Terug naar alle algoritmes

Anonimiseren documenten

De gemeente is verplicht om alle officiële publicaties te publiceren. Veel van deze documenten, zoals vergunningenbesluiten, bevatten gevoelige informatie. Daarom moeten de documenten geanonimiseerd worden. Dit gebeurt met hulp van een algoritme.

Laatst gewijzigd op 29 februari 2024 om 19:01 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Organisatie en bedrijfsvoering

Begindatum

07-2021

Contactgegevens

opendata@groningen.nl

Link naar bronregistratie

https://data.groningen.nl/dataset/algoritmeregister-gemeente-groningen

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel van het algoritme is de werkwijze van de gemeente sneller, efficiënter en goedkoper te maken. We denken dat de impact op burgers en bedrijven niet heel groot is, omdat het resultaat er niet anders van wordt. De werkzaamheden van het anonimiseren van documenten gaan vooral sneller.  

Afwegingen

Het gebruik van anonimiseringssoftware zorgt ervoor dat de gemeente sneller en makkelijker documenten geschikt kan maken voor publicatie. Het geautomatiseerd anonimiseren blijkt ook tot minder fouten te leiden. Daardoor is de kans op een datalek kleiner en zijn de gegevens van burgers en bedrijven beter beschermd. De uitkomsten zijn niet anders dan wanneer dit werk handmatig door mensen zou worden gedaan. 

Menselijke tussenkomst

Een medewerker van de gemeente upload het te anonimiseren document in de applicatie van Anonimizer. De medewerker download vervolgens het resultaat en controleert deze. Indien nodig wordt het document nabewerkt. Vervolgens wordt deze gepubliceerd. 

Risicobeheer

Uitzonderingen kunnen worden vastgelegd in een "allow-list" of een "deny-list". In de allow-list worden begrippen gezet die altijd mogen blijven staan, bijvoorbeeld het bezoekadres of algemeen telefoonnummer van de organisatie. In de deny-list worden begrippen gezet die altijd moeten worden weggelakt.

Wettelijke basis

De gemeente is verplicht om alle officiële publicaties te publiceren vanuit de Wet elektronische publicaties (WEP). Deze wet moet de toegankelijkheid van (voorgenomen) overheidsbesluiten vergroten, doordat je alle (voorgenomen) besluiten kan terugvinden op www.officielebekendmakingen.nl. De Wet Open Overheid (WOO) regelt het recht op informatie over alles wat de overheid doet.

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) legt vast hoe er om moet worden gegaan met persoonsgegevens, zoals adresgegevens en burgerservicenummers. Deze mogen niet zomaar vastgelegd en gedeeld worden.

Links naar wettelijke basis

  • Wet elektronische publicaties (WEP): https://wetten.overheid.nl/BWBR0043961
  • Wet Open Overheid (WOO): https://wetten.overheid.nl/BWBR0045754
  • Algemene verordening gegevensbescherming (AVG): https://wetten.overheid.nl/BWBR0041233

Impacttoetsen

DPIA: De uitkomsten zijn niet openbaar.

Werking

Gegevens

Gegevens die door aflakken worden geanonimiseerd in documenten, zijn eigennamen, adressen, postcodes, telefoonnummers, e-mailadressen, burgerservicenummers (BSN), BTW-nummers, IBAN-bankrekeningnummers, medewerkers van de gemeente, handtekeningen en bouwkosten. Gegevens die door blurren worden geanonimiseerd in afbeeldingen zijn personen en kentekens van voertuigen.

Links naar gegevensbronnen

Website Anonimizer : https://anonimizer.nl/privacy/

Technische werking

Het algoritme werkt met natural language processing. Dit herkent persoonlijke gegevens in documentatie en anonimiseert deze. 

Leverancier

Anonimizer