Terug naar alle algoritmes

Parkeervergunning

Het geautomatiseerd toekennen van een basisparkeervergunning als aan alle voorwaarden is voldaan. Via een beslisboom wordt een automatisch besluit genomen. Bezwaar wordt altijd behandeld via een medewerker. Vergunningen die niet via een simpele beslisboom kunnen worden toegekend worden niet in dit proces behandeld.

Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 10:02 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA, ...
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

2023-07

Contactgegevens

algoritmeregister@utrecht.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het effectief en doelmatig toekennen van parkeervergunningen die gecontroleerd kunnen worden op basis van objectieve criteria

Afwegingen

Resultaten Uthiek Assessment: met het automatische proces voor toekenning van een basis parkeervergunning zorgen we ervoor dat bewoners op goede en snelle wijze antwoord krijgen op hun verzoek. Dit draagt bij aan de waarde Machtsverhoudingen, aangezien bewoners direct na hun verzoek geïnformeerd worden over de uitkomst zonder wachttijden. Dit draagt op positieve wijze bij aan de verhouding tussen bewoners en de gemeente.Daarnaast wordt de keuzevrijheid van bewoners vergroot door de directe uitkomst van het verzoek, aangezien ze op basis van de uitkomst direct een vervolgstap kunnen zetten. Dit vergroot de Autonomie van bewoners. Er zijn succesvolle checks op privacy en security uitgevoerd, en dit draagt bij aan de waarde Controle op technologie.



Menselijke tussenkomst

Normaal gesproken is er standaard sprake van menselijke tussenkomst bij de toepassing van een algoritme binnen een proces met directe impact op de leefwereld van bewoners. Bij dit proces hebben we gekozen om dit niet standaard, bij elk verzoek, toe te passen. Omdat het om een relatief eenvoudige toekenning gaat van een basis parkeervergunning. Waarbij het gaat om relatief lage impact op de leefwereld van bewoners. Wel wordt er steekproefsgewijs door medewerkers beoordeeld of de uitkomst van het algoritme juist is op basis van de gestelde criteria. Bij een eventuele bezwaarprocedure is er standaard sprake van beoordeling door alleen een medewerker. 

Risicobeheer

De Utrechtse data scientists, Informatie- en Procesadviseurs (IPA) en Decentrale Information Security Officers (DISO) binnen de gemeente Utrecht hebben, naast de direct betrokken medewerkers, een controlerende en monitorende rol bij de toepassing van het algoritme. Daarmee willen we voorkomen dat de volgende risico’s optreden:


- datalek door het openbaar beschikbaar stellen van persoonsgegevens van Utrechtse bewoners

- algoritme neemt geheel zelfstandig een besluit, zonder tussenkomst van een medewerker en zonder de duiding van de betreffende context van de situatie

- ‘function creep’ mbt data bij de toepassing van het algoritme, waardoor het algoritme een vertekend beeld geeft over wat er aan de hand is. Dit kan ontstaan doordat dezelfde soort data wordt gebruikt bij de toepassing van het algoritme, en dat gebruikt het algoritme als bevestiging voor datgene wat er als informatie uitkomt

Impacttoetsen

  • Utrechts Uthiek Assessment
  • Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

- naam, adres en woonplaats aanvragers

- RDW gegevens

- uitkomst toetsing (vergunning, afwijzing of plaatsing wachtlijst)

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Dit algoritme neemt geautomatiseerd een besluit op een aanvraag om een parkeertegoed te mogen kopen voor bezoekers. Als de aanvrager mantelzorg ontvangt, dan heeft de betreffende aanvrager recht op een hoger parkeertegoed. Bij toekenning kan de aanvrager direct gebruik maken van de regeling. Bij afwijzing krijgt de aanvrager uitleg waarom.

    Laatst gewijzigd op 11 juli 2024 om 12:04 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Door te monitoren of en waar bewoners bereid zijn om parkeergeld te betalen, kunnen we beter en gerichter ons parkeerbeleid uitvoeren. Dit zou indirect kunnen leiden tot meer of minder parkeerplekken en meer of minder drukte op bepaalde locaties in de stad.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:38 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • Wanneer een burger geautomatiseerde kwijtschelding aanvraagt, wordt aan de hand van beslisregels gecontroleerd of de burger in aanmerking komt.

    Laatst gewijzigd op 23 april 2024 om 8:58 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Door de inzet van scanauto's zorgen we voor een betere en efficiëntere manier van parkeerhandhaving. Daardoor kan je als bewoner eerder een parkeerboete krijgen als je in overtreding zou zijn, dan voorheen het geval was.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:53 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • In de stad is parkeren betaald en controleert de gemeente parkeerrechten met scanauto's. Bij een positieve uitslag heeft de auto geldige parkeerrechten. Bij een negatieve uitslag gaat een medewerker altijd na of er een aanslag opgesteld moet worden.

    Laatst gewijzigd op 18 juli 2024 om 14:59 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, IAMA
    Status
    In gebruik