie, Occupancy of Dwell Times. Deze tellingen worden gebruikt voor verschillende thema/opgaven o.a. economie, mobiliteit, veiligheid, evenementen en gebieds(her)inrichting

Laatst gewijzigd op 1 augustus 2025 om 11:45 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Uthiek
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Ruimte en infrastructuur

Begindatum

2022-07

Contactgegevens

algoritmeregister@utrecht.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het tellen en meten van modaliteiten en gebruik van de openbare ruimte door modaliteiten in de stad voor verschillende vraagstukken tvb ondermeer onderbouwing beleid, inrichting van de stad/gebied, leefbaarheid, doorstroming en veiligheid

Afwegingen

Resultaten Uthiek Assessment: door de inzet van telsensoren in de binnenstad dragen we bij aan verschillende gemeentelijke opgaven, zoals leefbaarheid, doorstroming van verkeer en veiligheid. Hiermee voeren we als gemeente onze wettelijke taak op de juiste manier uit. Dit draagt bij aan de waarde Machtsverhoudingen. De waarde Privacy is NIET in het geding, omdat persoonsgegevens van bewoners (beelden van kenteken autos) niet worden opgeslagen en direct in de camera van de scanauto worden verwijderd. Vanuit de waarde Controle op technologie was dit een vereiste voor de telsensoren in de binnenstad

Menselijke tussenkomst

Het algoritme (met directe impact op Utrechtse bewoners en diens leefomgeving) dient slechts als een informatiebron voor een medewerker, die op basis daarvan en de bijbehorende context van de situatie de juiste vervolgstap neemt. Dit uitgangspunt is opgenomen in ons Utrechtse kader Interne richtlijnen toepassing Algoritmen

Risicobeheer

De Utrechtse data scientists, Informatie- en Procesadviseurs (IPA) en Decentrale Information Security Officers (DISO) binnen de gemeente Utrecht hebben, naast de direct betrokken medewerkers, een controlerende en monitorende rol bij de toepassing van het algoritme. Daarmee willen we voorkomen dat de volgende risico’s optreden:- datalek door het openbaar beschikbaar stellen van persoonsgegevens van Utrechtse bewoners- algoritme neemt geheel zelfstandig een besluit, zonder tussenkomst van een medewerker en zonder de duiding van de betreffende context van de situatie- ‘function creep’ mbt data bij de toepassing van het algoritme, waardoor het algoritme een vertekend beeld geeft over wat er aan de hand is. Dit kan ontstaan doordat dezelfde soort data wordt gebruikt bij de toepassing van het algoritme, en dat gebruikt het algoritme als bevestiging voor datgene wat er als informatie uitkomt

Impacttoetsen

Utrechts Uthiek Assessment

Werking

Gegevens

Metingen van telsensoren, opgesplitst in 9 modaliteiten

Technische werking

De sensoren bevatten een beeldsensor en edge-processor, waarmee de beelden direct omgezet worden naar anonieme data (automatisch verwerkt tot lijnobject en objectclassificatie) en de beelden binnen microseconden in de sensor worden vernietigd

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Sensoren in de verkeerslichten zelf en lussen in de weg berekenen verschillende informatie over de verkeerslichten, zoals de wachttijd en hoeveel voertuigen door rood rijden. Dit wordt getoond in een dashboard. 

    Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 12:59 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De camera's detecteren en lezen d.m.v. Optical Character Recognizing-techniek kentekenplaten van voertuigen die de binnenstad van Amersfoort inrijden.

    Laatst gewijzigd op 20 juni 2024 om 13:38 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat. 

    Laatst gewijzigd op 2 april 2025 om 14:10 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Voorspelling drukte parkeergarages is een Europees samenwerkingsproject gericht op de ontwikkeling van een Mobility Analytics as a Service (MAaaS) toolkit. Het doel is om grote hoeveelheden mobiliteitsdata efficiënt te beheren, analyseren en visualiseren. Het gaat specifiek om het voorspellen van de vulgraad van parkeergarages.

    Laatst gewijzigd op 8 januari 2025 om 11:24 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De gemeente controleert met behulp van ANPR-camera’s (automatic number plate recognition) of voertuigen een bepaald gebied (Autoluwe Binnenstad) in mogen. De camera leest het kenteken; een algoritme controleert of toegang is toegestaan. Wanneer dit niet het geval is wordt een foto naar het handhaafsysteem aangeboden, waar een BOA beoordeelt of een boete of waarschuwing zal worden uitgeschreven.

    Laatst gewijzigd op 14 juli 2025 om 11:41 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik