Burgerzaken: eDiensten

Inwoners van Nederlandse gemeenten kunnen veel burgerzaken-processen online regelen met de gemeente, zoals aangiften of wijzigingen. Het systeem controleert automatisch gegevens zoals je persoonsgegevens, adres en andere benodigde informatie om eenvoudige aanvragen sneller af te handelen.

Laatst gewijzigd op 20 januari 2025 om 8:01 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Organisatie en bedrijfsvoering

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

zeist@zeist.nl

Link naar publiekspagina

https://www.zeist.nl/

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het belang van een correct geregistreerd adres gaat verder dan het op orde houden van de Basisregistratie Personen (BRP). Vindt er bijvoorbeeld een ramp plaats, dan wil je iedereen in de omgeving tijdig kunnen waarschuwen. Ook verstrek je als gemeente voorzieningen, uitkeringen of subsidies aan inwoners, op basis van het in de BRP geregistreerde adres. Dat maakt een correcte adresregistratie belangrijk voor zowel inwoners als overheid. Het algoritme controleert verschillende gegevens van de burger. Indien er geen bijzonderheden geconstateerd worden in de aanvraag of aangifte kan deze verwerkt worden zonder tussenkomst van een medewerker. Indien er wel een bijzonderheid geconstateerd wordt valt de aanvraag/aangifte in een wachtkamer waar deze gecontroleerd wordt door een medewerker. Het algoritme kan alleen automatisch een aanvraag/aangifte goedkeuren. Een aanvraag/aangifte afkeuren kan alleen de ambtenaar.

Afwegingen

Doordat veel simpele aanvragen automatisch worden verwerkt, heeft de ambtenaar meer tijd voor de moeilijke of bijzondere aanvragen. Dit zorgt ervoor dat deze aanvragen beter en nauwkeuriger beoordeeld worden. Hierdoor krijgen mensen betere hulp en worden er minder fouten gemaakt. Dit zorgt voor een hogere kwaliteit van de Basisregistratie Personen (BRP).

Menselijke tussenkomst

Het algoritme gaat uit van een positief scenario. Dit betekent dat simpele aangiften en aanvragen automatisch worden verwerkt. Als er iets bijzonders gebeurt, wordt de aanvraag altijd door een ambtenaar gecontroleerd. De ambtenaar kijkt dan zelf naar de aanvraag en kan beslissen om deze goed te keuren of af te wijzen. Als de aanvraag wordt afgewezen, gebeurt dit altijd door de ambtenaar, niet door het algoritme.

Risicobeheer

Het risicobeheer in het algoritme omvat het automatisch verwerken van eenvoudige aanvragen, terwijl aanvragen met bijzonderheden altijd door een ambtenaar worden gecontroleerd. Dit zorgt ervoor dat alleen een ambtenaar een aanvraag kan afkeuren, wat de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de gegevens waarborgt.

Wettelijke basis

Wet basisregistratie personen

Wet rechten burgerlijke stand

Links naar wettelijke basis

  • Wet basisregistratie personen:: https://wetten.overheid.nl/BWBR0033715/2023-01-01
  • Wet rechten burgerlijke stand:: https://wetten.overheid.nl/BWBR0001851/2019-02-16

Werking

Gegevens

Persoonsgegevens, adresgegevens, controlegegevens, eventuele bijlagen of aanvullende documenten die bij de aangifte of aanvraag zijn gevoegd.

Technische werking

Beslisbomen. Een beslisboom is een onderdeel van het algoritme dat helpt om keuzes te maken. Het stelt vragen zoals: "Voldoet de aanvraag aan bepaalde voorwaarden?" en bepaalt aan de hand van de antwoorden welke stappen het systeem daarna neemt.

Leverancier

Centric Netherlands BV

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Inwoners van Nederlandse gemeenten kunnen veel burgerzaken-processen online regelen met de gemeente, zoals aangiften of wijzigingen. Het systeem controleert automatisch gegevens zoals je persoonsgegevens, adres en andere benodigde informatie om eenvoudige aanvragen sneller af te handelen.

    Laatst gewijzigd op 24 november 2024 om 20:59 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Inwoners van Nederlandse gemeenten kunnen digitaal verschillende burgerzaken-processen regelen met de gemeente. Om eenvoudige aangiften automatisch te verwerken voert het systeem verschillende controles uit op de persoonslijst, het adres en aangehaakte gegevens.

    Laatst gewijzigd op 19 november 2024 om 14:40 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Inwoners van Nederlandse gemeenten kunnen digitaal verschillende burgerzaken-processen digitaal regelen met de gemeente. Om eenvoudige aangiften automatisch te verwerken voert het systeem verschillende controles uit op de persoonslijst, het adres en aangehaakte gegevens.

    Laatst gewijzigd op 19 september 2024 om 8:15 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Inwoners van Nederlandse gemeenten kunnen digitaal verschillende burgerzaken-processen digitaal regelen met de gemeente. Om eenvoudige aangiften automatisch te verwerken voert het systeem verschillende controles uit op de persoonslijst, het adres en aangehaakte gegevens.

    Laatst gewijzigd op 5 juni 2024 om 12:38 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Inwoners van Nederlandse gemeenten kunnen digitaal verschillende burgerzaken-processen digitaal regelen met de gemeente. Om eenvoudige aangiften automatisch te verwerken voert het systeem verschillende controles uit op de persoonslijst, het adres en aangehaakte gegevens.

    Laatst gewijzigd op 5 juni 2024 om 12:36 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik